underverket 06 skrev 2010-09-29 22:23:59 följande:
Turlid70: Konstigt det där med att sätta in 2 ägg. Verkar variera från klinlik till klinik. Oddsen ska ju inte öka med 2 ägg vad jag förstår, för annars skulle de ju alltid sätta in 2 ägg. Det var ju mycket vanligare för 10 år sedan o tidigare ändå att man fick 2 ägg insatta. Jag frågade den IVF vi fick sonen om vi fick sätta in 2 ägg, men det fick vi inte o läkaren sade att chanserna inte ökade med 2 ägg. Vad sade de till er? Fick ni själva bestämma om ni fick sätta in 2 ägg.
Ni andra, har ni fått 2 ägg insatta? Har ni frågat eller har läkaren sagt att ni skulle det? Vad har fått fått för svar om ökade chanser med 2 ägg. Jag skulle nog vilja sätta in 2 ägg om chanserna ökade med det, men jag undrar om min klinik låter mig sätta in 2 ägg om jag/ vi vill det.
Någon som vet varför chanserna att lyckas med bra ägg sjunker med åldern? Generellt sett ha man ju sämre ägg ju äldre man blir men vid IVF om man hittar ett guldägg borde ju en 40- åring ha lika stor chans till graviditet som en 35- åring om äggen är lika bra. Fast det kanske har med hur lätt ägget fäster. Blir det svårare ju äldre man blir?
Har läst på och funderat en hel del kring de här frågorna. Hoppas jag kan bidra med nåt.
Klart att chansen att det ska ta sig ökar med ju fler ägg man sätter in. Jag fick två tillbaka, ena tog sig. Hade jag bara fått ett och det hade varit det som inte tog sig hade jag ju inte blivit gravid.
Sverige har anammat principen med Single Embryo Transfer (SET). Statistiskt blir det nästan lika många graviditeter men mindre tvillingfödslar med SET. Men då räknar man färskförsök + FET. Om du får tillbaka två på en gång och det blir en graviditet räknas det som ett försök. Om du gör ett färskförsök som misslyckas och sen ett FET som lyckas räknas det också som "ett" försök. Så statistiskt blir det ingen skillnad (utom för paret som tvingas gå igenom fler försök). Vet inte hur jag ska förklara det på ett bättre sätt. Jag gjorde min IVF i Frankrike, som inte har dessa regler. Därför var det inga problem att få tillbaka två.
Att en IVF inte resulterar i en graviditet beror nästan alltid på att det är något fel på embryot. Det är väldigt sällan man inte blir gravid för att implantationen inte fungerar. Bägge mina embryon var tex av "toppklass", ändå tog sig bara det ena. En embryolog kan nämligen inte se allt. De kan säkert bara se en bråkdel av allting som krävs för att det ska bli något så komplext som en ny människa. Om den komplicerade processen går åt skogen så avbryter naturen oftast processen.