• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-26 22:24:59 följande:
    Mycket möjligt, på omv.biten.
    Omv biten kan redan en uska i sin grundutb, utan jag menar all annan kunskap. Visst tusan går det att att skaffa sig den utan att gå på skola, den kunskapan tar givetvis längre än era 3 år. Men det går om man vill och är intresserad och har lätt för att lära.
  • Nellee
    Ebba Caroline skrev 2012-05-26 20:19:35 följande:
    Det är stor skillnad på en undersköterska som har gymnasieutbildning (behöver inte ens vara inom vård- och omsorg) och en ssk-stud.
    Jag är vare sig undersköterska eller sjuksköterska, men de uskorna jag kommit i kontakt med har oftast läst via en KY-utbildning och har tagit extra kurser på universitetet. Du framhäver ofta att en uska "bara" gått gymnasiet, men så är det ofta inte. Även om det stämmer som du säger så har många uskor en erfarenhet du inte ska se ner på, du kan antagligen lära dig massor av de som längre erfarenhet än dig även om du läser till ssk och snart är klar. 

Och tänk på alla skk som har en stor erfarenhet och har lärt sig sitt yrke, inte enbart genom utbildning utan genom erfarenhet. De är blivande kollegor till dig som du kan suga erfarenhet som en svamp från, men inte genom den attityden du har nu. 
    Don't you black or white me
  • Ebba Caroline
    Nellee skrev 2012-05-26 22:31:53 följande:
    Jag är vare sig undersköterska eller sjuksköterska, men de uskorna jag kommit i kontakt med har oftast läst via en KY-utbildning och har tagit extra kurser på universitetet. Du framhäver ofta att en uska "bara" gått gymnasiet, men så är det ofta inte. Även om det stämmer som du säger så har många uskor en erfarenhet du inte ska se ner på, du kan antagligen lära dig massor av de som längre erfarenhet än dig även om du läser till ssk och snart är klar. 

Och tänk på alla skk som har en stor erfarenhet och har lärt sig sitt yrke, inte enbart genom utbildning utan genom erfarenhet. De är blivande kollegor till dig som du kan suga erfarenhet som en svamp från, men inte genom den attityden du har nu. 
    Jag ser inte ner på deras erfarenhet.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Nellee
    Ebba Caroline skrev 2012-05-26 22:36:02 följande:
    Jag ser inte ner på deras erfarenhet.
    Då missförstår jag antagligen dina inlägg. För varje gång du skriver om uskor eller ssk för den delen så har du en väldigt överlägsen ton. När det handlar om uskorna så ser jag dina inlägg som väldigt otrevliga. Som att det enda de gör är att torka rumpor och till det behövs ingen utbildning. 
  • infragilis
    Nellee skrev 2012-05-26 22:39:52 följande:
    Då missförstår jag antagligen dina inlägg. För varje gång du skriver om uskor eller ssk för den delen så har du en väldigt överlägsen ton. När det handlar om uskorna så ser jag dina inlägg som väldigt otrevliga. Som att det enda de gör är att torka rumpor och till det behövs ingen utbildning. 
    Med tanke på att det går att få jobb som vårdbiträde och då i praktiken vika som uska helt utan utbildning eller erfarenhet ligger det ju nära till hands att påstå att det inte behövs någon utbildning.
  • Ebba Caroline
    Nellee skrev 2012-05-26 22:39:52 följande:
    Idag så behöver inte undersköterskorna någon utbildning, vilket är synd. Även om det är bra att de har det i viss mån. Bästa skulle vara om de gjorde en ren underksöterkseutbildning.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Nellee
    infragilis skrev 2012-05-26 22:55:48 följande:
    Med tanke på att det går att få jobb som vårdbiträde och då i praktiken vika som uska helt utan utbildning eller erfarenhet ligger det ju nära till hands att påstå att det inte behövs någon utbildning.
    Ja? Och vårdbiträde har med uskans utbildning att göra hur?
  • Ebba Caroline
    Nellee skrev 2012-05-26 22:57:55 följande:
    Va? Nej.
  • Nellee
    Ebba Caroline skrev 2012-05-26 22:56:22 följande:
    Idag så behöver inte undersköterskorna någon utbildning, vilket är synd. Även om det är bra att de har det i viss mån. Bästa skulle vara om de gjorde en ren underksöterkseutbildning.
    Det håller jag absolut med om. Det är väldigt underligt att det inte finns i dag. 
  • infragilis
    Nellee skrev 2012-05-26 22:57:55 följande:
    Vad menar du?
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?