• Anonym (Sanna)

Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi
  • Lönnsirap

Tonåringar är i grunden otacksamma, oavsett hur mycket pengar som "ges" för att det ligger i sakens natur att liksom inte vara tacksam i den fasen i livet.

Min erfarenhet är att tacksamheten helt enkelt kommer av den extra guldkanten man inte väntat sig och att det ibland faktiskt är rimligt att just dra i nödbromsen när utgifterna drar iväg och blir rättigheter.

Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 19:19:55 följande:

Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

Kläder är en rättighet, men att köpa dem själv är faktiskt ett förtroende.... Månadspeng+diverse+nöjen är faktiskt "samma sak" om nöjet är något som inte är för familjen.

Lunchpeng i skolan är något som kan vara en rimlig kostnad för er, men också faktiskt att ge henne möjlighet att inte ta tag i sitt problem. Här kanske man snarare sk hitta en annan lösning?

Mobiltelefon är ju för både henne och er. Vilken kostnad behöver ni? Och vad är faktiskt en extrakostnad för hennes vilja och inte ett faktiskt behov.

Personligen använder jag pengar som en drivkraft till min tonåring. Jag betalar behov, och så har han en summa för villhöver och egna "måsten". Och så förhandlar vi.
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-04 09:54:46 följande:

Oj vad tråkigt då att ni båda har fel.

Jag kollade nämligen upp det idag. Och en telefon för bara 10k kontant får man betala 24k för om du kör det på några 36 månader.. 

Och då är det inte inräknat att du kan välja att betala vidare samma summa när den tiden har gått ut. För låt oss vara ärliga med varandra.. Det finns ingen som sitter med en mobil i bara 3 år.. Utan du kör förmodligen på att försöka ha kvar din mobil i åtminstone upp till 5 år.  

Det blir 38,940 kronor.. 

Låt säga att du har en mobil och den överlever i hela 10 år...

Det är 70,000 kronor...

Så vad dillar ni om? Det är så det funkar när du tar en mobil på abonemang..
    Poängen är helt enkelt att det är jävligt dåligt köp. 

Det är sånna kostnader som håller hela er familj fattiga idag, utan att ni vet vad det beror på.. 

Det är jättegulligt att tro att det inte är så det fungerar..

Men du betalar dolda kostnader på det här på allt ifrån internet till att kunna ringa samtal.. (något som är gratis så länge du är inärheten av ett wifi.. Och eftersom att alla sitter hemma idag cirka 90% av tiden, så har du alltid sånt.. Det betyder att när du går utanför wifi range och du ringer ett samtal så kostar det dig enbart 20 jävla kronor..)

Vad du betalar för är att vara konstant uppkopplad. Onödig utgift för den som vill ha mera pengar i sin egen plånbok. 
  • Lynx123

Hög tid att börja jobba lite för egna pengar och se över budgeten!!! Varför är mobilen så dyr, tex? Kläder 900??? Är inte veckopengen för nöje? Du kan dra ner massor här. Resten får tonåringen klara själv!

• Anonym (Ming)
    Anonym (Blä) skrev 2024-01-04 09:16:39 följande:
    Det är väl JÄTTEBRA att en 14 åring jobbar om man vill ha lyxig livstil än din lata 18 åring (vuxen!!) som du betalar för...

Klipp navelsträngen. 
    Jag har ingenstans skrivit att det inte är bra att jobba, men var och en har ett val: Antingen lever man snålt på lite pengar, eller måste man jobba för det man vill konsumera, bara.

Alla vill inte konsumera en massa, och vår son är en av dessa. Han har billiga nöjen med kompisar, rör sig hellre ute än går på gym eller annan betalträning, åker kollektivt och behåller sina jackor och kläder länge. Han började betala hemma vid 18 och flyttar ut i sommar. 
  • Anonym (Sanna)
    Lynx123 skrev 2024-01-04 10:03:18 följande:

Hög tid att börja jobba lite för egna pengar och se över budgeten!!! Varför är mobilen så dyr, tex? Kläder 900??? Är inte veckopengen för nöje? Du kan dra ner massor här. Resten får tonåringen klara själv!

Jag har svarat det i tråden några gånger nu.
  • Sunflora
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 19:30:09 följande:

Det där är en fälla många går in i.. Att man köper en mobil på avbetalning istället för att lägga 30k på mobilen på en gång.. Och sedan sitta och betala deras jävla abonemang för en femhundring i månaden...

Det kostar en hundring i månaden att ladda en mobil.. Men då får man spara så man kan köpa av hela mobilkostnaden kontant. 

Fatta att lägga 60k på en mobil under flera år, som bara kostar 20k att faktiskt köpa..

I vilket land bor du i där det är så? I Sverige är det billigare att betala lite varje månad när man köper mobil min mobil blev exempelvis 3000 kronor billigare på det sättet. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-04 09:33:10 följande:

Redan igår skred jag till verket och införde de nya förutsättningarna när hon bad om 100:- extra till en grej hon vill göra. Vi skulle även åka till ett köpcentrum tillsammans nån dag men blev jättesur när hon insåg att hon inte skulle få något extra till shoppingen, endast mat någonstans.
    Då har hon även fått ganska rejält i julklappspengar utöver klädbudgeten.
    Så jag sade helt enkelt att detta inte funkar och vi gör som hennes kompis har det, precis som hon också själv bett om, dvs barnbidraget.
    Jag skippar köpcentret helt enkelt för att det inte känns kul när hon är så otrevlig, och jag kommer inte vika mig en tum.
    Jag tänker använda pengarna till något för mig istället.
    Blir intressant att se hur hon kommer till insikt att det blir ganska mycket mindre för henne, dvs 1250:- istället för 1500:-, och inga små extra utgifter för diverse/nöjen som tidigare - nu blir det NOLL utöver. Jag kommer däremot spara dem i tysthet så kanske vi kan göra nåt kul sedan när hon visat lite mognad, för nej, hon gör ingenting här hemma.
    Alternativt att hon får en bonus för klarade prov som någon skrev.

Som sagt, tack för alla bra råd! Och JA, hon behöver bromsas.

Du införde just när hon frågade med en tonåring +npf Tyst Hon behöver bromsas men ta det efter hennes förutsättningar, inte pang på.
  • Pascal
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-04 09:54:46 följande:

Oj vad tråkigt då att ni båda har fel.

Jag kollade nämligen upp det idag. Och en telefon för bara 10k kontant får man betala 24k för om du kör det på några 36 månader.. 

Och då är det inte inräknat att du kan välja att betala vidare samma summa när den tiden har gått ut. För låt oss vara ärliga med varandra.. Det finns ingen som sitter med en mobil i bara 3 år.. Utan du kör förmodligen på att försöka ha kvar din mobil i åtminstone upp till 5 år.  

Det blir 38,940 kronor.. 

Låt säga att du har en mobil och den överlever i hela 10 år...

Det är 70,000 kronor...

Så vad dillar ni om? Det är så det funkar när du tar en mobil på abonemang..
    Poängen är helt enkelt att det är jävligt dåligt köp. 

Det är sånna kostnader som håller hela er familj fattiga idag, utan att ni vet vad det beror på.. 

Men vad dillar du om? Vart har du kollat det? Jag har halebop/telia och betalar som sagt 7500:- för min telefon via abonnemang mot för 9500:- som den skulle kostat om jag köpt den kontant. 

Vara ärliga med varandra? Absolut, tror majoriteten byter telefon betydligt oftare än vart 5:e år! En mobil idag håller i ca 2-3 år innan den börjar bli seg, batteriet laddar ur snabbt mm och det är då man vill byta.
    Oavsett vad så handlar det inte om några 70 000:- som du vill ha det till. 

Och nej, min familj är inte fattig :D

• Mrs Moneybags

Vad bra att du ser över dina utgifter i dessa tuffa tider! Bra även för henne att få lite begränsat så att hon lättare klarar sig själv senare i livet. 

Tänker på lunchen - toast o dricka. Det låter väldigt näringsfattigt och trist. Hon är ju bara 14 och utvecklas fortfarande. Kan du inte göra en matig smörgås åt henne på morgonen och fylla en vattenflaska så att hon får något bättre i sig? 

• Studentpappa
    Pascal skrev 2024-01-04 11:56:21 följande:

Men vad dillar du om? Vart har du kollat det? Jag har halebop/telia och betalar som sagt 7500:- för min telefon via abonnemang mot för 9500:- som den skulle kostat om jag köpt den kontant. 

Vara ärliga med varandra? Absolut, tror majoriteten byter telefon betydligt oftare än vart 5:e år! En mobil idag håller i ca 2-3 år innan den börjar bli seg, batteriet laddar ur snabbt mm och det är då man vill byta.
    Oavsett vad så handlar det inte om några 70 000:- som du vill ha det till. 

Och nej, min familj är inte fattig :D

Rabatten får du för du binder dig till 24mån eller vad avtalet är på. Du behöver inte ta den på avbetalning, utan kan betala den summan direkt.

Så gjorde jag med dotterns iPhone 12 för bra precis två år sedan och fick den för 4400:- då hos halebop. Men sen är man ju fast i det abb i 24 mån.

Sambon gjorde lika hos Telia för några månader sedan.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi