• Anonym (Sanna)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi
  • Anonym (Sanna)
    Anonym skrev 2024-01-03 20:29:50 följande:
    Det låter märkligt att ni utgått från konsumentverkets riktlinjer och pyttsar ut 4300 kr till en 14åring i månaden
    Pengarna får hon ju inte i handen, men det är vad hon kostar. Det hon får kontant är månadspeng och klädbudgeten, alltså drygt 1500:-.
    Men ja, det är helt åt helvete känner jag nu. Särskilt när hon är så otacksam.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Olive) skrev 2024-01-03 20:31:40 följande:

Ts om din dotter har autism så har hon rätt att få specialkost i skolan. Prata med dem om det.

Min dotter får sitt studiebidrag, det ska räcka till kläder, godis, nöjen, smink mm. Hygien om hon vill använda annat schampo och tvål än det jag köper. Busskort får hon inte men det behövs inte, åker hon buss betalar jag enkelbiljett åt henne.
    Mobilen betalar jag men den kostar bara 110 kr i månaden. 

Det du borde kunna dra ner på är
    lunchpengar. Som sagt har hon rätt till önskekost
    kläder. Hon behöver inte kläder för 900 i månaden!
    extra/diverse, vad är det??

Ge barnbidraget. Busskort och mobil kan du väl betala men träningskort, kläder, nöjen osv kan hon ta barnbidraget till.

Jag ska ta upp med skolan på nytt ang önskekost. Tack för input! Hur gammal är din dotter?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 20:17:47 följande:

Ja jag funderar på det, att hon får barnbidraget endast och får köpa hygienartiklar och kläder själv.

Anledningen till 25:- per dag i skolan är för att hon har en npf-diagnos och inte äter skolmaten, den pengen täcker toast och festis i skolcafeterian.

Bas ska du stå för som förälder. Dvs baskläder somhon behöver i enkla snitten på lindex/hm/kappahl och liknande, och bashygienartiklar. Vill hon ha bättre/finare/dyrare får hon betala diffen själv. Med hänsyn till hennes diagnos självklart. Jag vet att många som har npf diagnoser kan ha problem med vissa material och smaker osv. Men säg till exempel att hon behöver schampo varje månad. Då kan du säga att du betalar för en flaska tresemme för 45 kronor på mataffären. Hon kanske då säger att hon vill ha Aussie istället me de kostar 75. Då säger du, ok, då får du betala 30 kronor och jag 45 kr, och om den tar slut fortare för att den är mindre så får du köpa nytt schampo själv.

Samma med kläder. Om hon behöver nya jeans så erbjuder du ett par från hm för 300. Hon vill ha ett par Levi's för 600. Ok, då betalar ni hälften var.

Och när pengarna är slut så är de slut. Det kommer vara jobbigt ett halvår men hon kommer lära sig och då har du gjort henne en riktig tjänst,iställrt för björntjänsten du pysslar med nu. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Olive) skrev 2024-01-03 20:31:40 följande:

Ts om din dotter har autism så har hon rätt att få specialkost i skolan. Prata med dem om det.

Min dotter får sitt studiebidrag, det ska räcka till kläder, godis, nöjen, smink mm. Hygien om hon vill använda annat schampo och tvål än det jag köper. Busskort får hon inte men det behövs inte, åker hon buss betalar jag enkelbiljett åt henne.
    Mobilen betalar jag men den kostar bara 110 kr i månaden. 

Det du borde kunna dra ner på är
    lunchpengar. Som sagt har hon rätt till önskekost
    kläder. Hon behöver inte kläder för 900 i månaden!
    extra/diverse, vad är det??

Ge barnbidraget. Busskort och mobil kan du väl betala men träningskort, kläder, nöjen osv kan hon ta barnbidraget till.

Glömde svara på din fråga, extra/diverse är om hon tabbar sig, ofta pga diagnosen. Tex behöver köpa mat mellan skola/träning eller något träningsplagg.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-01-03 20:37:30 följande:
    Bas ska du stå för som förälder. Dvs baskläder somhon behöver i enkla snitten på lindex/hm/kappahl och liknande, och bashygienartiklar. Vill hon ha bättre/finare/dyrare får hon betala diffen själv. Med hänsyn till hennes diagnos självklart. Jag vet att många som har npf diagnoser kan ha problem med vissa material och smaker osv. Men säg till exempel att hon behöver schampo varje månad. Då kan du säga att du betalar för en flaska tresemme för 45 kronor på mataffären. Hon kanske då säger att hon vill ha Aussie istället me de kostar 75. Då säger du, ok, då får du betala 30 kronor och jag 45 kr, och om den tar slut fortare för att den är mindre så får du köpa nytt schampo själv.

Samma med kläder. Om hon behöver nya jeans så erbjuder du ett par från hm för 300. Hon vill ha ett par Levi's för 600. Ok, då betalar ni hälften var.

Och när pengarna är slut så är de slut. Det kommer vara jobbigt ett halvår men hon kommer lära sig och då har du gjort henne en riktig tjänst,iställrt för björntjänsten du pysslar med nu. 
    Det upplägget kör vi redan, tex ville hon ha en dyrare jacka och fick då slå ihop två månadsbudgetar. Håller helt med om björntjänsten jag hållt på med och därav tråden, det är de senaste veckorna hon börjat gnälla över att hon inte har råd som alla andra och tycker hon får för lite. Dvs när hon spenderat mer och slösat helt enkelt, som om det vore mitt fel.
  • Anonym (Ui)

Jag fattar inte... Är inte "Nöjen" och "Månadspeng" samma sak?? Och kläder som man vill ha, inte måste ha, ska väl ingå i månadspengen? Hon köper väl ändå inte nya strumpor och basplagg för 900 kr varje månad??
    Vad är "Extra/Diverse"??

• Studentpappa

Kostnaden för en 14-åring är ju enligt konsumentverket 2270:-/mån inkl försäkring. Så det finns väl som du redan insett saker att dra ner på.

Ride it like you stole it
  • nihka

Månadspeng 600:- Höj till 1250 = barnbidraget.
    Kläder 900:- Ta bort. Ingå i månadspengen. Undantaget ytterkläder och skor.
    Träningskort 300:-Ta bort. Ingå i månadspengen.
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:- Ta bort. Finns skollunch.
    Extra/Diverse 300:- Ta bort. Ingå i månadspengen.
    Nöjen 500:-. Ta bort. Ingå i månadspengen.
    Mobil 549:- Köp telefon i födelsedagspresent/julklapp. Familjeabonnemang.
    Hygien 200:- Ta bort. Ingå i månadspengen, men se till att mensskydd alltid finns hemma.

Total kostnad: 1250+450=1700 plus mensskydd och ytterkläder.

Om hon vill ha mer pengar att röra sig med får hon ta småjobb. Hon behöver lära sig pengars värde och att hushålla. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 19:19:55 följande:
    Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

Svårt eller?? Dra in de onödiga utgifterna: inget träningskort, inga lunchpengar (maten är gratis om ni bor i Sverige), mindre månadspeng, inget jävla "diverse", nöjen får hen betala från sin månadspeng, mobilen är på tok för dyr, hygien ska ingå i vad du som förälder betalar.

Ungen är bortskämd!
  • Anonym (Sanna)
    nihka skrev 2024-01-03 20:46:56 följande:
    Månadspeng 600:- Höj till 1250 = barnbidraget.
    Kläder 900:- Ta bort. Ingå i månadspengen. Undantaget ytterkläder och skor.
    Träningskort 300:-Ta bort. Ingå i månadspengen.
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:- Ta bort. Finns skollunch.
    Extra/Diverse 300:- Ta bort. Ingå i månadspengen.
    Nöjen 500:-. Ta bort. Ingå i månadspengen.
    Mobil 549:- Köp telefon i födelsedagspresent/julklapp. Familjeabonnemang.
    Hygien 200:- Ta bort. Ingå i månadspengen, men se till att mensskydd alltid finns hemma.

Total kostnad: 1250+450=1700 plus mensskydd och ytterkläder.

Om hon vill ha mer pengar att röra sig med får hon ta småjobb. Hon behöver lära sig pengars värde och att hushålla. 
    Tusen tack. Det här ska jag använda mig av.
    Vad är rimligt att (för mig själv) att budgetera för skor och jacka?
Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi