• Anonym (Har undrat det länge nu)

Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?

Sverige är som ni säkert vet ett land där stor del av befolkningen står bakom fri abort, i  varierande grader. Vissa står bakom fri abort fram tills nionde månaden även om barnet är friskt, andra tycker det ska finnas en gräns, som när barnet skulle överleva utanför livmodern då bör det inte göras.. och andra dras gränsen vid v 12. Och så finns det människor som jag, kristna och emot abort.

Vad jag undrar är, varför är det så många som blir jättearga då de ser abort motståndare stå vid gator med bilder på aborterade barn? om de ändå står bakom fri abort och kanske t o m har gjort abort själva, och är trygga med deras beslut.. varför bli de då så upprörda? mer upprörda än de skulle bli om en vegan aktivist skulle protestera för hur djur blir behandlade inom köttindustrin?
    Hur kan man bli upprörd av att se något man själv står bakom?

Jag skulle aldrig gå till en vegan aktivist och önska att han blev slaktad då han står där och visar bilder på hur djur mår i köttindustrin och därmed är emot min fria rätt att äta kött. Nu handlar det till och med om ofödda människor som har mer värde än kossor te x.
    Om någon vill, förklara det för mig.

• Svar på tråden Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?
    Anonym (z) skrev 2020-12-27 19:06:17 följande:
    Vad skenhelig du är. Du verkar ha gott om tid att slösa på sånt som inte hjälper någon alls, varför gör du inte själv en insats för barn som inte har någon? Bli fosterförälder, adoptera, adoptera befruktade ägg från fertilitetskliniker.

Varför gör du inte en riktig insats? Anledningen är att detta bara är för syns skull, du vill ses som en moralisk, god kristen- beskyddare av utsatt liv. Men du är inte villig att faktiskt göra något själv, nej som vanligt så är det andra som ska ta ansvaret- inte du, du har ju redan gjort ditt genom att hålla i en skylt och offrat dig genom att frivilligt bli en syndabock för de onda abortförespråkarna. Allt för syns skull för att komma in genom pärleporten.
    Du vet inte hur mycket jag redan gör och gjort för övrigt. Men du påstår att jag bara står där hela dagarna och visar plakat. Nej där har du fel. Donerar till välgörenhet 400kr varje månad trots att jag just nu inte har fast anställning.
    Sen påstår du att jag inte gör något som hjälper någon? jag har hamnat i dussintals om inte hundratals vettiga diskussioner med människor som faktiskt undrar varför jag står där och inte bara skriker i mitt ansikte att jag borde ha blivit aborterad och smiter iväg.
  • molly50
    Anonym (Har undrat det länge nu) skrev 2020-12-27 14:36:01 följande:

Sverige är som ni säkert vet ett land där stor del av befolkningen står bakom fri abort, i  varierande grader. Vissa står bakom fri abort fram tills nionde månaden även om barnet är friskt, andra tycker det ska finnas en gräns, som när barnet skulle överleva utanför livmodern då bör det inte göras.. och andra dras gränsen vid v 12. Och så finns det människor som jag, kristna och emot abort.

Vad jag undrar är, varför är det så många som blir jättearga då de ser abort motståndare stå vid gator med bilder på aborterade barn? om de ändå står bakom fri abort och kanske t o m har gjort abort själva, och är trygga med deras beslut.. varför bli de då så upprörda? mer upprörda än de skulle bli om en vegan aktivist skulle protestera för hur djur blir behandlade inom köttindustrin?

Jag skulle aldrig gå till en vegan aktivist och önska att han blev slaktad då han står där och visar bilder på hur djur mår i köttindustrin och därmed är emot min fria rätt att äta kött. Nu handlar det till och med om ofödda människor som har mer värde än kossor te x.

Har man gått igenom en abort och tycker det känns rätt så kan det ju ändå röra upp känslor om man får se bilder på aborterade foster.
    Det kanske du kan förstå?
    Och många kan nog också störa sig på abortmotståndarnas vilja att sätta sig över kvinnornas rätt till sina egna kroppar.
    Det kan finnas många orsaker till att man inte vill gå igenom en graviditet och föda ett barn,med allt vad det innebär.
    Våldtäkt kan vara en sådan sak.
    Men du tycker kanske ändå att kvinnan ska behålla barnet och därmed riskera att ständigt bli påmind om våldtäkten?
  • Anonym (Ghj)

Problemet är väl att abortmotståndare är så fanatiska.

När jag var gravid med mitt andra barn, ett önskat och älskat barn som det aldrig var tal om att aborterna, och jag berättade för min kristne släkting om att vi skulle få ett barn, var hans första reaktion att i detalj berätta om alla aborter som gjordes, beskriva dem steg för steg. Vad var poängen med det?!

• LillaTjockaBertil
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-28 11:47:18 följande:

Ja, extrema abortmotståndare hör hemma på samma ställe som extrema vaccinmotståndare. De använder känslor som argument, inte fakta eller vetenskap.

Antivaxxare är om möjligt ännu värre. Medan abortmotståndare driver debatten öppet håller sig antivaxxare generellt undan sina meningsmotståndare för att locka till sig osäkra människor i lite mer slutna forum.
  • Anonym (Mot abort)

Jag anser att fri abort är fullkomligt vansinne men jag är så pass pragmatisk att jag inser att ett förbud innebär illegala aborter och de vill jag inte ha.

Anledningen till att jag är emot är att jag tycker att det är mord. Ser inte vad skillnaden skulle kunna vara mellan att döda ett liv i magen och ett utanför.

• Anonym (G)
    Anonym (Mot abort) skrev 2020-12-28 14:22:06 följande:

Jag anser att fri abort är fullkomligt vansinne men jag är så pass pragmatisk att jag inser att ett förbud innebär illegala aborter och de vill jag inte ha.

Anledningen till att jag är emot är att jag tycker att det är mord. Ser inte vad skillnaden skulle kunna vara mellan att döda ett liv i magen och ett utanför.

Bakterier är liv. Är du motståndare till penicillin vid allvarliga lunginflammationer?
  • Anonym (Mot abort)
    Anonym (G) skrev 2020-12-28 14:45:41 följande:

Bakterier är liv. Är du motståndare till penicillin vid allvarliga lunginflammationer?

Nej.

När har det mänskliga livet nått så långt i sin utveckling att det kan mördas enligt dig då?

Tack allihopa för era svar! så summan av kardemumman. Orsaker till att folk blir upprörda är 
    1. De upplever att abort motståndare försöker få de som gjort abort eller planerar att göra abort skämmas.
    2. De eller någon de känner har gjort abort på grund av skäl som kromosom avvikelser och annat som hade inneburit stort lidande för barnet, och tycker det är fel att visa sådana bilder och vara emot abort om det finns skäl för det.
    3. De går emot kvinnans rätt till sin egen kropp( har hört det mycket på gatorna trots att det handlar om en annan människas kropp tänker vi)
    4. Det är osmakligt, samma personer vill inte heller se blodiga bilder på krigsoffer eller djur som misshandlats.
    5. Alla kan se dem, oavsett ålder och det kan skrämma dem som är väldigt unga..
    6. Det ingår i en annan människas privatliv, något ingen annan människa ska ha något att säga till om.
    7. Abort motståndare inskränker mot aborträtten och att förbjuda abort skulle automatiskt leda till att folk gjorde abort på ett sätt som innebar livsfara för kvinnan. på olagligt sätt. 

Jag trollar inte. Ställer frågan då jag kände att jag ville veta mer brett om vad det handlade om. En hel del av  människorna som tycker annorlunda än jag har iinte velat  prata om saken, de flesta har varit mer extrema i sitt vänster abort liberalism tänk än jag någonsin kommer vara i mitt kristna Prolife tänk, varför jag är glad att jag inte är ateist.

Hur elaka än människor är mot mig då jag står där med plakaten, så skulle det aldrig falla mig in att önska att deras mammor hade aborterat dem. Undrar också lite för mig själv, om regeringen frågade svenska folket hur många skulle gå med på att alla med avvikande åsikter skulle avrättas offentligt, även mig och andra som är abort motståndare, hur många skulle tycka det var bra idé? ställer frågan då jag fått höra flera gånger att jag borde ha blivit aborterad, det från vilt främmande människor som inte vet hur många människor jag räddat livet på i det privata genom att finnas där för dem.

Jag skulle aldrig dra alla abortliberaler över samma kam, vi abortmotståndare är individer. Alla står inte med plakat, de flesta av oss skulle aldrig beskriva blodiga aborter till blivande föräldrar ( skulle aldrig falla mig in! själv hade jag sagt grattis något jag alltid gjort till blivande föräldrar hittills som sagt de är gravida)

Hur jag kan kalla mig kristen och vara abort motståndare, är för att jag känt Gud har sänt mig dit. De ofödda har bara vår röst. I bibeln står det att vi inte ska se ner på dessa små då deras änglar alltid ser himmelska faderns ansikte. Jag och alla kristna abortmotståndare kommer spendera evigheten med alla barn som aborterats, då vi tror de har eviga själar.
    Och Gud hade en lika stor plan för dem som oss som fått chansen att leva här. Men de som gjort abort och har inre sår som rivs upp av att tänka på det de gjort, och lider i det tysta, det finns läkedom hos Jesus för dem också. Förlåtelse och läkedom, men då måste de komma till honom och erkänna att de gjort fel. Inte alltid lika lätt när hela samhället ropar till en att det du gjort är rätt och endast en minoritet säger emot det. Men det finns chans. Något jag också gjort tydligt för de unga tjejer och killar som ställt mig frågan vad jag gör där. Många har uppskattat min vänliga ton. 

Det finns abortmotståndare som är rötägg, men det finns oss som har kärleksfull ton till andra och det uppskattas. Vi är individer. 
    Till det som någon annan skrev att hon inte känner skuld över det hon gjort, det skulle jag inte heller göra om jag var övertygad om att jag gjort rätt beslut. Om samhället tyckte det var okej att jag sköt ihjäl alla människor som irriterade mig eller stod i vägen för mina drömmar, skulle jag kunna göra det utan att känna skam eller ånger. Om jag kände likadant. Alla som rånar banker och dödar levande människor utanför livmodern känner inte ånger. För de är övertygade om att deras handlingar är rätt.  Men en dag kommer de stå ansikte mot ansikte med Gud och inse att de gjort fel, jag ber varje dag och hoppas in i det sista att de flesta av dem möter Gud medans de har chans till omvändelse och frälsning. En helig Gud som kommer säga det var fel av dig att göra den synden. Det enda hopp vi har är Jesus. Han älskar, befriar, frälser och läker, men bara de som är villiga att komma till honom och vända om. Han är domare och frälsare. 

Och det är den Jesus som jag känner som är bakom tankar/ övernaturliga insikter och ingripanden som dessa.

Jag önskar er alla ett välsignat nytt år! 

• Drottningen1970

Vill bara poängtera för folk på båda sidorna som snackar om att vi har fri abort. Det har vi inte. Vi har en högst reglerad abortlag.

• Anonym (Handlar om respekt)
    Anonym (Har undrat det länge nu) skrev 2020-12-27 14:36:01 följande:

För det första finns INGEN som tycker abort på friska barn upp till 9 månaden är ok, vad ni abortmotståndare har fått det i från vet jag inte. Det vanligaste är att man tycker att abort fram tills att barnet är livsdugligt utanför livmodern är en lämplig gräns. 

Och varför era plakat inte är ok är väldigt enkelt. Jag har en vän som var tvungen att göra abort i vecka 20, av den enkla anledningen att barnet inte skulle överleva utanför hennes kropp och om hon försökte att vänta och föda fram det (med massor med lidande både för henne och barnet) så hade hon riskerat sitt liv och chanserna att få barn i framtiden. Hon bryter ihop när hon ser dessa bilder. Hon ville inte förlora henens barn, hennes barn var inte livsdugligt, och ni idioter säger att det hon gjorde är mord... 

Jag mår också dåligt av att se bilderna för jag har förlorat ett barn tidigt i graviditeten och det är smärtsamt att se dessa bilder. 

Men så länge du som man (ja jag antar att det är du på bilden) inte har en livmoder så vet du INGET om vad det innebär att som kvinna vara gravid och helt ärligt, då skall du hålla käft. Det är väldigt enkelt, du som man drabbas inte av en graviditet, det är en kvinna som måste riskera livet för att föda ett barn. Och även om du som man inte vill ha barnet som är väntat så kan du komma undan med att vara ekonomiskt ansvarig. Som mamma är du tvungen att gå igenom det hela och kanske dö eller få permanenta skador. 

Att du som man, och dessutom påstår att du är kristen... tror dig ha rätt att bestämma över kvinnors kroppar är vidrigt. Du har inget att säga till och och faktiskt inte ens att tycka till om... Att föda barn är inte riskfritt. Och till och med i bibel så räknas inte ett barn som ett barn innan de har fötts... 

According to the bible, life begins at birth--when a baby draws its first breath. The bible defines life as "breath" in several significant passages, including the story of Adam's creation in Genesis 2:7, when God "breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul." Jewish law traditionally considers that personhood begins at birth.

Desperate for a biblical basis for their beliefs, some antiabortionists cite obscure passages, usually metaphors or poetic phrasing, such as: "Behold, I was shapen in iniquity; and in sin did my mother conceive me." Psalm 51:5 This is sexist, but does nothing other than to invoke original sin. It says nothing about abortion.

Moses, Jesus and Paul ignored every chance to condemn abortion. If abortion is so important, why didn't the bible say so?

Det finns alltså inget i bibeln som stödjer det du försöker säga... Men massor som stödjer det faktum att ett barn är ett barn först när det tagit sitt första andetag. 

Så sluta säga att du är emot abort för att du är kristen. Du får oss andra kristna att verka som idioter när ni som kallar er kristna sedan är mot abort, hatiska mot folk med andra läggningar samt ofta är rasistiska... Jesus hade inte varit på er sida, så kalla er inte kristna när ni inte följer hans kärleksbudskap. 

ffrf.org/publications/brochures/item/26087-abortion-nontract

ffrf.org/component/k2/item/25602-abortion-rights

Svar på tråden Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?