• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya70 skrev 2011-09-13 22:30:13 följande:
    Aha, Astrid har gjort VUL på mig ngn gång tror jag. Jo, det går undan men alltid med ett smil.

Känner igen det där med receptet. Vid förra IVFet skulle jag ta Prednisolon. De hade inte hemma på kliniken så jag fick med mig ett recept därifrån. Jag frågade noga om det skulle funka att hämta ut det  i Sverige. Jadå jadå sa de.
    När jag var tillbaka i Helsingborg efter ET med receptet i näven kl 17:30 så säger man på apoteket att just den tillverkaren av Prednisolon inte finns på svenska apotek. Om receptet är utskrivet av svensk läkare får man byta till annan tillverkare, samma prep men INTE om receptet är utskrivet av utländsk läkare.

Trodde jag skulle få spader, jag behövde ju liksom Prednisolonet den kvällen. Slutade med att jag ringde upp en kollega på onkologen i Uppsala som fick skriva ut ett svenskt recept till mig. 
    Får man köpa på svenska apotek med utländska (EU) recept? Eller är det någon Skåne-Danmark-grej? Planerar att vara på plats i Frankrike den 16/9 då jag ska ta Puregon några dagar inför FET men första VUL är inte förrän 19/9. Hade det gått att köpa i Sverige menar du?
  • oceanney
    Fjällsippan skrev 2011-09-14 09:59:03 följande:
    Jag har nog frågat dig tidigare hur upplägget kring FET är i Frankrike, men hittar inte vår konversation. På vilken cykeldag börjar du med Puregon? Ska ta ÄL-spruta också, eller testar du med ÄL-stickor?  
    Hej Fjällsippan! Solig

100 IU Puregon dag 7-9, därefter enligt läkarens ordination. Ultraljud cykeldag 10 (oavsett om det infaller på en söndag eller helgdag). Blodprov (LH och östradiol) varje dag från och med dag 10. Ovitrelle 250 mg (ägglossningsspruta) efter läkares bedömning.

Doktorn sa att de alltid gör stimulerade FET. Vet dock ej varför (förutom att de naturligtvis måste anse att det är bättre givetvis).

Varför tar man Puregon? Äggen ska ju inte användas. Är det för att slemhinnan ska växa till sig?

Inom parentes kan jag nämna att varken ÄL-stickor eller gravstickor förekommer i franska IVF-sammanhang. Det är alltid blodprov. Jag är väldigt glad för det för jag har i princip aldrig haft utslag på en ÄL-sticka så jag vet inte hur jag skulle kunna göra FET till exempel.
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-16 22:04:41 följande:
    Tack Myran, Tjorven & Enya Hjärta
    Tänker också på dig även om jag inte hunnit skriva! 
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-17 09:59:29 följande:
    Tack tack Glad Som planen ser ut nu blir det immunutredning i London och sedan försök på CFC. Har kontakt med dem så förhoppningsvis får jag till ett möte i DK i början av oktober. Hur är din status nu? När blir det av för er del?
    Nu bilar vi runt på franska Rivieran i väntan på första ultraljudet på måndag (dag 10). Vi var ju i Sverige på semester men var tvungna att åka hit eftersom jag skulle börja med Puregon igår. Om allt går väl borde det bli FET runt den 23/9. 
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-17 10:15:00 följande:
    Njut Oceanney i väntan CoolSolig
    Tack! 29 grader, solsken och jag försöker få i mig så många opastöriserade ostar jag bara kan. Solig
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-19 14:46:18 följande:
    Klart valet måste spela stor roll men här blir det lite fiskedamm över valet Demon 
    Håller med att det svenska sättet att göra saker på låter lite high chaparall.
  • oceanney

Då har jag satt upp mig på FET-listan (med överblivna embryon från vår ICSI i maj 2010). Spännande! Skrattande

Gjorde första ultraljudet och blodprov (LH och östradiol) idag och utifrån det trodde man FET den 26/9. Blev inte ordinerad mera Puregon. Har tagit 100 IU i tre dagar och det verkar vara bra med det. Blodprov imorgon igen och VUL igen tidigt på onsdag morgon.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, nästa IVF blir på CFC, DK under hösten, ej bestämt när. 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3.
    Mia, 42, Göteborg, IVF2/FET2 slutet av september
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 4 i Örebro

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL 3/9, BIM 18/9
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst
    Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge...
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 

***FET***
    Inanna 23 år (+ 240 månader Skrattande), IVF-Centrum Göteborg, FET på min födelsedag 21/9
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 FET i slutet på Okt
    Oceanney, 42 år, Frankrike, Syskonförsök, FET 26/9

***SPRAYAR*** 
    pralinen jessica, 38 år, Göteborg, ivf3,SU,  spraystart 12/9

***SPRUTAR*** 

***ÄP/ET***
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) ÄP 20/9
    pp08, 41, Stockholm, IVF6 (syskon IVF3) ÄP 20/9, ET 22/9
    Victoria71, Göteborg, IVF1, IVF-centrum, ÄP 22/9, ET 24/9

***RUVARE OCH TESTDAG***
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 5:e försök. FET 8/9, TD nångång 20-25/9 ;)

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012
    Enya70, 40 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF maj 2012
    mamman0301 IVF2 Blekinge, Cura Malmö ÄP 24/8 ET 27/8, TD 15/9,BF 15 maj 2012
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 1 Centro Promea Turin, Italien BF 24 maj 2012

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg 

• oceanney
    callimero skrev 2011-09-19 15:27:01 följande:
    Onekligen så.

Lycka till med FET!
    Tack! Solig

Såg att du frågade om blodprov i Italien. Här är det också blodprov varje dag fram till Ovitrellen inför FET, inget kissande på stickor. Skrattande
  • oceanney
    callimero skrev 2011-09-19 21:07:26 följande:
    myran - brukar du normalt sett göra VUL på cd 1 för att kolla att allt är klart för start, tunn slemhinna + inga cystor?

Idag såg gyn ca 7 antrala folliklar på ena sidan och en 4-5 på andra.
    Oj! Vad många folliklar! Låter lovande.
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2011-09-19 17:02:24 följande:
    Oceanney - Underbart att du också blir ruvare snart!
    Vad kul att vi ska köra samtidigt! SkrattandeSolig
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?