Anonym (isa) skrev 2015-10-26 10:14:12 följande:
"Så du menar...." Nej, jag menar det jag skriver och inte det du tillskriver mig.rbet
Till att börja med ska man kanske tänka på att det inte bara är svenskar som betalar skatt i det här landet och att dessa flyktingar inte kommer att kosta hela sitt liv. De allra flesta människor vill arbeta, det är ingen egenskap som är vikt för oss så väldigt duktiga svenskar.
Nej, jag tycke inte att skatterna ska höjas, jag är inte socialdemokrat.
Förresten, har du träffat och pratat med några av de här hemska flyktingarna? Du verkar ju ha din åsikt klar om hur de är menar jag?
Många invandrare har arbete. Men alltför många har inte det, och alltför många vill inte arbeta. Det är dessa som blir den stora kostnaden och som gör det nödvändigt att höja skatterna mer och mer. Inte bara inkomstskatten utan även skatt på allt annat, moms o.dyl.
Vi har ett av världens högsta skattetryck. Men hur mycket vi än betalar räcker inte pengarna till och vi tvingas låna stora summor årligen, vilket ökar statsskulden.
Och hur tillförlitliga är egentligen prognoserna eller politikernas förutsägelser att jobb kommer att skapas som ger arbete åt alla som kommer hit som faktiskt vill arbeta och sköta sig?
Tänk också på att industrin automatiseras och kostnadseffektiviseras alltmer, dvs robotar och maskiner gör jobben som skulle kunna gett en massa människor arbeten. Hur ska man lyckas trolla fram en massa arbeten ur ett sådant utgångsläge? Situationen på arbetsmarknaden i Sverige är sådan att fler och fler kommer hamna i utanförskap och arbetslöshet. Och det kommer inte direkt minska kostnaderna för staten.
Men konsekvenstänk har ju aldrig iofs varit er rödgrönblåas starka sida