• Anonym (Sanna)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi
  • Pascal
    Studentpappa skrev 2024-01-04 12:14:55 följande:
    Rabatten får du för du binder dig till 24mån eller vad avtalet är på. Du behöver inte ta den på avbetalning, utan kan betala den summan direkt.

Så gjorde jag med dotterns iPhone 12 för bra precis två år sedan och fick den för 4400:- då hos halebop. Men sen är man ju fast i det abb i 24 mån.

Sambon gjorde lika hos Telia för några månader sedan.
    Ja det vet jag, men eftersom jag är nöjd med mitt abonnemang och vet att jag vill ha det länge framöver så ser jag ingen mening med att casha telefonen. Men absolut, oavsett så blir telefonen billigare än att köpa den kontant i butik med kontantkort till som ck här vill ha det till att det inte är. Enligt hen betalar vi 70 000:- i slutändan för telefonen :) 
  • Studentpappa
    Pascal skrev 2024-01-04 12:22:07 följande:
    Ja det vet jag, men eftersom jag är nöjd med mitt abonnemang och vet att jag vill ha det länge framöver så ser jag ingen mening med att casha telefonen. Men absolut, oavsett så blir telefonen billigare än att köpa den kontant i butik med kontantkort till som ck här vill ha det till att det inte är. Enligt hen betalar vi 70 000:- i slutändan för telefonen :) 
    Haha, ja det går säkert att lyckas med det om man signar med någon skummis till gatusäljare Tyst

Jag byter barnens abb till fello nu, blir rätt mycket billigare än halebop.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-04 09:54:46 följande:

Oj vad tråkigt då att ni båda har fel.

Jag kollade nämligen upp det idag. Och en telefon för bara 10k kontant får man betala 24k för om du kör det på några 36 månader.. 

Och då är det inte inräknat att du kan välja att betala vidare samma summa när den tiden har gått ut. För låt oss vara ärliga med varandra.. Det finns ingen som sitter med en mobil i bara 3 år.. Utan du kör förmodligen på att försöka ha kvar din mobil i åtminstone upp till 5 år.  

Det blir 38,940 kronor.. 

Låt säga att du har en mobil och den överlever i hela 10 år...

Det är 70,000 kronor...

Så vad dillar ni om? Det är så det funkar när du tar en mobil på abonemang..
    Poängen är helt enkelt att det är jävligt dåligt köp. 

Det är sånna kostnader som håller hela er familj fattiga idag, utan att ni vet vad det beror på.. 

Saxat från Telia och gäller en Google pixel 8. Utpris i butik fri från abonemang mellan 12k-13k kr.
    Du ska ju självklart inte räkna in abonemangskostnaden utan får utgå ifrån va telefonen kostar utan ditt eget valda abonemang.

Med bindningstid
    Köper du abonnemang med bindningstid är du garanterad samma månadsavgift under hela bindningstiden.
    Exempel vid 24 månaders bindning:
    Abonnemangsavgift: 569 kr
    Kostnad för mobil: 12 000 kr
    Total kostnad för 24 månader: 25 656 kr
    Utan bindningstid
    Köper du abonnemang utan bindningstid är inte priset bundet och vid en eventuell prisjustering förändras priset för ditt abonnemang.
    Exempel:
    Abonnemangsavgift: 569 kr
    Kostnad för mobil: 12 000 kr
  • Anonym (Ck)
    Pascal skrev 2024-01-04 11:56:21 följande:

Och nej, min familj är inte fattig :D

Inte fattiga kanske, men lite seg och dum i huvet? :D 
  • Anonym (Ck)
    Pascal skrev 2024-01-04 11:56:21 följande:

Men vad dillar du om? Vart har du kollat det?

Sätt dig på comviq eller vart som helst och räkna ut det! 
  • EpicF
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-04 10:00:21 följande:
    Det är jättegulligt att tro att det inte är så det fungerar..

Men du betalar dolda kostnader på det här på allt ifrån internet till att kunna ringa samtal.. (något som är gratis så länge du är inärheten av ett wifi.. Och eftersom att alla sitter hemma idag cirka 90% av tiden, så har du alltid sånt.. Det betyder att när du går utanför wifi range och du ringer ett samtal så kostar det dig enbart 20 jävla kronor..)

Vad du betalar för är att vara konstant uppkopplad. Onödig utgift för den som vill ha mera pengar i sin egen plånbok. 
    20kt för ett samtal utan för wifi? Har aldrig betalat det. 

Jag betalar en fast summa på ca 300kr och ringer, smsar och surfar (20gb) "gratis" och betalar aldrig något extra. Enbart om jag befinner mig utanför EU/EÖS. 
  • Anonym (Ck)
    EpicF skrev 2024-01-04 16:16:33 följande:
    20kt för ett samtal utan för wifi? Har aldrig betalat det. 

Jag betalar en fast summa på ca 300kr och ringer, smsar och surfar (20gb) "gratis" och betalar aldrig något extra. Enbart om jag befinner mig utanför EU/EÖS. 
    Och poängen med det där stycket, det var att man betalar mer pengar i månaden än vad man ringer för.
  • EpicF
    Studentpappa skrev 2024-01-04 12:14:55 följande:
    Rabatten får du för du binder dig till 24mån eller vad avtalet är på. Du behöver inte ta den på avbetalning, utan kan betala den summan direkt.

Så gjorde jag med dotterns iPhone 12 för bra precis två år sedan och fick den för 4400:- då hos halebop. Men sen är man ju fast i det abb i 24 mån.

Sambon gjorde lika hos Telia för några månader sedan.
    Så gör jag alltid. Betalar kontant men binder mig för att få rabatten. 
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 19:30:09 följande:

Det där är en fälla många går in i.. Att man köper en mobil på avbetalning istället för att lägga 30k på mobilen på en gång.. Och sedan sitta och betala deras jävla abonemang för en femhundring i månaden...

Det kostar en hundring i månaden att ladda en mobil.. Men då får man spara så man kan köpa av hela mobilkostnaden kontant. 

Fatta att lägga 60k på en mobil under flera år, som bara kostar 20k att faktiskt köpa..

Inget barn bör ha en mobil för 30k i vilket fall. En 14-åringen behöver inte nyaste värstingmobilen. 
  • EpicF

Ck: Nej, jag betalar inte mer än jag ringer för. Hade jag betalar per minut och per sms så hade jaf haft räkningar på uppåt 1000kr och ännu mera om jag betalade för internet. 

Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi