• Anonym (Vad gör man?)

Maken har dåligt samvete för att inte brytt sig om dotter - vill ta ansvar 10 år senare?

Jag och min man träffades sommaren 2016(nu 8 år sedan). Jag var då 20 år och han 28 år. Vi kom då båda från tidigare längre förhållanden som vi lämnat pga destruktivitet.

Maken har även en dotter(född -09) från tidigare förhållande(de var tsm i ca 7 år). De gick skilda vägar sig när dottern var 5-6 år.

Min man sa att han och hans föräldrar(dotterns farmor och farfar) kämpade länge för att ha kontakt med dottern, men att mamman vägrade totalt(med stöd från dotterns mormor/morfar) då de inte ville ha kontakt med min man.

Till en början kom de överens om att dottern skulle träffa sin pappa(min man) samt farföräldrar en gång i veckan(helgerna typ) och att de skulle hålla kontakten så. Dock fungerade inte kontakten mellan föräldrarna och dotterns mamma samt morföräldrar började propsa på flickan(som då var 5-6 år) att säga att pappa(min man) har slagit henne. De gick till och med så långt att de tog det till domstol för att få ensam vårdnad av flickan. Mor-och farföräldrar la sig också i och det blev tjafs som jag förstått.

Pga detta så ?valde? min man att inte gå på för mycket då han märkte att flickan blev orolig av alla rättegångar som ordnades av mamman och morföräldrarna. Han sa att han tänkte att det skulle förstöra hennes psykiska hälsa och ?gick med? på att ge vårdnaden till modern trots att han såklart egentligen inte ville. Säkert också pga sin egna psykiska ohälsa relaterat till hela situationen också. Han orkade inte.

Något år/några månader senare har han vid iaf ett tillfälle kommit till flickans skola när hon slutat, och väntat ute för att se henne, men dottern hade blivit uppskrämd av mamman att pappa kommer att röva bort dig, så hon sprang iväg av skräck när min man ropade på henne. Min man tog detta otroligt hårt.

När vi träffades så sa min man att han visserligen hade en dotter - men att han aldrig kommer att träffa/se henne och att hon inte kommer att vara en del av vårt liv alls.

Han berättade att han avskydde sin tidigare sambo och att han egentligen aldrig ville ha något barn med henne-men att det ?råkade? bli så ändå och det var anledningen till deras 7-åriga relation. Han menade att han ändå försökte att ta sitt ansvar som pappa, men att det tillslut inte gick då moderb och hennes föräldrar bara blev värre och värre. Det gick bara inte sa han.

Någon gång i början påpekade jag om han inte tänkte på dottern ibland, eller funderade på att ha en relation(eventuellt ta en del av vårdnaden) då dottern ännu var liten(typ 7-8år). Han sa alltid nej och blev vresig och arg när jag tog upp ämnet. ?Det som jag glömt påminner du mig om? brukade han säga. Ungefär som att han försökte pressa undan sanningen i sitt huvud.

Att tilläggas bör att min man kommer från ett annat land och vi bor idag i Sverige. Han har alltså sin tidigare dotter i hemlandet.

Senaste 1-2 åren så har något hänt med min man. Han har börjat bli mer känslig och börjat berätta att när vi varit på semester i hans hemland har folk nämnt att hans dotter undrar vart hennes pappa är och skulle vilja träffa honom. Hon hade förra året skickat en förfrågan på Instagram till honom, men han lät det bara vara. Troligen av rädsla för att såra mig om han tar kontakt..

Idag är dottern 15 år och min man säger att han vill på något sätt visa att han finns där för henne - både ekonomiskt och känslomässigt.

Jag vill såklart att min man ska må bra och vill inte att han senare i livet beskyller mig för att ha ?hindrat? honom att träffa sin dotter, men jag har ändå en konstig känsla i magen då jag inte vet riktigt vad som är rätt?

Dotterns mamma gifte om sig rätt snabbt efter de gått skilda vägar och dottern kallar nu sin styvfar för ?pappa?.

Min mans familj är välbärgade, men ekonomin i hans hemland är dålig. Trots att dotterns mamma och styvfar har ett eget företag samt äger ett hus så känner han att dottern inte lever lika ?lyxigt? som vi gör i Sverige och skulle vilja stötta ekonomiskt. Han har börjat få dåligt samvete.

Egentligen så anser jag att det är en självklarhet att finnas där om man är en förälder, men i detta fallet är jag osäker.

Jag anser att min make redan svikit sin dotter och att han missat hela hennes barndom. Jag själv har en far som lämnade mig när jag var 4 år och jag känner absolut inga känslomässiga band till honom. Jag tänker att min man aldrig kommer att få den typen av relation till dottern hur som helst, dels pga alla år som gått, dels pga att han endast besöker hemlandet en månad per år.

Han har pratat om att skicka typ 1500kr/månad eventuellt så att hon kan läsa på universitetet ifall hon skulle vilja. (Utbildning kostar pengar i hans hemland). Egentligen har hennes familj de ekonomiska förutsättningarna för att betala för detta, men min man tänker att han vill visa sitt stöd och därför göra det. Är det rätt?

Jag vill verkligen inte vara sån, såklart att man ska ta ansvar för sitt barn, men har han inte redan sabbat den ?rätten? på något sätt?

Vi har för tillfället inte den bästa ekonomin och min man är arbetslös. Detta är dessutom inget jag någonsin haft i tankarna tidigare och det känns som att dottern endast skulle se värdet i pengarna och ändå inte få det känslomässiga bandet till sin far. Jag kanske tänker fel? Vad är rätt att göra i den här situationen? För VEM borde vi göra detta? För min mans dotter eller för att min man ska få lätta på samvetet? Om han gör det för sin egen skull tänker jag också att den bussen redan har gått för läänge sedan.

• Svar på tråden Maken har dåligt samvete för att inte brytt sig om dotter - vill ta ansvar 10 år senare?
  • Anonym (....)

För övrigt händer detta med svenska män också, men då brukar det handla om att mannen vill ha en kvinna som sköter barnet praktiskt, samt det hushållsarbete det förorsakar. Därför ljuger mannen för kvinnor han träffar om att han praktiskt taget aldrig träffar sitt barn, att det inte är med i ekvationen. Men så fort som en kvinna flyttat in och han känner sig säker på henne, ska barnet vara där varannan helg. Och sedan dröjer det inte länge förrän det ska vara där varannan vecka.

Det är så uppenbart uträknat och väldigt fult - jag har flera väninnor som råkat ut för precis detta scenario. Inte rätt mot barnet heller såklart, som får en ovillig styvmor.

• Anonym (Bizz)
    Anonym (....) skrev 2024-07-28 13:39:19 följande:
    Jag hade försvarat den lurade parten, d.v.s. mannen, i det läget också. Jag har faktiskt en sådan grej i min egen släkt: min kusin (som alltid varit lite blyg och nördig, men ändå välavlönad då han är mycket skicklig på sitt ingenjörsjobb) skaffade en kvinna från Ryssland, genom en äktenskapsförmedling.

Kvinnan "glömde" att berätta att hon hade en tonårsson. Detta fick min kusin inte veta förrän det var dags att skaffa visum på ambassaden. DÅ la hans nyblivna hustru fram att hon hade en son, och att han också skulle med till Finland (där min kusin bor). Punkt. Då tyckte min kusin att han redan hade investerat så mycket i kvinnan, att han inte kunde säga nej och inleda skilsmässa på en gång. Så han skrev på för att han även ville ha sonen till sig i Finland. 

Sonen visade sig vara en riktig värsting. Han hittade snart ett gäng av ryska och andra invandrade pojkar som var precis som han, som han dessutom började dra hem. Han spelade dessutom hög musik jämt, och min kusin har väldigt svårt för oljud. Kvinnan brydde sig inte, för henne fick sonen göra vad han ville. Hon var mest intresserad av att shoppa upp min kusins lön varje månad. Hon ville inte lära sig finska och absolut inte börja arbeta.

Min kusin började gå hem till sina föräldrar i stället efter jobbet och vara där på kvällarna, för han stod inte ut hemma... Denna situation tog flera år av hans liv, innan han blev av med kvinnan och styvsonen, och då möttes han dessutom av en massa skit från människor som menade att han SVEK dessa båda...

Som sagt: man ska akta sig för utlänningar som kommer från fattiga länder (eller från en fattigare del av befolkningen, i länder där välståndet är ojämnt fördelat). För det handlar med mycket stor sannolikhet bara om ett utnyttjande - annars hade de ju gift sig med någon där, av sin egen nationalitet.
    Varför i hela världen tummas detta inlägg  ner?
  • Anonym (Bizz)

Att ens gifta sig med någon som har barn är för mig fullständigt otänkbart 

• Anonym (Eh)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-07-28 14:45:26 följande:
    Varför i hela världen tummas detta inlägg  ner?
    Kanske för att skribenten uttrycker sig rasistiskt...?
  • Anonym (tonårs förälder)

Men mannen var alltså 21år när han blev pappa och säkert omogen då, nu är han 36 och har mognat och inser att han missat sin dotters uppväxt.
    Dottern 15 år är i den åldern när man börjar tänka på sitt utsprung och vill veta mer om vart man kommer ifrån även om hon ser sin mammans nya man sin styvpappa som pappa, Det är helt normalt så gör även många andra som inte lever med en förälder och adopterade även om dom har andra som är deras föräldrar. Man blir nyfiken så inte konstigt att dottern tar kontakt för att se vem som är biologisk pappa även om hon har en annan man som pappa.
    Ts man som nu är äldre kan ju givetvis tänka på och undra om sin dotter, vem hon är osv. Det är väl inget konstigt med det? 
    Det händer ju att pappor får kontakt med sina barn när dom blir äldre.
    Ingen kan ju lova att man aldrig någon gång i framtiden inte vill ha kontakt med sitt barn, speciellt när barnet söker kontakt. 
    Vem kan inte sätta sig in i ett barns nyfikenhet vem som är ens förälder? 
    Vem kräver av sin partner att den aldrig ska få ha kontakt med sitt barn i framtiden? 
    vem nekar sin man/fru att ha kontakt med sitt barn? 
    så gör man inte mot den man älskar och är oempatiskt, neka ett barn att träffa sin förälder och sin partner att träffa sitt barn!

Däremot ska inte ts och andra partners behöva betala något för barnet.
    Det får pappan göra med egna pengar, problemet i detta fall är ju att mannen inte verkar ha pengar, eller han är arbetslös nu och verkar inte ha sparade pengar. 
    Men dottern är 15 år så universitetstudier är ju inte aktuellt än på ett par år. 
    Mannen kanske hinner få jobb och en bra lön tills dess och kan då dela 50/50 med ts på gemensamma kostnader och ändå ha pengar att ge till dottern om det är aktuellt då. 
    Men inget konstigt att han nu när han är äldre och mer mogen tänker på sitt barn,
    känns mycket mer moget än att strunta i sitt barn.
    Mycket värre med föräldrar som totalt struntar i sina barn.

• Anonym (Bizz)
    Anonym (Eh) skrev 2024-07-28 16:14:01 följande:
    Kanske för att skribenten uttrycker sig rasistiskt...?
    Vadå rasistiskt?
    Berättelsen är en sanning om personer som betett sig som rövhål.

Man kan vara rövhål, oavsett ursprung.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-07-28 17:32:13 följande:
    Vadå rasistiskt?
    Berättelsen är en sanning om personer som betett sig som rövhål.

Man kan vara rövhål, oavsett ursprung.
    Nej. Personen utgår från utlänningar som grupp och det är rasistiskt. Personen har uttryckt liknande tankar i andra inlägg, att den här killen bara utnyttjar ts och grunden är att han är utlänning.

Kopierar den del jag tänker på: 

Som sagt: man ska akta sig för utlänningar som kommer från fattiga länder (eller från en fattigare del av befolkningen, i länder där välståndet är ojämnt fördelat). För det handlar med mycket stor sannolikhet bara om ett utnyttjande - annars hade de ju gift sig med någon där, av sin egen nationalitet.
  • EpicF
    Anonym (....) skrev 2024-07-28 12:56:53 följande:
    Fast det du säger stämmer ju inte, varken juridiskt eller moraliskt. Lagen säger att äkta makar måste vara öppna för varandra om sina inkomster och utgifter, samt samordna om större utlägg (och detta kommer att bli ett mycket stort utlägg sett över tid). Och för både gifta och sambos gäller att man betalar hälften av hushållets kostnader, såvida man inte har överenskommelsen att kvinnan ska vara hemmafru eller arbeta deltid.

Men om mannen inte längre kan betala sin halva om han skickar pengar till jordekorrar (whatever) så får nog de där jordekorrarna vara utan hans pengar. För annars blir det ju i praktiken frun eller sambon som betalar för nötterna, och det är hon inte skyldig att göra om jordekorrarna är henne ointressanta. 

Och sedan eftersom mannen är utlänning och verkar komma från ett oredigt land, så tillkommer risken att han hade planerat att utnyttja henne. 

Men eftersom TS inte vill berätta a) var mannen kommer ifrån, b) hur de träffades eller c) hur mycket han respektive hon får ut efter skatt, och vilket belopp som krävs för att dra runt deras hushåll i dagsläget - så är det meningslöst att diskutera det här mera. 
    Enligt vilken lag kan en maka förbjuda sin man att skicka pengar till sin egna dotters försörjning? 

Och nej, man behöver inte alls betala halva hushållets även om man jobbar och har miljonlön. Hur man delar upp hushållets uppgifter är upp till paret i fråga. 

Och 1500kr per månad är inte "stora utlägg". Det är mindre vad ett normalt minsta underhåll i Sverige. 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Eh) skrev 2024-07-28 18:26:55 följande:
    Nej. Personen utgår från utlänningar som grupp och det är rasistiskt. Personen har uttryckt liknande tankar i andra inlägg, att den här killen bara utnyttjar ts och grunden är att han är utlänning.

Kopierar den del jag tänker på: 

Nej. Personen berättar hur det kan gå om man ger sig i lag med fel person.
    Självklart är riskerna större om man gängar sig med en fattig person från ett annat land än om man gör det med en mindre bemedlad person från Sverige. 
    Inget konstigt eller rasistiskt med det.

Och på inget sätt rasistiskt.
  • EpicF
    Anonym (....) skrev 2024-07-28 14:41:38 följande:

För övrigt händer detta med svenska män också, men då brukar det handla om att mannen vill ha en kvinna som sköter barnet praktiskt, samt det hushållsarbete det förorsakar. Därför ljuger mannen för kvinnor han träffar om att han praktiskt taget aldrig träffar sitt barn, att det inte är med i ekvationen. Men så fort som en kvinna flyttat in och han känner sig säker på henne, ska barnet vara där varannan helg. Och sedan dröjer det inte länge förrän det ska vara där varannan vecka.

Det är så uppenbart uträknat och väldigt fult - jag har flera väninnor som råkat ut för precis detta scenario. Inte rätt mot barnet heller såklart, som får en ovillig styvmor.

Både som kvinna och man har man rätt att skilja sig o Sverige och det har man även i Finland. 

Att din kusin valde att inte skilja sig är hans problem och han har sig själv att skylla. Och att han lät henne shoppa upp hans län varje månad är också något han får skylla sig själv när han saknar stake att säga nej. 

Och alla dina vänner som inte skiljer sig för också skylla sig själva. 

Istället för att klaga på sin mans barn så ska man vara stolt över att mannen vill ta ansvar. Oavsett om det enbart är ett ekonomiskt ansvar. Passar det inte så är man fri att skilja sig. 
Svar på tråden Maken har dåligt samvete för att inte brytt sig om dotter - vill ta ansvar 10 år senare?