Tinto helt rätt. Hon var otroligt missförstådd av sin tid och långt därefter också för den delen. Och sant är också att hon och kungen inte hade sex förrän efter många många år pga att han hade för trång förhud och vägrade operera sig först.
_Men_ vad som är sant är att hon var väldigt levnadsglad och gillade att umgås med folk och bli omtyckt. Hon älskade spel, dans och teater och var inte särskilt intresserad av politik osv. Politiken var hon till slut ändå tvungen att hoppa in i pga Ludvigs passivitet och ointresse för politik. Någon var ju tvungen att styra landet och det fick bli hon fast hon inte ville.
Ett starkt rykte gör också gällande att hon hade ett förhållande med vår svenske Axel von Fersen, idag tror de flesta att ryktet stämmer och att förhållandet höll på under många många år. Hon var väldigt förtjust i honom och det sägs att han var hennes älskare (därav deras älskog i parken), men att hon inte hade någon annan. Ludvig var helt ointresserad av sex, hans enda intresse var jakt. Ett annat rykte är att hennes yngste son (som är väldigt lik Fersen) var Fersens son. Han föddes nämligen exakt nio månader efter den stora midsommarfesten som var i Versailles. Dessutom skrev kungen i sin dagbok att "det gick till på samma sätt som vid mina barns födsel" och vanligtvis skrev han bara "Ingenting" om vad som hade hänt under dagen. Men man har tydligen röntgat sonens lik och inte funnit något släktskap tror jag, å andra sidan är det inte säkert att det är sonen som de har hittat. Rykten gör gällande att han blev utsmugglad från fängelset tidigare.
Sådärja, nu fick du igång mig och jag piggnade till!
Vilken bok läste du förresten?