Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 20:17:47 följande:
Ja jag funderar på det, att hon får barnbidraget endast och får köpa hygienartiklar och kläder själv.
Anledningen till 25:- per dag i skolan är för att hon har en npf-diagnos och inte äter skolmaten, den pengen täcker toast och festis i skolcafeterian.
Bas ska du stå för som förälder. Dvs baskläder somhon behöver i enkla snitten på lindex/hm/kappahl och liknande, och bashygienartiklar. Vill hon ha bättre/finare/dyrare får hon betala diffen själv. Med hänsyn till hennes diagnos självklart. Jag vet att många som har npf diagnoser kan ha problem med vissa material och smaker osv. Men säg till exempel att hon behöver schampo varje månad. Då kan du säga att du betalar för en flaska tresemme för 45 kronor på mataffären. Hon kanske då säger att hon vill ha Aussie istället me de kostar 75. Då säger du, ok, då får du betala 30 kronor och jag 45 kr, och om den tar slut fortare för att den är mindre så får du köpa nytt schampo själv.
Samma med kläder. Om hon behöver nya jeans så erbjuder du ett par från hm för 300. Hon vill ha ett par Levi's för 600. Ok, då betalar ni hälften var.
Och när pengarna är slut så är de slut. Det kommer vara jobbigt ett halvår men hon kommer lära sig och då har du gjort henne en riktig tjänst,iställrt för björntjänsten du pysslar med nu.