• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (blivenvänster)
    Tow2Mater skrev 2025-02-08 16:50:00 följande:

Människor som är fattigare och tjänar mindre tenderar att i högre grad stödja politiska förslag som ska utjämna skillnader genom att spendera mer av andras pengar, inte deras egna.
    De som vill stödja med sina egna pengar kan ge frivilligt till olika saker. De som vill spendera mest av andras pengar vill det ska ske via skatten.
    Sedan kan man ju spekulera i vilka av de grupperna har fler kvinnor än män, och hur de uttrycker sig.

Dålig förklaringsmodell för det vi diskuterar med tanke på att Sverigedemokraterna, som ju får vara representant för de rasistiska strömningarna i samhället, huvudsakligen lockar väljare från personer med lägre inkomst. Omvänt så lockar miljöpartiet och vänsterpartiet, som verkligen vill utjämna skillnader, framför allt höginkomsttagare.
  • Börje P
    Anonym (blivenvänster) skrev 2025-02-08 17:46:42 följande:
    Tack, men du har fel i detta. För det första är det ju helt uppenbart att människor i olika samhällen har haft väldigt olika politiska åsikter inklusive rasism. Idag är människor i Sverige extremt mycket mindre rasistiska än vad man var i hela Europa på 1800-talet t.ex. I andra riktningen var det många, jag inkluderad, som för 10-15 år sedan var väldigt positiv till invandringen men som nu har svängt ganska mycket i denna fråga. Att åsikter är olika i olika tider och i olika sammanhang är ett tydligt bevis för att våra åsikter inte är huggna i sten, utan i hög grad har med vår omgivande kultur att göra.

Ett annat bevis är att inga personlighetsdrag är helt och hållet ärftliga. Det visar sig i en stor mängd av studier att människors gener förklarar ca 50% av variationen i personlighetsdrag, och resten förklaras av annat, dvs. miljöfaktorer där kultur förstås är en viktig sådan faktor. I studier som man gjort för att undersöka hur mycket av politiska åsikter som förklaras av gener är den siffran lägre, ca 30-40%. Sen ska man ha i åtanke att alla dessa studier som regel är utförda på en viss befolkning i en viss kultur, så skulle man göra samma studie fast i en massa olika samhällen skulle de där siffrorna sjunka ännu mer. Det kanske blir lite svårbegripligt och tekniskt här, men jag har lång forskningserfarenhet kring relevanta närliggande ämnen så jag vet med absolut säkerhet att rasism inte är förutbestämt av generna och att nästan ingenting för övrigt är "färdigprogrammerat" sedan födseln, åtminstone inte det som skiljer oss människor åt.

Så nej, kulturell påverkan är allt annat än försumbar utan tvärtom viktig för hur människor utvecklas och vilka åsikter vi anammar. Men ja, gener har såklart en viss betydelse för precis var man hamnar så att säga.
    Jag är dock mer imponerad av alla studier som utförts på enäggstvillingar som skiljs åt vid födseln. Trots radikalt olika uppväxtvillkor verkar dessa individer ha samma förmågor och intressen, välja liknande yrken etc.
    F.ö. stärks min tes av min halsstarriga obenägenhet att att ändra åsikt ställd inför fakta!
  • stallet90

Ja, det är intressant. Trots att vi har blivit ett väldigt jämställt samhälle, så känns könen längre ifrån varandra än någonsin. 

• Anonym (blivenvänster)
    Börje P skrev 2025-02-08 18:14:09 följande:
    Jag är dock mer imponerad av alla studier som utförts på enäggstvillingar som skiljs åt vid födseln. Trots radikalt olika uppväxtvillkor verkar dessa individer ha samma förmågor och intressen, välja liknande yrken etc.
    F.ö. stärks min tes av min halsstarriga obenägenhet att att ändra åsikt ställd inför fakta!
    Haha. :)

Det du fått där är mediabilden av hur lika personer som separerats vid födseln är. Det finns ett gäng sådana exempel, men det finns också många fall där personerna inte är särskilt lika i hur det gått i livet. Om man istället läser de vetenskapliga artiklar som undersöker detta så inser man att det inte är så glasklart att generna bestämmer allt som man får intrycket av genom de här berättelserna.

Som sagt, det råder vetenskaplig konsensus om att generna förklarar ca 50% av variationen i personlighetsdrag vilket ju innebär att det är allt annat än förutbestämt.
  • Tow2Mater
    Anonym (blivenvänster) skrev 2025-02-08 17:49:33 följande:
    Dålig förklaringsmodell för det vi diskuterar med tanke på att Sverigedemokraterna, som ju får vara representant för de rasistiska strömningarna i samhället, huvudsakligen lockar väljare från personer med lägre inkomst. Omvänt så lockar miljöpartiet och vänsterpartiet, som verkligen vill utjämna skillnader, framför allt höginkomsttagare.
    Höginkomsttagare röstade mest M, sedan S och SD.

cornucopia.se/2018/03/vad-rostar-manliga-hogutbildade/
  • Anonym (B)
    Anonym (M) skrev 2025-02-08 16:56:33 följande:

Män går på fakta och kvinnor på känslor. 

Rasism och misogyni är baserade på känslor och kännetecknar en känslomässigt labil människa.
  • Anonym (blivenvänster)
    Tow2Mater skrev 2025-02-08 18:28:31 följande:
    Höginkomsttagare röstade mest M, sedan S och SD.

cornucopia.se/2018/03/vad-rostar-manliga-hogutbildade/
    Okej, visst. Men det är ändå inte så att SD-röstarna är höginkomsttagare och därför röstar för att sko sig själva snarare än för att dela med sig till invandrarna, så det förklarar knappast diskrepansen mellan män och kvinnor.

Jag ligger för övrigt i 99:e percentilen för inkomst men röstar V. Det säger ju ingenting om hur människor i allmänhet fungerar, men det är inte som att det är en lagbundenhet att vi som har höga inkomster inte vill dela med oss.
  • Anonym (Precis)
    Anonym (B) skrev 2025-02-08 20:56:55 följande:
    Rasism och misogyni är baserade på känslor och kännetecknar en känslomässigt labil människa.
    Då skulle dessa individer passa bra ihop med personer som skriker rasist och misogyn så fort någon har en åsikt eftersom dom ligger på ungefär samma nivå.
  • Anonym (B)
    Anonym (Precis) skrev 2025-02-08 21:08:44 följande:
    Då skulle dessa individer passa bra ihop med personer som skriker rasist och misogyn så fort någon har en åsikt eftersom dom ligger på ungefär samma nivå.
    Det var känslosamt skrivet.
  • Anonym (Precis)
    Anonym (B) skrev 2025-02-08 21:13:04 följande:
    Det var känslosamt skrivet.
    Jag känner att jag går i affekt när ämnet kommer upp. Kan jag prata ut med dig eller är du för upprörd?
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?