• Anonym (Sanna)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 20:17:47 följande:

Ja jag funderar på det, att hon får barnbidraget endast och får köpa hygienartiklar och kläder själv.

Anledningen till 25:- per dag i skolan är för att hon har en npf-diagnos och inte äter skolmaten, den pengen täcker toast och festis i skolcafeterian.

Förstår att det kan vara jobbigt med maten om man har vissa diagnoser. Men det är också viktigt med näringsrik kost för att barn ska utvecklas ordentligt. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-04 12:44:48 följande:
    Sätt dig på comviq eller vart som helst och räkna ut det! 
    OK. Men först, ca 30% av befolkningen byter mobil var tredje år. Ungefär lika många byter mer sällan än 4 år. 21% byter var fjärde år och resten byter oftare än var tredje år. Så låt oss laborera med 3 och 5 år. Jag är ändå på jakt efter en ny mobil åt min son. Han vill ha en Sony.

Comviq har tre Sony-telefoner. Tittar vi på den mittersta i uppvisat månadspris så står det där på valsidan 479 kr/månad. När jag går in på den framgår att det priset gäller bindningstiden för 36 månader, vilket är 3 år. Då ingår alltså mobilen, abonnemanget  och en delbetalningsavgift. Abonnemanget, som han ändå har/skulle ha kostar 195 kr i månaden, så det räknar vi av. Kvar blir 284 kr i månaden för själva telefonen och delbetalningsavgiften. Det är detta som är den intressanta summan.

Så vad är då 284 kronor på 36 månader? 10224 kronor. 

Nej, inte ens om man behåller telefonen i 5 år kommer den kosta mer än så, för då är den redan betald. Att abonnemanget kostar pengar är egalt.

Om vi ändå skulle räkna med abonnemanget, vad skulle "telefonen" kosta? Ok, så vi har 10224 kr för telefonen och dess delbetalningsavgift. Abonnemanget är bara bundet i 36 månader men ok vi behåller det istället i 60 månader. Jo ytterligare 11700 kr, eller totalt 21724 kronor. Med brasklapp då för att man kan byta abonnemang efter 36 månader.

Exakta siffror är svåra att hitta men med några olika källor, mer och mindre vetenskapliga, har 90% bytt ut sin mobil på 5 år.

Av nyfikenhet och tillfälle att göra en jämförelse så gick jag in på Elgiganten, som ju som bekant äger Phonehouse, och tittade på samma mobil. För att jämföra äpplen med äpplen kollade jag vad en avbetalning skulle kosta där. De hade bara 35 månader som längsta betalning istället för 36. Där blir den totala kostnaden 10795 kr. 

Comviq har tagit bort att man kan betala mobilen direkt. Vill man göra det får man gå till deras moderbolag, Tele2. Där kan man casha mobilen för 10990 kr, eller 9576 kronor om man skyndar sig och köper innan mellandagsrean tar slut.
  • Wattie

Stå för Busskort, träningskort och mobil sammanlagt 1000kr, max.

Ge hen barnbidraget 1250:-

Klart

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-01-05 01:14:35 följande:
    Förstår att det kan vara jobbigt med maten om man har vissa diagnoser. Men det är också viktigt med näringsrik kost för att barn ska utvecklas ordentligt. 
    Specialkost är hon inte berättigad till, och att äta i en bullrig skolmatsal är redan där tufft för henne.
    Det du skriver är självklarheter, men hur föreslår då du hur vi kan lösa det?
  • Anonym (Sanna)
    Wattie skrev 2024-01-05 04:07:11 följande:

Stå för Busskort, träningskort och mobil sammanlagt 1000kr, max.

Ge hen barnbidraget 1250:-

Klart

Jag har svarat många gånger att det är justerat nu, tråden behövs inte mer. Tack ändå.
  • Anonym (Aurora)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-05 06:56:02 följande:
    Specialkost är hon inte berättigad till, och att äta i en bullrig skolmatsal är redan där tufft för henne.
    Det du skriver är självklarheter, men hur föreslår då du hur vi kan lösa det?
    Matlåda?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-01-05 00:55:50 följande:
    Jag skulle aldrig gå med på det där. Hur kunde ni föräldrar ens börja med det undrar jag.

Kläder: be henne köpa second hand eller begagnat. Nytt köper man bara om man verkligen måste.

Lunchpengar i skolan? Skolmaten är väl gratis?
    Nöjen och extra/diverse vad är det? Hon har ju månadspeng.

Låter som hon har en dyr mobil. Köp en begagnad eller låt henne ärva en av er. Och kontantkort eller familjeabonnemang. Finns för runt 150 kr i månaden.

Oftast är det normer kring status och materiella ting som påverkar en del. Ni föräldrar till hennes vänner borde prata ihop er och sätta upp vettiga normer. Dessa typer av värderingar gör bara människor olyckliga i slutändan. 
    Man kan gärna läsa tråden innan man svarar, blir väldigt mycket upprepningar efter några dagar sedan trådstar.
    Vart och hur hon köper kläder är upp till henne, hon får barnbidraget och kan välja att köpa 10 plagg för 350:- eller ett för varje summa. Hon är redan van med second hand.

Skolmaten är gratis men hon har svårt att äta den pga diagnos, både avseende maten i sig och miljön. 25:- per dag har funkat för att få i henne något öht under dagen, matsäck har inte funkat. Äter hon skolmaten har hon fått de 25:- som en bonus, hon har generellt jobbigt att gå till skolan pga diagnos. Alternativet är att hon inte äter, dvs blir tröttare och i långa loppet hemmasittare. Då har de 25:- känts ok, som en del av omvårdnadsbidraget på 2000:- in per månad.

Den dyra mobilen är också en effekt av diagnosen, som jag också tidigare svarat. Detta är den tredje på samma abonnemang, varav den senaste fick plockas ut i förtid för ett högre månadsbelopp. Det är också den sista hon får.

Det är absolut s k normer och status som styr, och jag har ju bett om hjälp här. Varken jag eller hennes pappa tycker att det är viktigt och vill ju förmedla bra värderingar, samtidigt som det finns en diagnos och det faktum att hon är tonåring. Blir jättekonstigt att uppmuntra bra värderingar som medkänsla och empati samtidigt som man uttrycker sig med att ifrågasätta hur vi föräldrar ens kunde börja med det här.

När hon fyllde 14 för några månader sedan ville hon börja råda över sin egen ekonomi. Vilket hon fick, som innebar 1500:-/mån. Hon gavs även extra ibland, och upp till mig att bryta, vilket jag har gjort och kommer inte längre göra. Det har inte funkat och ändå klagats så nu går vi tillbaka till upplägget innan.

Tror det är fjärde gången jag förklarar varje sådan här ifrågasättning nu, det vore ju fantastiskt om man läser trådsvaren innan man själv svarar, det blir många upprepningar. Tack ändå.
  • Anonym (Sanna)

Tack snälla igen till alla er som kommit med bra feedback och konkreta åtgärder! Jag har tagit några till mig och vidtagit åtgärder som passar oss och fått bättre översikt över vad som är rimligt och hur jag kan tänka, så jag lämnar tråden nu.
    Ha det så bra!

• Anonym (Ck)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-01-05 02:37:41 följande:
    Att abonnemanget kostar pengar är egalt.
    Lol. 
  • MrsPJ

Hon är ju uppenbarligen bortskämd utan att du förstår det själv TS och då är det klart att hon inte förstår hur mycket pengar det faktiskt rör sig om när du inte ser hur orimligt det är att ha så mycket varje månad som 14-åring. 

Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi