• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

påfågeln skrev 2010-11-28 16:24:56 följande:
    Hej i tråden! Härligt att ni alla kämpar på, själv har vi lagt locket på efter alla försök. Jag ska försöka att fokusera på de två barn jag har. Idag hände något oväntat, har en yngre syster som är 39 år hon lever ensam men bestämde sig för att hon ville ha barn så hon åkte ner till Danmark för insemination för två veckor sedan. Hon testade positivt idag på första försöket, och även om jag självklart är glas för hennes skull så kände jag ett sting i hjärtat, vi som har gjort sex IVF försök men inte lyckats. Är det ok att känna så?
    Japp. Det är helt normalt. Känslor är dessvärre varken logiska eller rationella. "Stinget" är bara att det här är något du hemskt gärna vill själv, inte att du egentligen missunnar din syster hennes graviditet. Jag tror det är bättre att ägna några dagar att känna de här känslorna fullt ut, istället för att trycka tillbaka dem, för att sen förhoppningsvis kunna lägga dem bakom sig och glädjas med din syster.
  • oceanney
    dodotta skrev 2010-11-30 23:32:30 följande:
    Ja det verkar bra mycket billigare att göra ivf i sverige här kostar det 7000e för ett försök(motsavarande ca 70 000kr.Men kanske blir det samma summa i sista ändan då jag måste göra en DPG.Fick ringa själv till genkliniken idag och puffa om tid i morgon ska de ringa om en bokning,får se om de stämmer här i spanien kan man äta upp både naglar och fingrar för byråkratin och samarbete mellan instanser fungerar tyvärr ganska dåligt.
    7000 euro var väldigt dyrt! Täcks det inte av spansk sjukförsäkring? I Frankrike (där jag bor) har alla rätt till tre eller fyra försök upp till 43 års ålder. På min klinik (som var en väldigt trevlig privatklinik) hade det kostat under 3000 euro om vi hade fått betala själva. Medicinerna kostade ytterligare 2000-3000 euro men de täcktes också av sjukförsäkringen. Kan det vara så att 7000 euro innefattar medicinerna också? De tillkommer väl även om ni gör IVF i Sverige...
  • oceanney
    dodotta skrev 2010-12-02 17:25:58 följande:
    Tack för alla svar!Ja det är väl bara att bita i det sura äpplet,synd åt mej som valt att bo i det här j..vla skit landet.Sverige är verkligen fantastiskt men än mer verkar Frankrike var i det här fallet.Har äntligen fått tid hos doktor Gen,nästa torsdag.(fick ringa ytterligare idag för att puffa på om bokningen)Kanske är det så kostsamt pga jag måste göra en PGD?!Om jag skulle göra det i sverige vet någon var det utförs IVF men PGD(fyller ju snart 42),kan tänka mej att inte få tillgång til högkostnadsskyddet för jag har ju inte varit folkbokförd sedan 10 år och där med ej betalt skatt .Men kanske skulle det löna sej iallafall.Ja ett steg itaget :börjar på torsdag med Dr Gen.Kram
    Men Spanien har väl också allmän sjukvård??
  • oceanney
    dodotta skrev 2010-12-03 23:56:36 följande:
    Hej ,Ja Spanien har också allmän sjukvård.MEN här pågår den eviga krisen...!Hade allafall tur ,när min son föddes fick vi 2500e inte dåligt ,men från och med nästa år finns ingenting att hämta. Inga bidrag överhuvudtaget barnbidrag: 0 vård av sjukt barn: 0 föräldraledighet: 4 mån, och alla andra förmåner som gratis tandvård till 21 år  etc..:0 Igen sverige ÄR fantastiskt!Frankrike verkar ju ganska hyfsat också.Kram
    Ja Spaniens 2500 euro blev vida känt efter den rumänska tioåringen som födde sitt barn där för att få förlossningspengen... :)

Frankrike har "bara" 900 euro i engångsbidrag när barnet föds, tre månaders betald föräldraledighet, inga barnbidrag för mindre än tre barn. Däremot är sjukvården fantastisk. Inga vårdköer, det går att välja privatsjukhus och privatläkare och betala lika lite som för allmän vård. Frankrike och Spanien verkar rätt lika, det är därför jag undrar om inte de också har "gratis" (eller iallafall starkt subventionerade) IVFer. Har du kollat upp?

• oceanney
    Eviglängtan skrev 2010-12-07 13:09:25 följande:
    Ser att det snart närmar sig för Oceanney, inte många månader kvar, hur känner du dig. Vilken lycka.
    Ja, herregud, det är inte långt kvar. Vecka 31 redan! Mår jättebra för det mesta men vissa dagar kan man må rätt så kasst. Borde vara strålande lycklig men har nog varit ganska neutral större delen av graviditeten, tyvärr. Jag tror att, efter mer än 10 års ofrivillig barnlöshet så är det väldigt svårt att slappna av och njuta/glädja sig. Är väldigt rädd för att ta ut någonting i förskott/att någonting ska gå åt helvete. Får nog försöka skärpa till mig de sista veckorna och försöka ändra inställning. 

Hur går det med ruvningen? Såg att du skrev tidigare att du inte kände några symptom. Det gjorde inte jag heller så det behöver inte betyda någonting. Jag hade bara en väldig "mensvärk" från cirka ruvardag 11 och framåt och monster-PMS. :) 

Håller alla tummar och tår!! 
  • oceanney
    Eviglängtan skrev 2010-12-08 11:08:33 följande:
    Oceanney: passa nu på att försök njuta den tid som är kvar, stäck på dig, mys med magen och tänk positivt. Inget kommer att gå åt skogen, nu är det så nära så nära. Har du inhandlat något? Kommer så väl ihåg hur glada vi var. Lycka till. Hm inga symtom, men du hade ju monster PMS, spände brötsen? Mina spänner inte alls. Nå väl det är bara attt vänta och se. Vågar knappt testa den 13, vill inte se det hemska minuset igen och igen.
    Nej, hade varken spända eller ömma bröst. Bara PMS humörmässigt. Skrattande

Ruvartiden är hemsk, ovissheten, inte tu tal om det....
  • oceanney
    Eviglängtan skrev 2010-12-12 18:02:07 följande:
    Inanna68 och turlid70: tack så mycket. Jag vet inte om jag törs testa imorgon...Det är så förbaskat jobbigt att stirra på skit minuset att ord inte finns. Men, jag måste väl göra det imorgon.... antar jag....
    Hur har det gått? Har du testat?
  • oceanney
    Eviglängtan skrev 2010-12-14 17:42:00 följande:
    Ett litet inlägg, angående korta resp långa metoden. Jag har gjort både och. Fått ut lika många ägg, men har fått fler av bättre kavlite som gott att frysa med den korta. Jag tycker det är skonsammare för kroppen med den korta metoden, så min fråga är, varför väljder ni eller kliniken den långa för vissa, någon som vet?

Har inte så mkt att berätta om idag..., mer än att kroppen håller på att återhämta sig. Har funderat på en sak, att om jag måste göra fler FET, så tänker jag nog göra det i ostimmulerad cykel, varför, jo för att slippa alla förbaskade hormoner. Annars är det skönt med stimmulerad just för att slippa alla ägglossningsstickor.

Hur som helst, min eller rättare sagt vår plan är, vi tänker göra två IVF till, och FET om så behövs av det som finns och av det som ev kommer att finns. Där efter får vi ta oss en funerare på om det är värt att fortsätta. Skulle så gärna vilja göra PGD eller vad det nu heter. Vi får alltid så många fina ägg, men de tycks ju vara defekta, så av den anledningen hade det ju varit bra med en extra koll.

Kram till er alla, lycka till med sprayandet, ruvandet, FET och inte minst i sänghalmen -;)

Nästa år är det vår tur, då skall denna sida bli en riktig tur sida. Vi får börja med turlid70 som ligger närmast till håller tummarna.
    Beklagar verkligen att det inte gick vägen denna gång... Så trist.... Gråter

Angående korta och långa metoden: vad jag har förstått handlar det mera om klinikens planering, det är iallafall en aspekt. Med långa metoden får man mycket mer kontroll och kan tidsplanera. Tex kan man bestämma långt i förväg vilket datum man ska göra äggplock etc. När man gör korta metoden blir det som det blir, det kommer när det kommer och kliniken måste vara mer flexibel med sånt. Sen finns det säkert andra fördelar och nackdelar med bägge metoder. Jag har bara gjort korta, och jag tyckte det var väldigt behagligt eftersom det gick så fort.
  • oceanney
    Mary73 skrev 2010-12-15 15:34:53 följande:

Hej alla,
    Känner att jag behöver ngt slags forum där man kan ventilera allt man går igenom, och hittade denna tråden.
    Min man och jag har en son som är 8 år, som blev till på naturligt väg. När vi väl bestämde oss för syskon hände ingenting, och efter 4 års försök har vi nu i höst gått igenom vårt första IVF som tyvärr slutade i minus i början av november. Vi har två st 6-dagars odlade embryon kvar i frysen, som vi förhoppningsvis kommer att få tillbaka i början av januari. Det skulle kännas skönt att ha er som stöd och bollplank!

Välkommen! Då har du hamnat på rätt ställe. Kul med FET snart. Kommer ni sätta tillbaka bägge eller bara ett embryo?
  • oceanney
    turlid70 skrev 2011-01-16 17:50:17 följande:
    Det låter ju lugnande, men jag tror att man ska länma urinprov för att kolla just klamydia. Jag separerades med mitt ex för gott för 13 år sedan, kan det verkligen vara så att någon sjukdom ligger och gror så länge utan några symptom varken hos mig eller min man? Nu blir jag nojig för allting, vill kolla upp allt. Börjar med att beställa en klamydiatest via internet.
    Jag tror du kan vara HELT lugn. Inför vår IVF kollades klamydia med både blodprov och urinprov och sambons sperma analyserades dessutom för diverse sjukdomar (gonorré) osv. Nu gjorde vi visserligen vår IVF i Frankrike men jag kan inte tänka mig att de skulle vara mindre nogräknade i Sverige, eller hur?? 
    Skrattande

Skillnaden är att i Frankrike ges alla provresultat till patienten först (som sen tar dem till sin doktor) så jag vet precis vad som kollats. Du har antagligen gjort samma prover men svaren kommer till läkaren och eftersom de inte hittat någon klamydia så har inte någon nämnt proverna. Just relax... Du behöver inga hemtest via internet...
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?