• Bunny s

BIM maj 2024

Anonym (Fundersam) skrev 2024-05-16 17:45:23 följande:

Har varit osäker på när BIM är eftersom jag inte haft koll på hur lång cykel jag har, men gissade på 19/5- 25/5. 

Idag började jag i alla fall blöda och är så klart väldigt besviken. Vanligtvis när jag får mens brukar jag få en förvarning (småblöder först) men den här gången var det mer, direkt, så lite avvikande. Har tagit rosenrot och det kanske är det som gör mensen "tydligare" på det här sättet. Mest av allt hoppas jag på att det var en nid-blödning, men det vore väl för to good too be true. Har inte blött något mer sedan lunch idag, och hoppas att det inte kommer något mer :p

Hej! Okej, vad jobbigt. Än lever hoppet förstår jag. 
    Du har inte funderat på att antingen kolla av "miljön" där nere noggrant varje dag för att få koll på när äl är? Jag gissar och tror att de flesta märker det på så sätt. 
    Alla får det inte så tydligt som på pappret på toan, men vågar man pilla lite sååå...? 😅
    Eller testa med äl-test eller tempa? 
    Då får du ju bättre koll på när beräknad mens är så att du slipper fundera på om mensen är på G eller om det är en nidblödning? 

Jag gör alla ovanstående förutom tempa. 
    Har dock beställt en termometer nu av rätt sort, och ska göra det också för jag tycker det känns bra att kolla av så ägget faktiskt också släppt efter ett positivt äl-test. 
    Lite tips bara 😊

Håller tummarna för dig.
  • Bunny s
    Nostalgitripp skrev 2024-05-15 22:46:23 följande:

Jag har varit galet inaktiv i den här tråden. Det känns som att jag börjar alla mina inlägg med att skriva det. 😂

Som jag har skrivit förr så har jag känt mig rätt modfälld och inte haft speciellt mycket hopp. Jag hade BIM 13/5 (det står 3/5 eftersom någob råkat uppdatera en "gammal" lista, men jag orkar inte ändra nu). Vi var i Spanien 7-14/5 och jag valde att vänta till BIM+1 med att testa mig eftersom jag dels inte litade på min cykel eftersom den varit så oregelbunden efter operationen, dels för att jag ville dricka bubbel den 13/5 som avslutning på semestern. 🙈 Morgonen 14/5, dagen efter BIM gjorde jag mitt test. Jag försökte inte arrangera bilden konstnärligt, vi hade hela handfatet fullt med snäckor på tork som skulle med hem till Sverige, därav snäckorna. 😂

//

Men så kul! Grattis!! 😍🥰
    Är det första barnet? Hur länge har ni föröskt? Hur gammal är du? 
    Frågorna är många från den nyfikne 😉

Jag planerar tredje barnet, en sladdis. 9 år sen jag fick barn  sist! Snart 37 år och har precis gjort försök 1, ett lite halvdant sådant, som inte lyckades 😊

Har en hormonrubbning och fått hjälp med tabletter förr men tror kroppen funkar som den ska nu med stigande ålder så vi provar det själva nu.
  • Bunny s

På frågan om hur ofta vi har sex runt äl. Vet inte riktigt ännu! 
    Första försöket vi gjorde så var vi överens om att vi har det när vi känner för det, så får vi se när äl blir. 
    Visade sig att vi hade det 3 dagar före. Blev inget. 

Nu ska vi ha ögonen öppna pch ha det minst 1 gång när äl-sekretet kommer. Men kanske 2. 
    Min man kan inte få upp lusten förrän om någon dag går emellan. Så jag får se hur vi får till det😅

Med de andra två så var det varje dag/varannan en vecka före om 2 dagar över. 

• Bunny s
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-05-16 20:28:09 följande:
    Tack :) körde på äl-test men fick aldrig utslag...  Kanske borde hålla koll "där nere" så att säga men har alltid haft problem med väldigt mycket flytningar så svårt att veta vad som är vad :D Men ska börja hålla koll :)
    Jag har också en del flytningar. Men kanske inte lika som du? 
    För när jag "gräver" (ursäkta, låter så äckligt) och kollar av vad för typ av flytningar det är längst in, vid tappen. Så ser jag en tydlig skillnad. 
    Jag tänker att om du börjar så fort mensen är slut, så lär du ju känna den tup av flytning du har under hela cykeln och borde se skillnad. 

För mig är det så att det är ganska torrt där inne och tjock och vitt när det inte är äl-tider. 
    Inte alltid torrt dock men syns tydligt på sekretet att det är tjockt, kan vara lite grynigt. 
    Har bara haft 3 cykler än, efter att ha gått på ppiller några år, men jag har lite tur måste jag säga, för att när äl-sekretet kommer så känner jag att "oj, nu hände något" den första dagen det kom, för det känns att det rann till typ. Oj, låter så äckligt men vill bara tipsa lite om hur det kan vara 🙈
    Före, när jag var lite yngre, så var det sådär äggviteaktigt och genomskinligt, trådigt. 
    Numera är det rikligt och tunnt, vitt, som mjölk. 
    Är lite frågande kring det dock, om det verkligen är tillräckligt fertilt för simmarna?
    Vi får väl se med tiden 🤭

En liten fråga om det här du säger med äl-test som inte gav utslag. Har du använt såna förr och fått utslag? 
    Hur långa är dina cykler? 
    Man kan ju ha äl senare än vad man tror och ge upp att testa för tidigt. 
    Jag köper 21-pack billigt från gravidkollen.se
    Kan tipsa lm det, för då kan man slösa fritt. 
    Jag har läst att en del har bara positivt äl-test några timmar. Så mitt tips är att testa 2 ggr/dag. 
    Jag testade vid 13-14 tiden och vid 19-20 tiden. 
    Den dag jag fick utslag så hade jag ett starkare test där vid 13 och sen fullt utslag vid 19. Testade dock inget mer efter så jag vet inte hur testet hade sett ut nästa dag men jag kände molande I svanken nästa dag så förhoppningsvis släppte ägget då. 

Tipsar om att tempa. Jag ska börja den här cykeln. Tempen ska ju stiga under ett par dagar om ägget väl släppt. 

😊😊
  • Bunny s
    Whatev skrev 2024-05-17 07:50:23 följande:
    Hade verkligen hoppats på en temperaturstigning denna morgon men icke?. Antar att min äl kommer ännu senare då. Den har gått som en klocka innan så jag vet inte vad som är problemet denna gång. Jaja. Försöker att inte bli fööör besatt men det är svårt 😅
    Haha förstår dig! Jag har aldrig tempat men ska det i den här cykeln. Kommer också bli besatt kan jag lova 😅
    Hoppas det stiger snart! 
    Märker du av äl på något sätt i övrigt då? Molande, flytningar? 
  • Bunny s
    Anonym (Leros) skrev 2024-05-16 22:18:10 följande:

Halloj!! Följt den här tråden sedan början av månaden men inte vågat skriva något av någon anledning, haha!

Men nu la jag till mig i listan med BIM 24/5 Skäms

Hoppas på att maj fortsatt är en plus-månad med tanke på så många som plussat i denna trådCool

Förstamamma, 2/5, 1:a barnet, 1:a försöket.

Bebissugen91, 5/5, 1:a barnet, 9e försöket (utredning bokad i juni)
    IamGabs, 5/5, 2a barnet, 1a försöket. (Testat positivt)
    Anonym4848, 5/5, 2:a barnet, 7e försöket (plussat)
    Empatina, 6/5, 1:a barnet, 1:a försöket (testat positivt)
    Sand13, 10/5, 5:e barnet (1:a för sambon), 5:e försöket (över ett år utan äl-tester).
    amiilee 12/5, 14e försöket, sista innan IVF-start
    Nostalgitripp, 13/5, 3e barnet, 4e försöket (1 utomkveds) (plussat)
    Fancyr, 14/5, 3e barnet (1a för sambon), 6e försöket. 
    Littlewickewire, 16/5, 1a barnet, 4e försöket (försökt i ett år) (plussat) 
    Morticia91 17/5, 1 barnet, 5te försöket.
    Anonym (Fundersam), 19/5, 3:e barnet, 1:a försöket
    Pez, 19/5, 2:a barnet, 1:a försöket
    19977: 19/5 - 2a barnet - 1a försöket
    Femman, 23/5- 5:e barnet- 3:e försöket.
    LillaSam 24/5 2:a barnet, 1:a försöket 
    Snorkfrökenhär, 26/5, 3:e barnet, 1:a försöket efter långt uppehåll
    Sanso, 26/5, 2:a barnet, 1:a försöket 
    Idaho89 27/5 1:a barnet, 8:e försöket (kemiskt i februari)
    Nathaliej97, 27/5 - 4e barnet, 5e försöket 
    Lugnoro, 31/5, 1:a barnet, 2:a försöket efter MF
    snowplay970 17/5, 3:e barnet, 1:a försöket
    Leros 24/5, 1:a barnet, 1:a försöket
    Hej och välkommen! 🥰
    Kul att du skriver 😊 
    24/5 har du bim alltså. Spännande för dig! 
    Jag är bara på dag 4 i cykeln så det är en evighet bort 😅
    Spännande att det är första försöket med första barnet. Det är såå stort 😄
    För mig är det snart andra försöket men första riktiga försöket med barn 3 (en sladdis)
    Lycka till! 
  • Bunny s
    LillaSam skrev 2024-05-16 19:36:36 följande:

Grattis till er som plussat  // Hjärta

Kul att se att det är så olika hur ofta ni har sex under ÄL. När vi planerade vårt första barn sa gyn att har vi sex var tredje dag så kommer vi alltid pricka ÄL, så än så länge kör vi ungefär på det för att det fortfarande ska kännas spontant och kul. 

Är på ÄL+3 idag, känns pirrigt. Som att jag går runt och är lite hemligt kanske-gravid Drömmer eftersom det bara är första försöket till syskon för oss så känns allt fortfarande kul och inte alls jobbigt. Jag har dock aldrig testat negativt på ett LH test när jag velat ha positivt, utan båda gångerna plussade jag direkt, så vet inte hur jag kommer reagera på det.

Hej! 
    Vad spännande 😊 vi har också precis börjat så jag känner som du. Att allt är spännande och roligt. Vi skulle egentligen inte börja i höst, av praktiska och ekonomiska skäl, men vi valde att ändå börja tidigare det kan ta tid nu när jag snart ska fylla 37 år. 
    Så det skapar ju en stark känsla av att vi har extratid på oss 😃 

Vad menar du med att du aldrig testat negativt med ett LH-test när du velat ha positivt? 
    Brukar du använda såna istället för graviditetstest eller råkade du bara skriva fel? 😊 
    Hoppas du har samma flyt igen och får plus direkt 😍
  • Bunny s
    Pez skrev 2024-05-17 09:23:32 följande:

Igår hade jag sån molvärk som kom och gick att jag var säker på att mina blödningar är början på mens. Kom lite blödning igår, även nu igen på morgonen. Molvärken verkligen kommer och går under dagarna. Ryggvärk. Känns som mens när som helst eller så är detta början till mens. Om det inte kommer igång ordentligt ska jag testa på lördag eller söndag. Har BIM lör/sön. 

Okej, vad tråkigt! Låter ju tyvärr som om mensen är här. 
    Jag hade bim i onsdags men redan på måndagskväll kom molandt och en liten brun flytning och på morgonen kom mensen. En dag före mina beräkningar. 
    Brukar inte ha molande värk före mens eller bruna flytningar, så det var något nytt för mig. 
    Däremot så jämför jag med för flera år sen, då jag inte använde preventivmedel under några år. 
    I nutid har jag bara haft 3 cykler och jag är flera år äldre, så saker och ting kan ju ändras! 

Håller tummarna för dig ändå. 
    Men om det nu är mens, föeösk då tänka positivt som jag lyckades göra, jag kände att: men så bra ändå, jag tjänade en dag ju iom att den kom en dag före mina beräkningar 😅😄
  • Bunny s
    Pez skrev 2024-05-17 09:26:25 följande:
    Haha tack! Har ett digitalt som jag ska ta. Såg de där abblo pharma som hade ett väldigt tidigt test men har läst att de inte är de bästa. Har du erfarenhet av dem?
    Okej! 
    Ja, det är precis det testet jag köot hem ett 2-pack av. 
    Jag vet inte faktiskt! Aldrig testat det förut. Jag får återkomma med svar på falskt positivt eller om det gav utslag eller ej i tidigt skede, den dag jag väl blir gravid! 
    Vad har du läst för negativt? 
  • Bunny s
    19977 skrev 2024-05-20 06:21:31 följande:
    Det ser verkligen inte lovande ut 😫 Tempen stegrar nedåt?. Men hörni! Min lutelfas har varit SÅ JÄKLA konstig den här månaden! Jag har haft fertilt sekret i lutealfasen, och nu på morgonen när jag gick på toa så kom det JÄTTEMYCKET toppfertilt sekret, alltså verkligen mycket! Helt genomskinligt var det. Jag förstår inte vad det är frågan om. Jag är på CD31/ÄL+15 idag. Jag har i princip aldrig haft fertilt sekret efter min ÄL skett. Vad tror ni är orsaken?

Borde få mensen vilken sekund som helst, orkar inte ta ett till test och bli besviken haha?
    Hmm intressant! 
    Har du ett äl-test hemma och kan prova och se? Kanske är något jättetokigt? Jag hade i alla fall velat kolla så det inte ÄR äl på gång 🤔
    Jag kan dock säga att förra cykeln jag hade så fick jag molande värk 2 dagar innan bim. En flytning kom också där jag kunde se lite trådigt i. Tänkte också att det var jäkligt konstigt. Inte haft så förut. Hade sen en liten brun flytning. Brukar inte ha det heller, eller mensvärk före vim. Nästa morgon kom dock mensen (och ett negativt test före). 
    Så det var en del nya saker för mig det där, men allt var alltså mens på G. 
    Ibland kanske kroppen hittar på lite nya saker? Men dock märkligt att du har toppfertilt sekret precis innan bim...? 🤔🤔 uppdatera gärna! 
Svar på tråden BIM maj 2024