• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Pehrmedh
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-05 16:05:15 följande:
    Det behövs nog inte. Det är inte svårt att märka på forum och kolla vilka som Mest röstar på SD och NMR
    Förstår jag dig rätt, är de som röstar på SD rasister enligt dig?
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-05 16:03:22 följande:

Jag har inte kallat dig rasist, fast du kanske tänkte på det jag skrev om gruppen män. Har inte sagt att alla män är rasister, bara mer rasister bland män än kvinnor.  

Det är mest du som verkar tro att allt du skriver är rasistiskt. Jag skrev ju att oro för landet inte är det. 

Ok. Ber om uppriktigt ursäkt ifall jag blandade ihop något av dina ord med en annan medlems uttalanden.

I så fall rättar jag mig och säger att det var en annan (rabiat?) medlem som påstod att jag skulle vara rasist.

Jag har aldrig trott att något jag skriver skulle på saklig grund kunna kallas för att vara rasistiskt.
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-05 16:05:15 följande:
    Det behövs nog inte. Det är inte svårt att märka på forum och kolla vilka som Mest röstar på SD och NMR
    Du menar alltså egentligen att det är ditt intryck, du upplever att, män oftare än kvinnor uttrycker sig rasistiskt.

Klarar du inte förstå att det är olika saker:
    - Att uttrycka sig rasistiskt, att avstå från att uttrycka sig
    respektive:
    - Att vara eller inte vara rasist?
  • Anonym (PelleStina)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-05 16:31:28 följande:
    Du menar alltså egentligen att det är ditt intryck, du upplever att, män oftare än kvinnor uttrycker sig rasistiskt.

Klarar du inte förstå att det är olika saker:
    - Att uttrycka sig rasistiskt, att avstå från att uttrycka sig
    respektive:
    - Att vara eller inte vara rasist?
    Ja, dert är baserat på en känsla, en egen uppfattning.
  • Anonym (Anithe)
    Pehrmedh skrev 2025-02-05 16:22:58 följande:
    Förstår jag dig rätt, är de som röstar på SD rasister enligt dig?
    Nej inte alla men många. En del röstar för att de är missnöjda med landet nu. Det är oftast män som är mest missnöjda och skriker högst. Så klart det finns dold rasism hos kvinnor också men de håller det mest för sig själva.
  • Anonym (Anithe)
    Anonym (PelleStina) skrev 2025-02-05 16:43:58 följande:
    Ja, dert är baserat på en känsla, en egen uppfattning.
    Fast fler män är med i AFS; NMR och SD. Fler män åker fast för hets mot folkgrupp. Flest män skriver rasistiska åsikter på nätet.
  • Anonym (B)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-05 19:20:50 följande:
    Fast fler män är med i AFS; NMR och SD. Fler män åker fast för hets mot folkgrupp. Flest män skriver rasistiska åsikter på nätet.
    I kombination med misogyna åsikter.

Sen undrar man varför ämnet rasism är en killklubb. 
  • exandthecity
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-05 14:49:44 följande:
    Du får nog undersöka dina fakta en gång till, för jag tror du har fel gällande vårt valsystems utformning då jag är säker på att sådan statistik finns och redovisas officiellt. 

Jag har inte undersökt några fakta, bara applicerat logiskt tänkande. I vallokalen sker bara EN registrering som kan kopplas till kön och det är avprickningen i vallängden. Men det säger bara vilka som har röstat. Något koppling till vad man röstat på ska inte kunna ske. Alla som redovisar svenska partisympatier efter kön gör det alltså baserat på opinionsundersökningar.

(även exit-polls är ju en form av opinionsundersökningar)

Att Valmyndigheten skulle redovisa opinionsundersökningar har jag svårt att tro eftersom det är myndigheten som arrangerar val och redovisar valresultat. Vad ev. andra myndigheter gör eller inte gör har jag inte kommenterat i den här tråden.

• Mentat

Litet ironiskt att gnälla på att man är trött på gnällande...  Flört
    Nåja, nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden men vad är definitionen på "rasist" här? Är det att skallmätning avgör intelligens eller är det att fler män än kvinnor röstar på (sd)?

• Tukt
    Mentat skrev 2025-02-05 22:18:35 följande:

Litet ironiskt att gnälla på att man är trött på gnällande...  Flört
    Nåja, nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden men vad är definitionen på "rasist" här? Är det att skallmätning avgör intelligens eller är det att fler män än kvinnor röstar på (sd)?

Ingen vet riktigt, eftersom majoriteten "valt" att gå off-topic och köra sitt vanliga mantra.
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?