• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna Li skrev 2010-10-25 15:08:23 följande:
    Tyvärr såg det inte bra ut på min VUL idag.  Vecka 6+3 är lite tidigt men embryot såg för litet ut och inga hjärtslag kunde ses. Jag har fått en ny tid på onsdag i nästa vecka men jag får nog vara beredd på missfall och skrapning. Det känns fruktansvärt när jag äntligen lyckats bli gravid men det finns ju inget jag kan göra.  Så nu har jag en hel vecka i limbo framför mig.
    Men fy fan så jävligt. Ursäkta svordomarna. Hittar tyvärr inga bättre ord...

Många styrkekramar!!

• oceanney
    Inanna Li skrev 2010-10-27 10:28:05 följande:
    Tack alla som håller tummarna för mig! Jag får hoppas på att det var för tidigt att se hjärtslagen. En liten chans finns ju (även om den är minimal). Bara att läkaren vill kolla en gång till innan eventuell skrapning tyder ju på att det inte är 100 % säkert att det är uteblivet missfall. Tråkigt att så många som 30-40 % av graviditeter i 40-årsåldern måste sluta i missfall. Det är också svårt att sluta tänka på att mitt embryo kanske har slutat växa på grund av kromosomfel. Tänk om de andra två frysta på ytan perfekta blastocysterna också har kromosomfel på grund av åldersrelaterad minskad äggkvalité. Det var ju bra att lyckas bli gravid, att embryot fäste men om det ändå inte har kraft att växa förbi vecka 5-6 kanske det aldrig kommer fungera.

Jobbigt också att kanske behöva vänta till januari innan jag kan göra FET igen.
    Missfall och avstannade graviditeter beror väl nästan alltid, avsett ålder, på kromosomfel så jag tycker inte du ska haka upp dig på det. Vad jag menar är att även ett ungt par utan fertilitetsproblem behöver ju oftast mer än ett försök för att få till det. Att det inte blir någonting vid varje cykel beror väl just på att ägget har defekter, dvs kromosomfel. Har för mig att chansen att lyckas i en normal cykel är 25%. Fel och fel, antar att människan är såpass komplicerad att det kräver ett mindre mirakel för att allt ska bli rätt. Annat är det i djurriket. Ta hundar tex, tre sekunder med en löptik och ut kommer 6-8 hundvalpar som ett brev på posten. :)

Jag förstår att det känns tungt just nu men, jag har för mig att du opererade bort en polyp nyligen och nu vet du ju iallafall att implantationen fungerar, att du kan bli gravid. Så tänkte jag när jag plussade. Från att aldrig ha varit gravid någonsin till att plussa kändes som ett stort steg även om jag visste att missfallsrisken var väldigt stor i vår ålder. Trist att behöva vänta ända till januari. Vet du varför du inte hinner med en till innan jul?

Kram!
  • oceanney
    Eviglängtan skrev 2010-10-29 17:05:52 följande:
    Blä, är på ruvdag 9, och känner ingenting...., tror det är kört för min del, hoppas på eskimåerna i frysen....Ursäkta mitt trista inlägg, men är verkligen väldigt deppig idag. Vi som fick så fina embryon tillbaka - när skall under ske?
    Betyder ingenting! Jag hade inga som helst symptom och dessutom kraftig "mensvärk" som började runt ruvardag 10-11. 
  • oceanney
    Eviglängtan skrev 2010-10-30 13:24:27 följande:
    Oceanney, grattis till graviditeten, visst inte du var gravid. Lycka till. Vilka var dina symtom?
    Tack!! Symptomen var kraftig mensvärk och riktigt jävligt PMS-humör. Skrattande

Så det fanns ingenting som pekade i ena eller andra riktningen... 
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-11-01 11:25:56 följande:
    Hej tjejer! Hoppas att ni har haft en bra helg. Vi är då tillbaka från Mallorca och vi har haft det helt fantastiskt. Det var mycket varm första dagen, upp till 25-26 grader. Nästa dag var sämre väder, men det gjorde inget vi satt på balkongen och tittade på vågorna, bubblade i jacuzzin som var installerad nästan i mitten av vardagsrummet, kollade ut över havet och drack bubbelvin. Till vår överaskning, ingick middag alla tre dagar så att vi betalade bara för dricka och tilltugg som vi köpte på stan.

Det som bekymrar mig just nu är att min ägglossning spökar. Började testa redan i lördags och fick inget utslag då, testade sen på söndag morgon, söndag kväll och imorse. Starkaste utslaget var det igår morse, men jag känner ingenting, ingen äl-värk och inga flyttningar, jag vet inte om jag har ÄL just nu eller inte. Enligt mina beräkningar skulle den komma på onsdag, men efter behandlingen är min cykel lite rubbad. Jag vet då inte vad jag ska göra. Vänta till nästa månad, det känns så olustigt att förlora en månad nu.
    Underbart att ni fick en bra resa! Blev det någon sjukskrivning? :) Du väntar på att göra FET, eller hur? En dum fråga, men varför måste man ha ägglossning för att göra FET? Embryot blir ju istället för den månadens ägg, eller?
  • oceanney
    Skruttefia skrev 2010-11-01 17:58:46 följande:
    Man måste veta när ÄL är så att man för tillbaks äggen i rätt tid (2-5 dagar senare beroende på hur gamla embryona var när de frystes ner)
    Interesting... Undrar hur de hade planerat FET för mig i så fall? Vi gjorde ju IVF både pga både kvinnlig och manlig faktor. Jag har i princip aldrig ägglossning.

• oceanney
    Fylgja skrev 2010-11-02 06:58:45 följande:
    Du hade förmodligen fått göra stimulerat FET, dvs äta Östrogentabletter i stil med Progynon + använda vaggisar. Så har jag fått göra två FET eftersom min ÄL hoppar över ibland.
    Aha! Tack. Kolla ÄL har alltså bara att göra med ostimulerat FET. Då förstår jag. 
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2010-11-03 10:59:18 följande:
    Hej alla! Tyvärr har jag fått MA konstaterat. Tid för skrapning i nästa vecka. Sen inför att mensen ska komma igång igen ska jag planera för framtiden. Nu lutar det nog åt att jag sparar frysisarna och gör en ny full IVF innan jag blir jättegammal (dvs minst 43 Flört). Det vore bra att få ett nytt lager till frysen och ev nya långtidsodlade embryon. Jag får ju bara hoppas på att mitt AMH inte sjunkit sen i april. Vore bra att kunna komma igång med sprutor redan i december.
    Beklagar verkligen att det inte gick vägen. Gråter

Låter som en jättebra idé ett göra en ny IVF nu och få lite fler till frysen medan du nu har så bra resultat! Hoppas du kommer igång snart!!
  • oceanney
    Fahlvik skrev 2010-11-08 19:40:34 följande:
    Hej Turlid m.fl.!

Vi kom på samma sak i helgen när vi skulle lämna grejer på tippen, stängt dag före helgdag... Så nu kör vi runt med bagaget fullt av skräp ;o)

Du verkar ha rätt om dragkänslan...
    Min akupunktör sa till mig i torsdags att jag nog är gravid men jag vågade inte tro henne. Testade i lördags men det blev inget utslag. Idag hade jag tid igen och nu var hon helt säker. Tänkte att hon kanske har rätt eftersom mensen inte kommit (ruvdag 12) och jag mådde pyttelite illa på morgonen för första gången (har mått lite illa dagtid förut) och tänkte att det kanske inte är vaggisarna nu.

Testade nu när jag kom hem och det blev ett svagt men fullt synligt streck! Vågar inte tro det är sant men gravtesterna börjar ta slut så jag får ransonera lite och testa igen om ett par dagar. Nu är jag faktiskt hoppfull, kan inte låta bli. Har aldrig kommit såhär långt i syskonförsök förut, ju!

(ruvdag 14 köper jag barnvagn, ha, ha)

Håller tummarna minst lika mycket som förut för er!
    Viskar ett försiktigt grattis!
  • oceanney
    Fahlvik skrev 2010-11-16 08:07:28 följande:
    Turlid: Tackar, tackar! Jag hoppas ju fortfarande att dina symptom beror på nå´t annat (funderar på om du tagit nytt gravtest).
    Maken är så försiktig så jag får väl inte köpa vagn förrän i vecka 35... Hoppas vi kommer dit ;o)
    Stooort grattis!! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?