• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 00:49:04 följande:
    Jag har nog aldrig i mitt liv träffat en person som har mer extrema åsikter än du. Det är sektliknande åsikter.
    Just det där med sekt är något som i alla fall jag tycker finns att mycket av i den så kallade "Palestinarörelsen"

Alla de där som går runt på våra gator och gapar om att utrota israel "From the river to the sea" och allt det där.

Sektkänslan är stark där och att möta dem i sociala medier är fascinerande med deras enögdhet och icke-kompromissvilja.
  • Rataxes
    AndreaBD skrev 2025-01-30 09:42:42 följande:
    Jaha Ostpreussen, Pommern och Schlesien "befriades"? Det uppskattas att 12 miljoner tyskar fördrevs för att områderna annekterades till Polen. Och jag klandra inte Polen, eller Ryssland. Men så var det. 

Det där med israelisk "kolonialism" är en palestinsk myt, men jag får ta det senare, hinner inte nu.
    Gissar att vederbörande anser att Karelen, Salla och Petsamo också "befriades" av Sovjetunionen, de finländare som levde där blev så befriade så att de fördrevs till övriga Finland. 
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Anonym (Antiextremist)

Hur israeler hjärntvättas.

• Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-30 09:20:24 följande:
    Kort sagt: Annektering är uttryckligen förbjuden i internationell lag, något du kraftfullt ivrar för, utom i de fall då du tycker att det är helt OK. Det är absolut inte OK om Israel är inblandat, alla övriga fall verkar du inte ha något problem med.

Det hölls en folkomröstning om att Krim skulle anslutas till Ryssland så i enlighet med vad du skrivit ovan får vi väl anta att du anser den annekteringen vara helt OK den också. Israel var ju inte inblandat.

Vem som är normal här överlåter jag lugnt åt andra att bedöma, jag har inget behov av att framföra implicita anklagelser.
    Du svamlar igen och duckar och ger ingen respons på fakta som jag redovisade.

Läs lagarna. Att med våld annektera är olagligt. Men om två länder kommer överens om en annektering är det lagligt. 

Kolonialismen var en period av erövring, kontroll och exploatering av områden och dess befolkningar, främst driven av ekonomiska och ideologiska motiv. Den ledde till omfattande lidande, inklusive slavhandel, folkmord och plundring, och har lämnat djupa spår i världen genom ojämlikheter som kvarstår än idag. Att folk gör sig fria från kolonialism är att göra sig fri just från olaglig annektering vilket kolonialism är. Israel gör tvärtom, koloniserar palestinska områden med våld, mot palestiniers vilja och värst av allt dödar och fördriver palestinier.

Du borde läsa lagarna. Flera internationella lagar och principer förbjuder annektering av andra länders områden, eftersom det strider mot folkrätten och respekten för nationell suveränitet. Här är några av de viktigaste reglerna:

FN-stadgan (1945)
    Artikel 2 i FN-stadgan förbjuder användning av våld eller hot om våld mot en annan stats territoriella integritet eller politiska självständighet. Annektering betraktas som en form av aggression och är därmed förbjuden enligt denna princip.

FN:s resolution 2625 (1970)
    Denna resolution bekräftar principen om suverän jämlikhet mellan stater och förbjuder annektering genom våld. Den fastslår också att alla stater har skyldighet att avstå från handlingar som syftar till att skada andra staters territoriella integritet.

Fjärde Genèvekonventionen (1949)
    Enligt denna konvention är det förbjudet att förflytta egen befolkning till ockuperade områden eller att ändra den demografiska sammansättningen i sådana områden. Detta gör annektering och relaterade handlingar olagliga.

Haagreglementet (1907)
    Haagreglementet förbjuder konfiskation av privat egendom och förändringar i ockuperade områdens status under väpnad konflikt, vilket inkluderar annektering.

Principen om självbestämmande
    Enligt internationella konventioner, som FN:s konvention om medborgerliga och politiska rättigheter, har folk rätt till självbestämmande, vilket innebär att de inte får berövas sitt territorium eller sina resurser genom annektering.

Dessa regler syftar till att upprätthålla internationell fred och säkerhet samt skydda staters suveränitet och folkens rättigheter.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-29 15:22:15 följande:
    Mitt förslag är Israel inom de gränserna som man kommer överens med palestinier. .
    Men vilka är dina egna tankar om Israels geografiska gränser?

Inte något icke-svar om "vad de kommer överens om" utan din egen tanke om var Israel ska få finnas.

Är det 1948 års gränser du tänker på? Eller 1967 års? Eller är det något annat?

Alla annat i tråden har du copy-pasteat 100 gånger så det är inte särskilt intressant att diskutera vidare men du har aldrig skrivit någonting om hur du tycker att ett judiskt Israel ska se ut.

Det skulle kunna bli ett intressant utbyte av tankar av det så ge oss ett förslag.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 09:53:30 följande:
    Just det där med sekt är något som i alla fall jag tycker finns att mycket av i den så kallade "Palestinarörelsen"

Alla de där som går runt på våra gator och gapar om att utrota israel "From the river to the sea" och allt det där.

Sektkänslan är stark där och att möta dem i sociala medier är fascinerande med deras enögdhet och icke-kompromissvilja.
    Israelvänner har utvecklat sektliknande åsikter där Israel står över alla lagar och har alla rättigheter med inga skyldigheter. Propagandalögner är en del av deras strategi för att överhuvudtaget kunna upprätthålla dessa åsikter. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 10:20:26 följande:
    Men vilka är dina egna tankar om Israels geografiska gränser?

Inte något icke-svar om "vad de kommer överens om" utan din egen tanke om var Israel ska få finnas.

Är det 1948 års gränser du tänker på? Eller 1967 års? Eller är det något annat?

Alla annat i tråden har du copy-pasteat 100 gånger så det är inte särskilt intressant att diskutera vidare men du har aldrig skrivit någonting om hur du tycker att ett judiskt Israel ska se ut.

Det skulle kunna bli ett intressant utbyte av tankar av det så ge oss ett förslag.
    Du fick mitt svar flera gånger. Att du inte accepterar det är ditt problem.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 10:27:18 följande:
    Du fick mitt svar flera gånger. Att du inte accepterar det är ditt problem.
    Du har inte svarat på min fråga

Jag frågar inom vilka geografiska gränser DU tycker att Israel ska få finnas och du ger ett icke-svar om att "det de kommer överens om".

Gäller det "Palestina" också?

"Palestina" får vara det som judarna accepterar att araberna kan få?
  • FuckGoggleAskMe

Intressant om vad palestinska skolbarn lär sig.

In conclusion, PA textbooks reject the existence of the State of Israel, and the very presence of its seven million Jewish citizens in the country, whose history and holy places there are denied. The PA books never advocate a peaceful solution. Instead, they call for a violent struggle for the liberation of all of Palestine, which is not limited to the 1967 lines and in which terror plays a central role. PA education allows no room for a ?two-state solution.?
    https://m.jpost.com/jerusalem-report/article-711948

• Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-30 10:22:51 följande:
    Israelvänner har utvecklat sektliknande åsikter 
    Precis det där är en grundbult i sekten kring "Palestina".

Tanken på något slags "Israelvänner" som om det skulle vara någonting organiserat och enhetligt. Och ondskefullt.

"israelvänner" - nästgårds till "sionister" och "judelobby" kan man tänka

.
    Brukar du själv gå i dessa demonstrationståg och skandera om "Free free Palestine"?

För det är skillnaden mellan mig dig. För dig är det personligt att skandera om "sionister" och "folkmord".

Jag kan ge mitt stöd till vad det nu är som jag anser ska stöttas i det tysta. Jag har inget behov av att synas och höras.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism