• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • puss
    majess skrev 2011-03-15 20:02:53 följande:
    varför finns det då en norm? o så många som håller med mig?
    normen är att 2åringar ammas.
    *ta daa*
    I will mustardize you
  • Ronjas mamma
    MissKaos skrev 2011-04-21 19:27:42 följande:
    Är det så? Vad spännande! Jag funderar på att sluta amma min pojk helt nu, han blir 2,5 i sommar. Han vill dock inte alls sluta...  Men nu börjar jag känna att det på ngt vis räcker.
    Vet du hur frekvensen ser ut och  över fler år? Tex när slutar de flesta amma osv? JAG tror att många barn inte är klara med ammningen när dom är 1, utan vill amma mera för att det är ngt där dom behöver.
    Överväg om du behöver sluta just nu,l hade jag provat sluta amma min tjej som blir tre till sommar i januari hade vi haft rama skrik men nu har hon själv mant trappat ner till ca en gång i veckan en gång var 14 dag. Men då har hon en lilla syster som håller gång i produktionen vet inte hur det hade fungerat annars tror nog hon hade slutat om där inte var något att komma efter Men det ska ju också kännas rätt för dig själv.
  • MissKaos
    Ronjas mamma skrev 2011-04-25 09:05:01 följande:
    Överväg om du behöver sluta just nu,l hade jag provat sluta amma min tjej som blir tre till sommar i januari hade vi haft rama skrik men nu har hon själv mant trappat ner till ca en gång i veckan en gång var 14 dag. Men då har hon en lilla syster som håller gång i produktionen vet inte hur det hade fungerat annars tror nog hon hade slutat om där inte var något att komma efter Men det ska ju också kännas rätt för dig själv.
    Ja, nu har stackarn blivit förkyld igen) och fått en supersvullen snopp (ofarligt, men ont) Och är ledsen. Så idag sa han "inte amma, amma imorgon" vilket betyder att han verkligen vill amma. Han längtar.. Så det känns hårt, men jag har fått mer problem med min migän och behöver jag ta imigran får han inte amma på 48h efter det. Och jag vill börja med vissa theér mm som jag har druckit innan, men som jag inte vill ska gå över i mjölken till honom. Så det är väl eg den stora anledningen. Annars hade jag nog fortsatt lite till när det blev som det blev nu. Sen har han varit mindre intresserad inte velat äta ur ett bröst utan mest mysa det sista. INnan har han verklgein ätit och ammat och sedan inte velat ha frukost eller mellis eller så. Utan blivit mätt..
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Radha

Vi ammar fortfarande (han blir 2 om en månad) och vi har inga planer på att sluta ännu. Helst vill jag amma tills han tappar intresset av sig själv, men kanske hinner jag ändra mig innan dess.

Idag när vi var ute i en park så såg vi en staty av en naken kvinna och då ville älsklingen att jag skulle lyfta upp honom så att han fick titta. Väl uppe i brösthöjd så var han snabbt framme med munnen för att smaka på hennes tutte

• silhuett

Personligen tror jag att man upplever amning av "äldre" barn som fel, om man själv slutade tidigt.

Som jämförelse;
    Mitt första barn slutade amma när han var 8 månader. När han blev 1 år kändes det väldigt främmande att amma en 1-åring.
    Mitt andra barn slutade amma när han var 11 månader, där hade det inte känts främmande att amma honom som 1-åring.
    Om jag hade ammat en 1,5-åring så hade det ju inte känts lika främmande att amma en 2-åring, som det gör för mig nu.

Så jag tror snarare det handlar om när man själv slutade amma (oavsett av vilken anledning man slutade), än att det skulle vara en generell "lag" att det blir äckligt vid en viss ålder.

• Ronjas mamma
    MissKaos skrev 2011-04-25 22:14:12 följande:
    Ja, nu har stackarn blivit förkyld igen) och fått en supersvullen snopp (ofarligt, men ont) Och är ledsen. Så idag sa han "inte amma, amma imorgon" vilket betyder att han verkligen vill amma. Han längtar.. Så det känns hårt, men jag har fått mer problem med min migän och behöver jag ta imigran får han inte amma på 48h efter det. Och jag vill börja med vissa theér mm som jag har druckit innan, men som jag inte vill ska gå över i mjölken till honom. Så det är väl eg den stora anledningen. Annars hade jag nog fortsatt lite till när det blev som det blev nu. Sen har han varit mindre intresserad inte velat äta ur ett bröst utan mest mysa det sista. INnan har han verklgein ätit och ammat och sedan inte velat ha frukost eller mellis eller så. Utan blivit mätt..
    Så har du ju också behov för att sluta, det är ju svårt att ta hand om barn med migrän men tänkte på teerna burde väll inte vara några problem är det inte bara olika örter du får i? Alltid svårt när man vet de saknar det.
  • Anonym (D)

Jag ammar min 2 åring. det tröstar honom bättre än någonting annat. jag blir faktiskt negativt överraskad över alla svar här. WHO rekommenderar amning i två år eller längre. Många försningar har provat att människor ska amma mellan 2.5 till 7 år (när de jämför graviditet ländgen med de andra djur och hur länge de andra djur ammar, när mjölk tänder kommer ut och m.m.) och sen kommer en vanlig person utan någon kunskap som kallar naturlig amning av ett barn äckligt. Om DU valde sluta amma ditt barn tidigare än hen var redo, är den din affär men sluta döma MIG för att jag väljer göra vad JAG tänker är rätt för mitt barn (och egentligen alla barn men ditt barn, ditt beslut)

om du vill läsa mer: pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC1121244/~:text=Chimpanzees%20breast%20feed%20for%20four,%2C%20Canada%2C%20and%20Great%20Britain.

• Anonym (2011)

Tråden är mer än 14 år gammal.

• Anonym (Ja)

Har inte läst allt, men det korta svaret på ts fråga är: ja. Det är normalt att amma en två-åring. Vi är däggdjur och det normala är att delamma barn till de är mellan 2,5-6 år gamla. Det är vad man hittat fynd över åtminstone. I västvärlden går du dock emot normen om du ammar barn som är över året, så i vår kultur är det inte så vanligt att se offentligt. Jag själv ammar min 15-månaders och planerar att delamma i ett par år. Det stärker immunförsvaret och minskar risken för cancer bland annat. Jag långtidsammade även mitt första barn. 

• Anonym (2011)
    Anonym (Ja) skrev 2025-04-04 21:02:14 följande:

Har inte läst allt, men det korta svaret på ts fråga är: ja. Det är normalt att amma en två-åring. Vi är däggdjur och det normala är att delamma barn till de är mellan 2,5-6 år gamla. Det är vad man hittat fynd över åtminstone. I västvärlden går du dock emot normen om du ammar barn som är över året, så i vår kultur är det inte så vanligt att se offentligt. Jag själv ammar min 15-månaders och planerar att delamma i ett par år. Det stärker immunförsvaret och minskar risken för cancer bland annat. Jag långtidsammade även mitt första barn. 

Tråden är mer än 14 år gammal.
  • stoltmamma

Min dotter är 4 och det är först nu amningen är på väg bort. Hon har alltid älskat att amma och det har inte känts möjligt att sluta tidigare. Tröst trygghet och typ enda sättet som fungerat för att hon ska somna.
    Så i mina ögon är det inte konstigt alls att amma en 2åring. Sen finns det alltid folk i omgivningen som börjar ifrågasätta redan runt året om det inte är dags att sluta...

Svar på tråden Amma en tvååring...