• Anonym (Sanna)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi
  • Studentpappa
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 20:54:21 följande:
    Tusen tack. Det här ska jag använda mig av.
    Vad är rimligt att (för mig själv) att budgetera för skor och jacka?
    Det är väl lite upp till dina egna preferenser också, en vinterjacka som håller är ju svår att hitta under 1000:-. 

Minst ett par skor och en jacka om år är väl rimligt att räkna med.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (g)

Jag kan förstå att hon inte "ser" allt det där. Busskort, mobil, mat, hygien, träning (=hobby) försvinner. Allt hon får är ju inte saker hon väljer och kan inte räknas så. Däremot månadspeng+extra+skyhög klädbudget blir en helt del

• Anonym (Lillan)

Ja det var mycket för en 14 åring.

Min dotter som är lika gammal får ungefär varje månad:

Mobil 99kr
    Barnbidrag 1250kr
    Lunchmat / fika ute 200kr
    Ngn extra swisch på 20-30 kr kanske 2-3 ggr på en månad.

Vintertid har hon fått 1200 extra till jacka o skor, vid ett tillfälle. Köper ibland trosorna o strumpor till henne. Hygienartiklar som bindor, tops. 

Sen går hon på en sport som kostar ca 3000 per år och vissa läger 2-3 ggr/ år för kanske 1500 kr styck, men det betalar jag.

• Anonym (M)
    Anonym (Ui) skrev 2024-01-03 21:47:41 följande:

Hur försöker ni reda ut hennes svårigheter? Jag menar, hon kan väl inte fortsätta slarva bort mobiler och äta toast i särskilt många år till?

Npf-diagnos. Dvs de har redan uträtt hennes svårigheter. 
  • Anonym (g)
    Anonym (M) skrev 2024-01-03 23:14:28 följande:
    Npf-diagnos. Dvs de har redan uträtt hennes svårigheter. 

Reda ut... Dvs personen lär mena vad man kan göra åt för att förhindra borttappade mobiler och toast.

Nog för jag inte tycker toast är så illa faktiskt, kunde varit värre och vem som helst förstår att sånt där jobbas på utan att behöva en detaljerad plan

• Räkan77
    Anonym (g) skrev 2024-01-03 23:17:14 följande:

Reda ut... Dvs personen lär mena vad man kan göra åt för att förhindra borttappade mobiler och toast.

Nog för jag inte tycker toast är så illa faktiskt, kunde varit värre och vem som helst förstår att sånt där jobbas på utan att behöva en detaljerad plan

Ja planen kan ju mycket väl vara att det viktigaste är att hon får i sig tillräckligt med energi för att orka med skolan. 25 kr om dagen kan vara en mycket bra investering i det långa loppet och något som jag som förälder skulle betala om det ekonomiska utrymmet finns. Bättre det än att hon inteter något alls eller köper godis som är billigare. 

Att gå ut grundskolan med godkända betyg är så viktigt. Om det krävs toast för att nå dit så är det en billig peng i det långa loppet. 
  • Anonym (Olive)

Om hon har svårt att få pengarna att räcka kan det ju vara en idé att inte ge allt på en gång?

Istället för 1200 kr i månaden kan hon få 300 i veckan eller 600 varannan vecka.

Om hon får pengar på måndag och de är slut på torsdag så tar det ju bara 3 dagar så får hon pengar igen. Än att hon har 2 veckor utan pengar i slutet på månaden.

Sen är det ju så att alla tonåringar är mer eller mindre själviska, ser bara till sitt, har ett stort Jag-tänk, vill ha, och kör ofta med argumentet Men alla andra får ditten och datten!
    Det är HELT normalt och betyder inte att din dotter är otacksam. Hon är tonåring på tonåringars vis. Men då är det bara som förälder att sätta gränser, hålla på gränserna och säga nej. Ge en förklaring men du måste inte övertyga henne om att hålla med. Förklara en gång, sen är det så. Punkt. Hon får dessa pengar i månaden, punkt. Är de slut så är de slut. Punkt.
    Blir hon sur, arg, besviken osv, låt henne bli det. Det är ju som sagt en del i att vara tonåring och lära sig. Med autismen blir det ju också ännu lite svårare men det är bara att vara tydlig och inte ta tjafset och inte vika sig. 

• ht1

Hjälper hon ens till hemma som motprestation.
    Börja ställa krav åt andra hållet i stället.

• Less is more

Mina högstadiebarn får:
    - 225 kr i var om de städat sina rum. Det ska räcka till kläder, smink och godis.
    - Mobil/mobilabonnemang.
    - SL- kort, fritidskort per termin.

Vi köper dock ytterkläder som skor, kängir, mössa, vantar, halsduk, jacka, överdragsbyxor. Ibland underkläder. Jag har även handlat yllestrumpor och leggings att ha under. Om en kompis fyller år kan jag lägga till en peng till present. Jag köper även bindor. Om det är lov lägger jag till extra om de ska hitta på nåt, ut och äta.
    Självklart betalar vi föräldrar även deras fritidsintressen.

Vad blir det ? ca 2500- 3000 kr per tonåring per månad  i genomsnitt?

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 20:29:11 följande:
    Det är så det funkar... Vill du sätta dig och räkna exakta siffror så sätt dig ner och gör det då din idiot. 
    Du verkar lite osäker, sårad rakt av. Har det hänt dig något? 
    Jag kan läsa och räkna tackar som frågar. Dina kunskaper verksr dock lite tvivelaktiga. 
Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi