• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Ebba Caroline
    JA77 skrev 2012-05-25 21:20:51 följande:
    På ett seminarium på jobbet diskuterade vi egenskaper hos nyexade. Vi var alla överens om att hjälpa och stötta de nya. Det värsta vi visste däremot, var nya som kom med attityden att de "redan kan allt" för att de antingen HAR jobbat eller INTE har jobbat innan. Så EC, släpp din dryga attityd att du kan allt som krävs för din nuvarande position.

Förresten, vad skiljer dig konkret från en leg. ssk? Om du t.ex delar läkemedel borde någon ju kolla dig (som en student).  I em annan tråd var du ju på uskor som på boenden delade dosetter! Och det fick man ju minsann inte göra om man inte var leg. ssk! Men du får...?

Många ugglor i mossen....  
    Nej, det får jag inte om inte någon kollar (vilket de alltid gör på jobbet oavsett vem som delar) Har aldrig sagt att jag kan allt som krävs för min nuvarande position eller som leg.ssk.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-25 22:44:23 följande:
    Då borde du veta att det inte spelar någon roll tex vilket nutritionsproblem det gäller. Inte heller vilken sjukdom patienten har...
    Det vet jag men det var inte det jag sa.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-26 20:09:30 följande:
    Det vet jag men det var inte det jag sa.

Nä, eller hur.......
  • Ebba Caroline
    På ett seminarium på jobbet diskuterade vi egenskaper hos nyexade. Vi var alla överens om att hjälpa och stötta de nya. Det värsta vi visste däremot, var nya som kom med attityden att de "redan kan allt" för att de antingen HAR jobbat eller INTE har jobbat innan. Så EC, släpp din dryga attityd att du kan allt som krävs för din nuvarande position.

Förresten, vad skiljer dig konkret från en leg. ssk? Om du t.ex delar läkemedel borde någon ju kolla dig (som en student).  I em annan tråd var du ju på uskor som på boenden delade dosetter! Och det fick man ju minsann inte göra om man inte var leg. ssk! Men du får...?

Vad som skiljer mig från leg. ssk (i Sverige) är att jag inte får jobba självständigt, bara jobba dagtid och inte ha ansvar själv.
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-26 20:14:10 följande:
    Nä, eller hur.......
    Dax att ta tag i läsandet kanske och innebörden av det du läser
  • Ebba Caroline

Det är stor skillnad på en undersköterska som har gymnasieutbildning (behöver inte ens vara inom vård- och omsorg) och en ssk-stud.
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-26 20:19:35 följande:
    Det är stor skillnad på en undersköterska som har gymnasieutbildning (behöver inte ens vara inom vård- och omsorg) och en ssk-stud.
    Det har aldrig slagit dig att en uska som är väldigt intresserad av sitt jobb och allt som har med sjukvård att göra kan vara mer kvalificerad än ssk stud, Eller tom en leg ssk.

Man sväljer och läser allt man kommer åt. Man har medicinsk littratur på toa. Man slukar allt, om man är intresserad. Det man inte vet de slår man upp.

Inse fakta att man är inte bättre bara för att man har läst på universitetet, många har mer kunskap men inte alla. Och den största meriten man ska ha då man jobbar inom vården är lyhördhet och ödmjukhet. 
  • Anonym (fniss)
    Anonym skrev 2012-05-26 22:13:44 följande:
    Det har aldrig slagit dig att en uska som är väldigt intresserad av sitt jobb och allt som har med sjukvård att göra kan vara mer kvalificerad än ssk stud, Eller tom en leg ssk.

Man sväljer och läser allt man kommer åt. Man har medicinsk littratur på toa. Man slukar allt, om man är intresserad. Det man inte vet de slår man upp.

Inse fakta att man är inte bättre bara för att man har läst på universitetet, många har mer kunskap men inte alla. Och den största meriten man ska ha då man jobbar inom vården är lyhördhet och ödmjukhet. 
    En uska utan ssk-utbildning är aldrig mer kvalificerad för ssk-yrket än en ssk. Det räcker inte att läsa kurslitteratur på toa, vore det så enkelt kunde vi skippa sjuksköterskeutbildningen och låta folk studera på fritiden för att sedan tenta till sig en leg. Mycket pengar att spara för samhället. Synd att det inte går.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-26 22:13:44 följande:

Mycket möjligt, på omv.biten.
  • Anonym
    Anonym (fniss) skrev 2012-05-26 22:20:21 följande:
    En uska utan ssk-utbildning är aldrig mer kvalificerad för ssk-yrket än en ssk. Det räcker inte att läsa kurslitteratur på toa, vore det så enkelt kunde vi skippa sjuksköterskeutbildningen och låta folk studera på fritiden för att sedan tenta till sig en leg. Mycket pengar att spara för samhället. Synd att det inte går.
    Vet du att det kan faktiskt gå, inte att man får leg utan är man intesserad av saker och slukar allt så visst tusan skaffar man sig den kunskapen.

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?