• Anonym (Har undrat det länge nu)

Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?

Sverige är som ni säkert vet ett land där stor del av befolkningen står bakom fri abort, i  varierande grader. Vissa står bakom fri abort fram tills nionde månaden även om barnet är friskt, andra tycker det ska finnas en gräns, som när barnet skulle överleva utanför livmodern då bör det inte göras.. och andra dras gränsen vid v 12. Och så finns det människor som jag, kristna och emot abort.

Vad jag undrar är, varför är det så många som blir jättearga då de ser abort motståndare stå vid gator med bilder på aborterade barn? om de ändå står bakom fri abort och kanske t o m har gjort abort själva, och är trygga med deras beslut.. varför bli de då så upprörda? mer upprörda än de skulle bli om en vegan aktivist skulle protestera för hur djur blir behandlade inom köttindustrin?
    Hur kan man bli upprörd av att se något man själv står bakom?

Jag skulle aldrig gå till en vegan aktivist och önska att han blev slaktad då han står där och visar bilder på hur djur mår i köttindustrin och därmed är emot min fria rätt att äta kött. Nu handlar det till och med om ofödda människor som har mer värde än kossor te x.
    Om någon vill, förklara det för mig.

• Svar på tråden Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?
  • Anonym (Toalettpappersrulle)
    Anonym (Moa) skrev 2020-12-29 13:48:53 följande:
    De som förespråkar detta tror jag inte förstår hur vanligt det är med naturliga missfall.
    Nej, man får ju "hoppas" det... Det är ju helt bisarrt. Undra vilket straff jag hade fått för mina två missfall på fyra månaders tid. Ofrivilliga, får jag väl tillägga... 
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2020-12-29 08:13:16 följande:

Det är inte bilderna som stör mig. Det är det totalt svart-vita synsättet på kvinnans kropp och att kvinnor inte får bestämma över sina egna kroppar.

Abort-motståndare vill inte ens låta kvinnor genomgå en abort om de blivit våldtagna eller om det handlar om incest.

Det finns tom de som vill att missfall ska kriminaliserat. Hur tusan tänker man då? Vad är nästa steg; att använda kvinnors kroppar som aveslkor....?

Det som stör mig är hur inskränkta folk är och hur mycket de vill styra över andras kroppar!

www.deseret.com/2019/5/15/20673405/alabama-just-banned-nearly-all-abortions-here-s-what-you-need-to-know

Det extrema exempel du ger är ju relaterat till att Alabama har definierat i sin grundlag (constitution) att ofödda barn (the unborn) har rättigheter. Då måste ju lagen agera därefter. Gissar det kommer tas till högsta domstol, men det kommer ju ta lite tid.
  • Anonym (Moa)
    Tow2Mater skrev 2020-12-29 14:58:34 följande:
    Det extrema exempel du ger är ju relaterat till att Alabama har definierat i sin grundlag (constitution) att ofödda barn (the unborn) har rättigheter. Då måste ju lagen agera därefter. Gissar det kommer tas till högsta domstol, men det kommer ju ta lite tid.
    Det är väl såna extrema lagar som såna här religiösa fanatiker vill ha, eller?
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2020-12-29 18:56:43 följande:
    Det är väl såna extrema lagar som såna här religiösa fanatiker vill ha, eller?
    Ingen aning, jag känner ingen av dem.
  • LillaTjockaBertil
    Tow2Mater skrev 2020-12-29 14:58:34 följande:

Olyckligt nog är en majoritet av högsta domstolen i USA numera för inskränkningar i aborträtten sedan RBG dog och ersattes av Amy Coney Barrett.
  • Tow2Mater
    LillaTjockaBertil skrev 2020-12-29 20:08:39 följande:
    Olyckligt nog är en majoritet av högsta domstolen i USA numera för inskränkningar i aborträtten sedan RBG dog och ersattes av Amy Coney Barrett.
    Det kan kanske vara bra. Sverige har 18 veckors gräns, många stater i USA har 20, 24 och 25 veckor och flera stater (7?) har ingen gräns alls.

Vad jag förstar är inte abortlagen del av Sveriges grundlag heller, så varför skulle den prompt behöva vara det i USA? Vad Högsta domstolen kan göra är att ge tillbaka bestämmaderätten till staterna.
  • mari123

OT OT kanske men i ämnet en tanke.........Plötsligt kommer jag att tänka på hur det skulle kännas om jag fått flera missfall och kanske t om senare i grav............HUR känns det då om man råkar se ngn av dessa bilder!? "Spontan abort" är ju på INTET SÄTT ngn ovanlig företeelse och drabbar många olyckliga kvinnor.

• molly50
    mari123 skrev 2020-12-29 02:51:06 följande:

Jag har aldrig sett abortmotståndares bilder på stan. Det kryllar ju inte av dem. Men OM så skulle jag gå förbi lugnt och visa all respekt för alla har rätt till sin åsikt även om jag inte delar den. Den som ger sig in i en diskussion och bråkar och har sig har alldeles för lite att göra och dåligt omdöme..........enligt mig alltså.

Jag är inte speciellt kräsmagad och hade nog inte heller reagerat så kraftigt på bilderna.
    Men jag kan ändå förstå de som gör det.
    T ex de som själva har gjort abort eller fått missfall.
    Eller de som får se sina barn bli vettskrämda av bilderna.
    Man kan framföra sina åsikter på ett betydligt mer respektfullt sätt än att visa bilder på döda foster.
  • LillaTjockaBertil
    Tow2Mater skrev 2020-12-30 02:41:24 följande:

Det kan kanske vara bra. Sverige har 18 veckors gräns, många stater i USA har 20, 24 och 25 veckor och flera stater (7?) har ingen gräns alls.

Vad jag förstar är inte abortlagen del av Sveriges grundlag heller, så varför skulle den prompt behöva vara det i USA? Vad Högsta domstolen kan göra är att ge tillbaka bestämmaderätten till staterna.

Att det är en grundlag i USA beror troligtvis på att det är de enda lagarna som är tvingande för delstaterna. Hade inte abortmotståndarna varit en maktfaktor i så många delstater så hade det inte behövt finnas en federal lag gällande abort men tyvärr kommer det äventyra många kvinnors hälsa att ge bestämmaderätten tillbaka till delstaterna. Det är kanske snarare så att man borde reglera det ännu hårdare från federalt håll där man begränsar fri abort till ett intervall från vecka 16-20 där senare abort kan godkännas från myndigheter. Jag tror egentligen inte att det finns någon med lite vett i skallen som förespråkar fri aborträtt i vecka 39 som abortmotståndare inklusive sittande presidenten USA använder som skräckexempel.
  • Tow2Mater
    LillaTjockaBertil skrev 2020-12-30 19:59:32 följande:
    Att det är en grundlag i USA beror troligtvis på att det är de enda lagarna som är tvingande för delstaterna. Hade inte abortmotståndarna varit en maktfaktor i så många delstater så hade det inte behövt finnas en federal lag gällande abort men tyvärr kommer det äventyra många kvinnors hälsa att ge bestämmaderätten tillbaka till delstaterna. Det är kanske snarare så att man borde reglera det ännu hårdare från federalt håll där man begränsar fri abort till ett intervall från vecka 16-20 där senare abort kan godkännas från myndigheter. Jag tror egentligen inte att det finns någon med lite vett i skallen som förespråkar fri aborträtt i vecka 39 som abortmotståndare inklusive sittande presidenten USA använder som skräckexempel.
    Tvärtom, det ger makten tillbaka dit där den hör hemma. Att staternas invånare ska få bestämma sina egna lagar är helt rätt.

EU kanske borde införa en tvingande abortlag för Sverige och resten av europa?

Svar på tråden Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?