Anonym (blivenvänster) skrev 2025-02-08 17:46:42 följande:
Tack, men du har fel i detta. För det första är det ju helt uppenbart att människor i olika samhällen har haft väldigt olika politiska åsikter inklusive rasism. Idag är människor i Sverige extremt mycket mindre rasistiska än vad man var i hela Europa på 1800-talet t.ex. I andra riktningen var det många, jag inkluderad, som för 10-15 år sedan var väldigt positiv till invandringen men som nu har svängt ganska mycket i denna fråga. Att åsikter är olika i olika tider och i olika sammanhang är ett tydligt bevis för att våra åsikter inte är huggna i sten, utan i hög grad har med vår omgivande kultur att göra.
Ett annat bevis är att inga personlighetsdrag är helt och hållet ärftliga. Det visar sig i en stor mängd av studier att människors gener förklarar ca 50% av variationen i personlighetsdrag, och resten förklaras av annat, dvs. miljöfaktorer där kultur förstås är en viktig sådan faktor. I studier som man gjort för att undersöka hur mycket av politiska åsikter som förklaras av gener är den siffran lägre, ca 30-40%. Sen ska man ha i åtanke att alla dessa studier som regel är utförda på en viss befolkning i en viss kultur, så skulle man göra samma studie fast i en massa olika samhällen skulle de där siffrorna sjunka ännu mer. Det kanske blir lite svårbegripligt och tekniskt här, men jag har lång forskningserfarenhet kring relevanta närliggande ämnen så jag vet med absolut säkerhet att rasism inte är förutbestämt av generna och att nästan ingenting för övrigt är "färdigprogrammerat" sedan födseln, åtminstone inte det som skiljer oss människor åt.
Så nej, kulturell påverkan är allt annat än försumbar utan tvärtom viktig för hur människor utvecklas och vilka åsikter vi anammar. Men ja, gener har såklart en viss betydelse för precis var man hamnar så att säga.
Jag är dock mer imponerad av alla studier som utförts på enäggstvillingar som skiljs åt vid födseln. Trots radikalt olika uppväxtvillkor verkar dessa individer ha samma förmågor och intressen, välja liknande yrken etc.
F.ö. stärks min tes av min halsstarriga obenägenhet att att ändra åsikt ställd inför fakta!