• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-06 17:24:29 följande:
    Vare sig du avser att uttrycka dig likt de som jag i ts pratar om, så är ordet ?vänsterblivna ? det vanligaste bland de gnälliga rasistiska männen.
    Fortfarande gäller att
    Vare sig du eller någon annan har hittills på något som helst tydligt sätt kunnat visa vad i det jag skriver skulle på saklig grund kunna betecknas som rasistiskt eller misogynt.
  • Anonym (B)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-06 19:00:04 följande:
    Fortfarande gäller att
    Vare sig du eller någon annan har hittills på något som helst tydligt sätt kunnat visa vad i det jag skriver skulle på saklig grund kunna betecknas som rasistiskt eller misogynt.
    Du har rasistiska åsikter. Du är också misogyn. Du kan läsa vad du skriver under "visa endast"

Anledningen till att du är det är för att du inte kan särskilja mellan invandrare och problem inom olika kulturer eller "vänsterblivna", "godhetsknarkare" (ord som signalerar en hundvissla inom rasisternas spektrum) kvinnor och feminister. Du ställer rasism på ena positionen på en våg och på den andra "stödja kriminalitet" 
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-06 17:51:23 följande:
    Ja självklart. Men vad innebär ordet vänsterbliven för dig ? För det har en väldigt negativ klang.
    Ja självklart, jag håller med om att ordet har en negativ klang, vilket jag är fullt medveten om när jag använder det folkliga uttrycket.

Jag googlade för att se om det finns stöd för det sätt jag ser på ordet, och jag fann snabbt och enkelt tydligt stöd.

Jag klistrar in en kort beskrivning som i stort stämmer någorlunda med mitt sätt att se det (bara en i raden av många olika beskrivningar):
    Vad betyder Vänsterbliven i folkmun?
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (B) skrev 2025-02-06 19:08:37 följande:
    Du har rasistiska åsikter. Du är också misogyn. Du kan läsa vad du skriver under "visa endast"

Anledningen till att du är det är för att du inte kan särskilja mellan invandrare och problem inom olika kulturer eller "vänsterblivna", "godhetsknarkare" (ord som signalerar en hundvissla inom rasisternas spektrum) kvinnor och feminister. Du ställer rasism på ena positionen på en våg och på den andra "stödja kriminalitet" 
    Och återigen
    Fortfarande gäller att

Vilka känslor du tillåter dig själv att känna, och vad du utifrån dina känsloyttringar tycker, har inget med saklig grund att göra.
    Jag hoppas att du har förmåga förstå och acceptera den tydliga skillnaden?
  • Anonym (B)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-06 19:14:50 följande:
    Och återigen
    Fortfarande gäller att

Vilka känslor du tillåter dig själv att känna, och vad du utifrån dina känsloyttringar tycker, har inget med saklig grund att göra.
    Jag hoppas att du har förmåga förstå och acceptera den tydliga skillnaden?
    Jag berättade ju precis varför du är rasistisk och misogyn. 
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (B) skrev 2025-02-06 19:08:37 följande:

Du tycks både gilla och inbilla dig, du tycks känna och tycka, att jag bär på rasistiska åsikter, trots att jag inte någonstans har gett uttryck för något som på saklig grund kan betecknas som varande rasistisk.
    Annars skulle självfallet det jag skrivit ha fallit för någon av anmälningarna och inlägget hade plockats bort. Om jag på saklig grund hade gjort det upprepat, så som du tycks tro, så hade jag väl sannolikt varit avstängd vid det här laget?
    Och detsamma gällande misogyn.

Du inbillar dig att jag är en sak, och du anger anledningen till det, trots att det bara finns i din inbillning, eftersom du inte på saklig grund lyckats visa annat.
    Du borde själv se det orimliga i detta.

För mig finns ingen koppling mellan betydelsen i orden västerblivna och godhetsknarkare med något som ens skulle kunna betraktas som vara rasistiskt. Jag tror ärligt inte att någon annan än du kan göra den kopplingen.

Det där om våg och ställa det ena mot det andra är rent sakfel av dig. Inget av det jag skrivit stämmer med det som du påstår. Inte ens i närheten. Jag förstår inte ens att du kan tillåta dig fyllas av sådana känslor så att du tycker detta avseende något jag skrivit.

Men känslor och tyckande som saknar saklig grund är väl oftast omöjligt att förstå, för någon annan än den som själv väljer låter sig fyllas av sådana känslor?

På förekommen anledning vill jag tydligt påpeka att jag har lagt mig vinning om att inte gett uttryck för något som på saklig grund skulle kunna betecknas som varande rasistiskt.
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (B) skrev 2025-02-06 19:25:18 följande:
    Jag berättade ju precis varför du är rasistisk och misogyn. 
    Och återigen
  • Anonym (blivenvänster)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-06 18:58:26 följande:
    Du finner alltså en tydlig koppling i betydelsen av uttrycket vänsterbliven med gnälliga rasistiska män?
    För mig omöjligt se att betydelsen av det ordet skulle kunna ha en rasistisk innebörd.
    En del personer som använder uttrycket vänsterbliven är också rasister, men inte alla. En del rasister använder det ordet, men inte alla. Min uppfattning efter mina observation är dock att överlappningen mellan dessa kategorier är väldigt stor. Det leder till att det mest sannolika är att du är rasist. Men det går ju inte att veta med säkerhet utan mer information (och jag har inte läst tråden).
  • Anonym (blivenvänster)
    Anonym (blivenvänster) skrev 2025-02-06 20:10:44 följande:
    En del personer som använder uttrycket vänsterbliven är också rasister, men inte alla. En del rasister använder det ordet, men inte alla. Min uppfattning efter mina observation är dock att överlappningen mellan dessa kategorier är väldigt stor. Det leder till att det mest sannolika är att du är rasist. Men det går ju inte att veta med säkerhet utan mer information (och jag har inte läst tråden).
    Äh, sorry. Jag sa det där för att provocera lite på skoj. Ignorera helst det.

Ett problem är ju att det finns olika definitioner av rasism och eftersom det är ett så starkt laddat ord och nästan ingen vill acceptera att vara rasist blir det förstås en kamp om vem som äger rätten att definiera det. Vänstern använde länge ordet för att försöka styra debatten vilket ju de ju lyckades göra fram tills för 5-7 år sedan eller någonting sådant. Idag har de ju förlorat den kampen och det ordet har förlorat sin makt, kanske delvis på grund av hur frikostigt man använde det tidigare?

Jag ser SD som ett rasistiskt parti av flera skäl:

1. Det finns en tydlig bakgrund i nazistiska/rasistiska rörelser.
    2. Det har vid en stor mängd tillfällen visat sig att partikulturen är tillåtande mot klart rasistiska och nazistiska yttringar.
    3. Kritik mot invandringen och invandrare har alltid varit den enda riktiga viktiga frågan.
    4. Kritiken mot invandringen legitimeras bland annat med att invandrare är överrepresenterade i brottslighet, särskilt sexualbrott. Detta är visserligen sant, och det är ett problem i sig, men eftersom SD endast och allena bryr sig om invandrares brottslighet och aldrig, vad jag vet, har visat minsta lilla intresse för kvinnors utsatthet i andra avseenden blir det ju tydligt att det är invandringskritiken som är det centrala här, inte omsorg för kvinnors våldsutsatthet. Det är dessutom ett roligt litet observandum att SD-politiker mycket mer ofta än andra politiker är dömda för brott, vilket ytterligare stärker idén att det är invandrares brottslighet de är kritiska mot, inte brottslighet i sig.
    5. Diverse kampanjer genom åren som varit på temat att invandrare är en tärande grupp.
    6. Helt anekdotiskt men många SD-anhängares fixering (tidigare, nu var det länge sen jag såg det) vid att hävda sin rätt att få säga n-boll. Och liknande. Nästan ett koketterande med att man inte bryr sig om den typen av hänsyn.

Osv osv. Jag tycker det är legitimt att prata om SD som ett rasistiskt parti, eller ett parti där rasismen är en del av ideologin ("nedärvd essens", någon??). Det innebär naturligtvis inte att varje person som röstar på SD är rasist. Det finns förstås högst legitim kritik mot många tidigare regeringars sätt att hantera frågan, och också medias totala beröringsskräck med den frågan och det debattklimat som rådde tidigare. Och jag kan förstå att man är trött på det, det är jag med.

Men om man trots allt ovanstående, och all annan information, ändå röstar på SD så skulle jag gissa att det i de allra flesta fall finns åsikter som jag skulle se som rasistiska. Jag har svårt att se att så värst många skulle rösta SD om man inte delade den här grundsynen som jag då menar är rasistisk. Mina erfarenheter av personer som röstar SD talar också helt klart för det. Jag har träffat ett gäng sådana, och eftersom jag inte är någon som måste bråka med folk för att de tycker någonting annat så har de ofta pratat ganska ofiltrerat, särskilt de senaste åren sedan SD verkligen fick vind i seglen. Och jag har till dags dato inte träffat en enda person som berättat för mig att han eller hon röstar på SD som jag inte tycker har rasistiska motiv.

Följaktligen går det ju då också att skriva under på den här trådens grundpremiss, att fler män är rasistiska (eller iaf har rasistiska tendenser) än kvinnor. Ja, så verkar det onekligen vara. Även om de två mest utpräglade rasister jag känner råkar vara kvinnor. 
  • exandthecity
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-06 15:02:08 följande:
    Ja, du kanske har svårt att tro det.
    Gällande fakta kan du börja med att kolla SCB, som är en statlig myndighet under Finansdepartementet.
    Jag känner till att SCB har data från opinionsundersökningar där könssegregerade partisympatisiffror ingår. Har inte förnekat att det finns. Det jag reagerade på var påståendet att det skulle finnas från Valmyndigheten. Vore det sant skulle det innebära att vi har åsiktsregistrering uppdelat efter kön inbyggt i valsystemet, vilket vi inte har.
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?