• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-02-06 13:09:34 följande:
    Här är allt snurrigt..... Började tyvärr blöda igår kväll och sen dess har det gått i vågor Tyst. Två test visar dock svaga plus (!), vilket kan bero på att ett embryo trots allt är kvar eller att de inte har gått ur kroppen riktigt ännu. Jag kan inte annat än att vänta och ta ett nytt test imorrn på officiella TD och se om det är starkare eller ej. Mår rätt risigt men nu blir det soffan resten av dagen, har man inte testats förr blir man det nu........

It ain´t over til it´s over Glad
    Fy bubblan vad trist med dubbla budskap från kroppen. Minst ett embryo har iallafall fäst vid någon tidpunkt och börjat producera HCG. Det är bara att fortsätta testa och se om de blir starkare. Jag hade väldigt svaga plus i början. Vilken ruvardag testade du på?

PS. I Frankrike tar man blodprov för att kolla hcg med några dagars mellanrum, oavsett blödning. Då slipper man sitta och spekulera själv med gravtest. Jag var dock i Sverige på semester under ruvartid och TD så jag gick igenom samma process med gravstickor och tolkningar.
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-02-06 16:50:12 följande:
    Tyvärr, blödningen har nu övergått till mens och rejäl mensvärk men ska naturligtvis testa imorrn ändå.
    Jävla skit säger jag bara! Demon

Men fortsätt att testa!! Du har ju faktiskt plussat. Det händer tydligen ibland med två embryon att man kan blöda och vara gravid samtidigt. Se tråden här tex:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m56160789.html

När du testar igen, tänk på det Snösport säger, att hcg inte ökar så jättesnabbt.

För mig tog det nog någon vecka efter TD innan plusset var så starkt så att jag verkligen trodde på det.
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-02-07 17:23:11 följande:
    Annars var det en massa annat kul, blev en känslokavalkad från gapskratt till sprutande tårar, jag behövde den känslotömningen och nu är jag som ny igen :) Nya friska tag!! Skrattande
    Vad kul att hon lyckades få dig på glada tankar så fort!!

Du hade visst ett försök kvar på din klinik, men inboxa gärna om du vill ha mer info om IVF i Frankrike.
  • oceanney
    Skytten skrev 2011-02-09 21:52:41 följande:
    Jag är alldeles förstummad över den fina responsen från er och all "pepp". Tack så mycket!
    Det är verkligen otroligt men jag tror faktiskt att ni lyckats övertyga mig om att ge det en chans trots allt.
    Jag kom att tänka på hur otroligt illa jag mådde under min graviditet och det "överlevde" jag så jag borde ju mäkta med en ivf också. Så känns det nu i alla fall efter att ha läst alla era svar.
    Uppmuntrande att du ChippiChoppi inte mådde dåligt av ivf när du mådde dåligt av Pergo. Det gav mig nytt hopp.
    Och Innanna68 - tack så mycket för perspektivet med många sängkammarförsök. 
    Och Fjällsippan - tack för konsultationsrådet. Det ska jag absolut se om jag kan få. Och så fint med "löftet" om att stötta. 
    Tack alla som engagerade sig och svarade mig! Och jag lovar definitivt att återkomma. Ni verkar ha en superbra tråd där det är högt i tak och man verkligen försöker hjälpa och stötta varandra.

Lycka till alla ni som kämpar. Jag ska tänka på er och hoppas att det går bra med era ivf och graviditeter.

Kram!
    Vill bara instämma med Chippichoppi. Har inte provat Pergo så har inget att jämföra med, men IVF:en var en "piece of cake". Mådde superbra hela tiden och var på supergott humör. Det var inte förrän jag blev gravid som jag började bli på dåligt humör och kände av "biverkningar" av gravidhormonerna. Så var inte rädd för att prova!

Skrattande
  • oceanney
    pp08 skrev 2011-02-10 14:27:21 följande:
    Lycka till Sunseed. Alla hjärtans dag är en bra dag. Det är min officiella TD då jag hoppas på starkt streck!

Gjorde om testet nu på e.m. med annan test och annan urin. Även nu väldigt svagt streck, trodde först det inte blev något  Då kan det inte vara spökstreck om det visas på två olika (märken) test.
    Än så länge tidigt RD12.

Imorgon testar jag med digital test.
    Så spännande!! Viskar ett försiktigt grattis! Alla hjärtans dag är en mycket bra dag för TD.

14 februari är också mitt BF-datum. Skrattande
    BF 14 februari
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2011-02-12 14:45:23 följande:
    Själv vaknade jag till syndafloden på RD 5 i torsdags morse och befinner mig sen dess i helvetets nedre botten. I två dagar har jag legat i sängen och gråtit så mycket att jag är svullen i ansiktet och har knappt någon matlust eller livslust överhuvudtaget. Tvivlar på om vi någonsin kommer få befruktade ägg av bra kvalité då hela tre blastocyster visat sig ha genetiska defekter. Jag kanske måste inse att min ålder är det absolut största hindret även om jag värper ägg som en 25-åring. Kvantitet behöver ju inte alls betyda kvalité. Och ett bra AMH-värde är ingen säker väg till babylyckan!  Kanske min kropp är allt annat än baby-friendly! Men om kliniken accepterar att jag fortsätter är min plan ändå att satsa på en ny ICSI i mars.
    Kramar om!  GråterNalle 

Kul att höra att det blir nya friska tag i mars!  
  • oceanney
    Fjällsippan skrev 2011-02-12 22:56:55 följande:
    Sedan finns det ju några enkla tillägg som kan göras under ruvningen (som vissa läkare tror förbättrar chanserna) ex Trombyl (blodförtunnande) och östrogen. 
    Jag fick en spruta med HCG, ett antal dagar efter ET, därför att mitt östradiolvärde var väldigt lågt under ruvarperioden. Östradiol (E2) ska visst vara över en viss nivå för att man inte ska börja blöda under lutealfasen, vilket alltså lär kunna hända oavsett om embryot fäst eller inte. 
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2011-02-13 10:10:13 följande:
    De har aldrig testat mitt östradiolvärde på kliniken eftersom de inte gör det vid korta metoden men det är ju en intressant aspekt. Östradiol och progesteron samverkar ju. Kanske jag har låga värden på båda hormonerna.
    Jag gjorde också korta metoden. Östradiolvärdet testades varannan dag fram till ET och ökade precis som det skulle. Sen fick jag ta ett blodprov igen ett antal dagar efter ET och då E2 väldigt lågt, vilket tydligen gör det svårt att bibehålla en graviditet. 
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2011-02-13 14:16:47 följande:
    Vad mycket man inte känner till! Tack för ännu en viktig lärdom! Synd att de inte kollar östradiolvärde när man gör korta metoden på min klinik!

Håller tummarna för dig imorgon på Alla Hjärtans Dag! Perfekt dag för din lilla dotter att välkomnas till världen om det blir som planerat!
    Tack!! Det känns forfarande helt overkligt, fast det är så nära nu...

Ja det här med IVF verkar ju vara ganska långt ifrån någon exakt vetenskap. Varje klinik har sin egen metod. Det är ju svårt att veta hur viktig den här sprutan var. Ville bara tipsa ifall det kan vara till någon hjälp. Vissa grejer blir man dock bara stressad av att höra/läsa om, varför gör man si och inte så på min klinik... Många åtgärder efter IVF är säkert mera "utifall att", som tex Trombyl/barnalbyl, att fortsätta med progesteron flera månader refter man plussat finns det inga belägg för att det skulle hjälpa etc...

BF 14 februari
  • oceanney
    pp08 skrev 2011-02-15 15:46:50 följande:
    uppdaterar, flyttar mig till gravidstatus
    GRATTIS!!!! Vad kul! {#emotions_dlg.flower}SkålPlusGravid
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?