Amma en tvååring...
Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?
Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?
klart det är.
Vi ammar fortfarande (han blir 2 om en månad) och vi har inga planer på att sluta ännu. Helst vill jag amma tills han tappar intresset av sig själv, men kanske hinner jag ändra mig innan dess.
Idag när vi var ute i en park så såg vi en staty av en naken kvinna och då ville älsklingen att jag skulle lyfta upp honom så att han fick titta. Väl uppe i brösthöjd så var han snabbt framme med munnen för att smaka på hennes tutte
Personligen tror jag att man upplever amning av "äldre" barn som fel, om man själv slutade tidigt.
Som jämförelse;
Mitt första barn slutade amma när han var 8 månader. När han blev 1 år kändes det väldigt främmande att amma en 1-åring.
Mitt andra barn slutade amma när han var 11 månader, där hade det inte känts främmande att amma honom som 1-åring.
Om jag hade ammat en 1,5-åring så hade det ju inte känts lika främmande att amma en 2-åring, som det gör för mig nu.
Så jag tror snarare det handlar om när man själv slutade amma (oavsett av vilken anledning man slutade), än att det skulle vara en generell "lag" att det blir äckligt vid en viss ålder.
Jag ammar min 2 åring. det tröstar honom bättre än någonting annat. jag blir faktiskt negativt överraskad över alla svar här. WHO rekommenderar amning i två år eller längre. Många försningar har provat att människor ska amma mellan 2.5 till 7 år (när de jämför graviditet ländgen med de andra djur och hur länge de andra djur ammar, när mjölk tänder kommer ut och m.m.) och sen kommer en vanlig person utan någon kunskap som kallar naturlig amning av ett barn äckligt. Om DU valde sluta amma ditt barn tidigare än hen var redo, är den din affär men sluta döma MIG för att jag väljer göra vad JAG tänker är rätt för mitt barn (och egentligen alla barn men ditt barn, ditt beslut)
om du vill läsa mer: pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC1121244/~:text=Chimpanzees%20breast%20feed%20for%20four,%2C%20Canada%2C%20and%20Great%20Britain.
Tråden är mer än 14 år gammal.
Har inte läst allt, men det korta svaret på ts fråga är: ja. Det är normalt att amma en två-åring. Vi är däggdjur och det normala är att delamma barn till de är mellan 2,5-6 år gamla. Det är vad man hittat fynd över åtminstone. I västvärlden går du dock emot normen om du ammar barn som är över året, så i vår kultur är det inte så vanligt att se offentligt. Jag själv ammar min 15-månaders och planerar att delamma i ett par år. Det stärker immunförsvaret och minskar risken för cancer bland annat. Jag långtidsammade även mitt första barn.
Har inte läst allt, men det korta svaret på ts fråga är: ja. Det är normalt att amma en två-åring. Vi är däggdjur och det normala är att delamma barn till de är mellan 2,5-6 år gamla. Det är vad man hittat fynd över åtminstone. I västvärlden går du dock emot normen om du ammar barn som är över året, så i vår kultur är det inte så vanligt att se offentligt. Jag själv ammar min 15-månaders och planerar att delamma i ett par år. Det stärker immunförsvaret och minskar risken för cancer bland annat. Jag långtidsammade även mitt första barn.
Min dotter är 4 och det är först nu amningen är på väg bort. Hon har alltid älskat att amma och det har inte känts möjligt att sluta tidigare. Tröst trygghet och typ enda sättet som fungerat för att hon ska somna.
Så i mina ögon är det inte konstigt alls att amma en 2åring. Sen finns det alltid folk i omgivningen som börjar ifrågasätta redan runt året om det inte är dags att sluta...