• Anonym (Har undrat det länge nu)

Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?

Sverige är som ni säkert vet ett land där stor del av befolkningen står bakom fri abort, i  varierande grader. Vissa står bakom fri abort fram tills nionde månaden även om barnet är friskt, andra tycker det ska finnas en gräns, som när barnet skulle överleva utanför livmodern då bör det inte göras.. och andra dras gränsen vid v 12. Och så finns det människor som jag, kristna och emot abort.

Vad jag undrar är, varför är det så många som blir jättearga då de ser abort motståndare stå vid gator med bilder på aborterade barn? om de ändå står bakom fri abort och kanske t o m har gjort abort själva, och är trygga med deras beslut.. varför bli de då så upprörda? mer upprörda än de skulle bli om en vegan aktivist skulle protestera för hur djur blir behandlade inom köttindustrin?
    Hur kan man bli upprörd av att se något man själv står bakom?

Jag skulle aldrig gå till en vegan aktivist och önska att han blev slaktad då han står där och visar bilder på hur djur mår i köttindustrin och därmed är emot min fria rätt att äta kött. Nu handlar det till och med om ofödda människor som har mer värde än kossor te x.
    Om någon vill, förklara det för mig.

• Svar på tråden Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?
  • Anonym (Tål och tål...)
    Inteutanproblem skrev 2020-12-28 21:48:19 följande:
    Dom har övergett abortfrågan. Alltså förslaget på att införa samma riktlinjer/regler som majoriteten av övriga EU kring vilken sista fria abortveckan skulle vara. Så en av deras stora frågor? Njae, det har det nog inte varit eftersom man övergav det så snabbt.
    Wow! Bra där SD! Nu blev jag lite glad faktiskt.
  • No Logo
    Anonym (Har undrat det länge nu) skrev 2020-12-28 14:56:59 följande:

Tack allihopa för era svar! så summan av kardemumman. Orsaker till att folk blir upprörda är 

1. De upplever att abort motståndare försöker få de som gjort abort eller planerar att göra abort skämmas.

2. De eller någon de känner har gjort abort på grund av skäl som kromosom avvikelser och annat som hade inneburit stort lidande för barnet, och tycker det är fel att visa sådana bilder och vara emot abort om det finns skäl för det.

3. De går emot kvinnans rätt till sin egen kropp( har hört det mycket på gatorna trots att det handlar om en annan människas kropp tänker vi)

4. Det är osmakligt, samma personer vill inte heller se blodiga bilder på krigsoffer eller djur som misshandlats.

5. Alla kan se dem, oavsett ålder och det kan skrämma dem som är väldigt unga..

6. Det ingår i en annan människas privatliv, något ingen annan människa ska ha något att säga till om.

7. Abort motståndare inskränker mot aborträtten och att förbjuda abort skulle automatiskt leda till att folk gjorde abort på ett sätt som innebar livsfara för kvinnan. på olagligt sätt. 

Jag trollar inte. Ställer frågan då jag kände att jag ville veta mer brett om vad det handlade om. En hel del av  människorna som tycker annorlunda än jag har iinte velat  prata om saken, de flesta har varit mer extrema i sitt vänster abort liberalism tänk än jag någonsin kommer vara i mitt kristna Prolife tänk, varför jag är glad att jag inte är ateist.

Hur elaka än människor är mot mig då jag står där med plakaten, så skulle det aldrig falla mig in att önska att deras mammor hade aborterat dem. Undrar också lite för mig själv, om regeringen frågade svenska folket hur många skulle gå med på att alla med avvikande åsikter skulle avrättas offentligt, även mig och andra som är abort motståndare, hur många skulle tycka det var bra idé? ställer frågan då jag fått höra flera gånger att jag borde ha blivit aborterad, det från vilt främmande människor som inte vet hur många människor jag räddat livet på i det privata genom att finnas där för dem.

Jag skulle aldrig dra alla abortliberaler över samma kam, vi abortmotståndare är individer. Alla står inte med plakat, de flesta av oss skulle aldrig beskriva blodiga aborter till blivande föräldrar ( skulle aldrig falla mig in! själv hade jag sagt grattis något jag alltid gjort till blivande föräldrar hittills som sagt de är gravida)

Hur jag kan kalla mig kristen och vara abort motståndare, är för att jag känt Gud har sänt mig dit. De ofödda har bara vår röst. I bibeln står det att vi inte ska se ner på dessa små då deras änglar alltid ser himmelska faderns ansikte. Jag och alla kristna abortmotståndare kommer spendera evigheten med alla barn som aborterats, då vi tror de har eviga själar.

Och Gud hade en lika stor plan för dem som oss som fått chansen att leva här. Men de som gjort abort och har inre sår som rivs upp av att tänka på det de gjort, och lider i det tysta, det finns läkedom hos Jesus för dem också. Förlåtelse och läkedom, men då måste de komma till honom och erkänna att de gjort fel. Inte alltid lika lätt när hela samhället ropar till en att det du gjort är rätt och endast en minoritet säger emot det. Men det finns chans. Något jag också gjort tydligt för de unga tjejer och killar som ställt mig frågan vad jag gör där. Många har uppskattat min vänliga ton. 

Det finns abortmotståndare som är rötägg, men det finns oss som har kärleksfull ton till andra och det uppskattas. Vi är individer. 

Till det som någon annan skrev att hon inte känner skuld över det hon gjort, det skulle jag inte heller göra om jag var övertygad om att jag gjort rätt beslut. Om samhället tyckte det var okej att jag sköt ihjäl alla människor som irriterade mig eller stod i vägen för mina drömmar, skulle jag kunna göra det utan att känna skam eller ånger. Om jag kände likadant. Alla som rånar banker och dödar levande människor utanför livmodern känner inte ånger. För de är övertygade om att deras handlingar är rätt.  Men en dag kommer de stå ansikte mot ansikte med Gud och inse att de gjort fel, jag ber varje dag och hoppas in i det sista att de flesta av dem möter Gud medans de har chans till omvändelse och frälsning. En helig Gud som kommer säga det var fel av dig att göra den synden. Det enda hopp vi har är Jesus. Han älskar, befriar, frälser och läker, men bara de som är villiga att komma till honom och vända om. Han är domare och frälsare. 

Och det är den Jesus som jag känner som är bakom tankar/ övernaturliga insikter och ingripanden som dessa.

Jag önskar er alla ett välsignat nytt år! 

Är något av detta en nyhet för dig?

Är något argument en åsikt som du skulle kunna ta hänsyn till? Dvs avstå från att ha foton på plakaten vid demonstrationer?
  • Anonym (förälder)

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden och skriver säkert sådant andra har skrivit
    men ursäkta hur tänker du?
    Menar du att om jag går förbi med mina barn så ska dom alltså tvingas se dessa blodiga bilder? 
    Hur kan du rättfärdiga det? Ska barn alltså kunna gå på en gata och inte kunna värja sig för dessa bilder om jag som förälder inte hinner skydda dom?
    Vill gärna att du svarar på varför barn och andra ska behöva se dessa bilder utan att ens veta vad det är för bilder eller förstå meningen med dessa bilder.
    Tycker du att det är lämpligt att ett barn blir rädd och att föräldrar där på plats ska försöka förklara varför du står där och visar dessa bilder.
    Tänker du överhuvudtaget på hur barn och andra kan uppfatta bilderna?
    Dom kommer ju att tro att du har något med det att göra och framstå som en läskig människa.
    Vad ger dig rätt att skrämma upp barn och andra som inte kan värja sig ifrån dessa bilder?

• Anonym (X)
    Anonym (Har undrat det länge nu) skrev 2020-12-27 14:36:01 följande:

Sverige är som ni säkert vet ett land där stor del av befolkningen står bakom fri abort, i  varierande grader. Vissa står bakom fri abort fram tills nionde månaden även om barnet är friskt, andra tycker det ska finnas en gräns, som när barnet skulle överleva utanför livmodern då bör det inte göras.. och andra dras gränsen vid v 12. Och så finns det människor som jag, kristna och emot abort.

Vad jag undrar är, varför är det så många som blir jättearga då de ser abort motståndare stå vid gator med bilder på aborterade barn? om de ändå står bakom fri abort och kanske t o m har gjort abort själva, och är trygga med deras beslut.. varför bli de då så upprörda? mer upprörda än de skulle bli om en vegan aktivist skulle protestera för hur djur blir behandlade inom köttindustrin?
    Hur kan man bli upprörd av att se något man själv står bakom?

Jag skulle aldrig gå till en vegan aktivist och önska att han blev slaktad då han står där och visar bilder på hur djur mår i köttindustrin och därmed är emot min fria rätt att äta kött. Nu handlar det till och med om ofödda människor som har mer värde än kossor te x.
    Om någon vill, förklara det för mig.

För att det är osmakligt och du utsätter fler än bara din "fokusgrupp".

Jag försökte i 6år att bli gravid. Jag kämpade med sprutor, hormoner, reste till Danmark för IVF innan jag och min make fick vårt efterlängtade barn.
    Min vän har haft 7 MISSFALL och ett döfött barn.
    Min klasskamrat utsattes för en gruppvåldtäkt i gymnasiet och blev gravid, hon gjorde abort som resultat av händelsen och för att det fanns fem möjliga fäder. 

Hur tror du sådana som vi känner när vi ser dessa plakat?

Om du verkligen är kristen så skall du varken döma enligt Lukasevangeliet ej heller tro att du har rätten att värdera dina gärningar högre än andras. Du skall visa omsorg och kärlek, stötta de svaga, det är vad den heliga skriften lär oss. Jag föreslår att du tar fram din bibel och läser Lukasevangeliet  18:9 -14, och tänker över din syn på dina medmänniskor.
    Människor som du får mig att skämmas över min religion.
  • KillBill
    Inteutanproblem skrev 2020-12-28 21:48:19 följande:
    Dom har övergett abortfrågan. Alltså förslaget på att införa samma riktlinjer/regler som majoriteten av övriga EU kring vilken sista fria abortveckan skulle vara. Så en av deras stora frågor? Njae, det har det nog inte varit eftersom man övergav det så snabbt.

Abortfrågan var viktig för SD men då frågan blev ett hinder för att attrahera fler väljare till partiet så övergav man saken. 

Jag skulle inte bli förvånad om abortfrågan, på samma sätt som skett i SD:s föregångsländer Polen och Ungern kommer upp på SD dagordning igen. Ett exempel på att det kan bli så är att när Europaparlamentet i höstas kritiserade Polens upprepade försök att totalförbjuda både sexualundervisning och abort valde SD som enda svenska parti att inte stödja kritiken utan röstade i stället till gagn för Polen.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (många orsaker)
    Anonym (Har undrat det länge nu) skrev 2020-12-28 17:21:06 följande:
    Ok! tack! nej jag är kvinna.
    Bilden finns då det vad jag vet bara är han och de som känner han som står där med såna plakat, i alla fall i Stockholm.
    Det står i bibeln att det är fel att mörda, läst tio budorden? 
    Men självfallet finns det undantag, som med din väninna. Men om man bara aborterade dessa barn med defekter som med 100% säkerhet orsakade lidande för mor och barn, skulle aborterna minska med över 90%. Det är förresten inte det enda vi gör, vi pratar mer än gärna med andra människor på kärleksfullt sätt.
    Så du följer allt som står i bibeln? Intressant och väldigt skrämmande. Brukar du stena folk också?
  • Anonym (l)
    KillBill skrev 2020-12-28 23:22:11 följande:

Abortfrågan var viktig för SD men då frågan blev ett hinder för att attrahera fler väljare till partiet så övergav man saken. 

Jag skulle inte bli förvånad om abortfrågan, på samma sätt som skett i SD:s föregångsländer Polen och Ungern kommer upp på SD dagordning igen. Ett exempel på att det kan bli så är att när Europaparlamentet i höstas kritiserade Polens upprepade försök att totalförbjuda både sexualundervisning och abort valde SD som enda svenska parti att inte stödja kritiken utan röstade i stället till gagn för Polen.

Ha, det tror jag med. Om och när de rätta vindarna blåser kommer de att plocka upp det igen! Men tills dess ligger de lågt...

F ö hade det varit kul att höra Ts o andra abortmotståndares argument här i tråden (?) för att ej abortera - då det t ex är resultatet av en våldtäkt, incest,  där nån/båda föräldrarna är missbrukare, det förekommer misshandel el annat traumatiskt, där pappan/mamman är kriminell, där det inte finns ekonomi, tid eller  ork till att ta hand om ett femte barn etc etc.

Nå, vill ni abortmotståndare svara på detta?!?
  • EnAnonumius
    Anonym (Har undrat det länge nu) skrev 2020-12-28 17:21:06 följande:
    Ok! tack! nej jag är kvinna.
    Bilden finns då det vad jag vet bara är han och de som känner han som står där med såna plakat, i alla fall i Stockholm.
    Det står i bibeln att det är fel att mörda, läst tio budorden? 
    Men självfallet finns det undantag, som med din väninna. Men om man bara aborterade dessa barn med defekter som med 100% säkerhet orsakade lidande för mor och barn, skulle aborterna minska med över 90%. Det är förresten inte det enda vi gör, vi pratar mer än gärna med andra människor på kärleksfullt sätt.
    Vad ligger kärleken till människor som blivit gruppvåldtagna och till de människor som råkat ut för missfall, eller små barn, när ni står med era plakat med aborterade foster.

Ja det är fel att mörda det tycker vi  många som tycker det är just därför det är straff för mord.

Men du säger också i dina inlägg att "vi är olika individer", ändå anser ni kristna att ni skall få lov att bestämma över en kvinnas kropp genom att ni kommer med era klyschor om att "det bär ett liv i magen", och man måste "värna om det ofödda livet". Det tycker jag är i allra högsta grad är kärlekslöst att försöka bestämma över individer som ni abortmotståndare vill göra.

Har du läst historia? När Sverige var baserat helt på kristendomen (vi pratar om 100 år och bakåt, så försökte kvinnor göra sig av med oönskade foster. Man gjorde som så att man antingen satte ut födda barn i skogen och lät vargen ta spädbarnen. Andra kvinnor gick till vissa gummor och åt diverse örtblandningar som skulle stöta ut fostret som kunde resultera i att kvinnan dog i försöken att bli av med ett oönskat barn. Vi hade även s.k änglamakerskor. Kvinnor som vanvårdade oönskade barn till döds.

I dag i de länder där abort är förbjudet så dör många kvinnor som försöker ta abort då de inte kan få det på klinisk rent sätt.  Eller försöker med örtblandningar, diverse föremål i slidan för att få bort oönskade foster. Resultatet av det hela kan bli att kvinnan dör.

Abortmotståndare har lika stor rätt till sin yttrandefrihet som alla andra. Även ni kristna abortmotståndare.
    Fast använda plakat med aborterade foster, tycker jag är kärlekslöst och ett hån mot de kvinnor som blivit utsatt för, missfall, gruppvåldtäkt, och även mot små barn som kan bli skrämda av den typer av bilder som ni abortmotståndare använder er av.

Du som kristen säger att man skall få lov att ha dessa bilder, samtidigt så predikar du för att ha kärlek och respekt till andra.  Men var är din/er kärlek och respekt till våldtäktsoffer, kvinnor som fått missfall och till små barn, när ni står där med era plakat över aborterade foster?  

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • mari123

Jag har aldrig sett abortmotståndares bilder på stan. Det kryllar ju inte av dem. Men OM så skulle jag gå förbi lugnt och visa all respekt för alla har rätt till sin åsikt även om jag inte delar den. Den som ger sig in i en diskussion och bråkar och har sig har alldeles för lite att göra och dåligt omdöme..........enligt mig alltså.

• Almavivas

Blir inte arg på abortmotståndare, utan snarare rädd.
    Rädd för att mina rättigheter ska kunna bli kränkta. 

Har gjort abort en gång och det var nödvändigt för mig. 
    Jag har Adhd och skulle inte kunnat ta hand om ett barn.
    Jag var helt säker på att jag inte kunde bli gravid då jag har en kroppslig diagnos som talar emot det. Jag var i 8:e veckan och ser inte fostret som ett barn då. 

Det märkliga är att dessa människor ofta är för dödsstraff. Tycker att det talar emot varandra. 

Det finns heller inte en kotte som tycker att abort i 9:e månaden är okej. 

Svar på tråden Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?