• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Haha! Jamen så här kan det ju inte vara! Får jag inget svar så skickar jag det vidare {#emotions_dlg.djavulsk}

Det var egentligen inget i just det programmet, ett program jag för övrigt gillar, men hon inleder med att si och så många är oförklarlig barnlösa (vilken j-a diagnos bara det...) och sen är det par/singeltjejer som gör försök om och om igen och läkaren står där med huvudet på sne och säger till paret/tjejen som redan våndas "embryot är peeeerfeeekt, lycka till, lev som vanligt, testa om 2 veckor och hör av er...". Jo tjena. Så jag skrev att hade de fått rätt behandling så hade de antagligen inte behövt göra alla dessa försök med all ängslan och allt vad det innebär, förhoppningsvis blir Nyberg nyfiken!!

• Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-11-21 18:58:41 följande:
    Nej, helt rätt, så här kan vi inte ha det{#emotions_dlg.djavulsk}! Jag har haft funderingar om exempelvis Vetenskapsradion (el dyl) skulle vara intresserade av att göra ett program om reproduktionsimmunologi och de svenska klinikernas motvilja till utredningar/ och utökade behandlingar. Dessutom triggas jag otroligt av den åldersdiskriminering som många kvinnor som är 40+ utsätts för i Sverige generellt i sitt möte med kliniker/gynekologer. Det finns trots allt ett glapp mellan Socialstyrelsens rekommenderade åldersgräns för offentligt finansierad IVF (35–45 år). Medan Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. De flesta klinikerna har väl en åldersgräns på 39 år för landstingsfinansierade IVF. Varför?

Personligen känner jag att jag har svårt agera med tanke på min historia - med diagnosen "oförklarlig" och 16 återföringar av 28 "perfeeeekta" embryon varav 1 har blivit en underbar unge har jag svårt att referera till immunologiska hinder. Hur kommer det sig att ett embryo kunde sätta bo i min livmoder utan att attackeras av mitt immunförsvar? Hur det än är så tror jag ändå att mitt immunförsvar är den faktor som spökar för mig.
    Just det här har jag grubblat över om och om igen. Vad beror det på?! Varför lyckas en del helt plötsligt efter hundraelva IVF utan immunbehandlingar? Kanske fixar kroppen balansen själv inom sinom tid? Å andra sidan - varför chansa & vänta..?! Alla lyckas ju inte till slut, var nu slutet är. Och att sekundär barnlöshet oftast beror på immunologi är välkänt. Ja du, ett vetenskapligt program vore naturligtvis drömmen, det hade slagit högre. 

Tror minsann att Uppdrag Granskning också få ha ett litet mail Skrattande 
  • Zinfandel

Linköping: ja fondidén är en strålande idé! Tyvärr verkar det inte ha hänt så mycket hos "Wabbies" sen jag tittade för ett år sedan på deras hemsida. Men jag är med dig Linköping om du vill dra igång Skrattande. Drömfabriken är på gång Skrattande

• Zinfandel
    Skytten skrev 2011-11-21 22:27:36 följande:
    Zin, bra initiativ! Och så ger du mig lite dåligt samvete för att jag inte hinner ta itu med det....
    Jag skulle gärna men jag är så fullbokad med jobb och jag känner att jag vill göra det ordentligt om jag ska göra det och nu närmaste tiden är det omöjligt. Om du vill ha tips på journalister som du kan kontakta direkt kan jag inboxa dig. Uppdrag granskning är bra men de vill ofta ha ett bra "case" och en historia att dra storyn med. Men vi har väl gott om bra case här i tråden så ger man dem ett case kan det gå vägen.

Förlåt, ser att jag missade ditt inlägg igår! Nä, du ska absolut inte ha dåligt samvete för nåt, det var en ingivelse jag fick igår och du som är mitt uppe i det hela ska inte lägga energin på detta nu. När du sen orkar så finns det utrymme för dig också med detta scoop ska du se!! Japp, inboxa gäääärna namn!!
  • Zinfandel
    Maraki73 skrev 2011-11-22 12:13:33 följande:
    Hej alla !!

Jag har en så hemsk känsla att mina embryo inte har fäst :(  Jag har inte fått någon nidblödning som jag fick sist efter ett FET.
    Alla ni som varit gravida har ni haft någon nidblödning eller färgad flytning efter ET eller FET nån gång ? Om ni varit gravida fler gånger har ni haft nån färgad flyttning vid någon graviditet och nån inte någon flyttning.

Mina embryo är 6 dagar gamla idag och borde ha fäst vid detta laget.

Inanna68 hur går det för dig med ruvandet?
    Du, det där med nidblödning är ett FL-fenomen som är mycket ovanlig ute i verkligheten! Däremot så verkar det vara betydligt vanligare att de som inte tror att det har lyckats - plussar SkrattandeSolig
  • Zinfandel

Tack, ni är alla lika gulliga som vanligt!! Men detta gör mig så arg att jag vill ställa mig på barrikaderna och vråla "bebisar åt folket"!!! Hela Europas befolkning minskar oroväckande snabbt, det kommer bli ett stort problem framöver. Jag kommer antagligen behöva er mycket mer framöver än vad jag redan gör haha!!

Förresten, jag fick en ursäkt från min gyn men inte ett knyst från kliniken efter mina lååånga brev. Så fruktansvärt dåligt att de inte ens kan bemöta kritiken, att man kanske kunde framfört några väl valda ord kunde man ju tänkt sig. Min underbare läkare, stöttepelaren ni vet, trodde absolut inte jag skulle få svar, han fick tyvärr rätt.....  

• Zinfandel
    Skytten skrev 2011-11-22 09:29:57 följande:
    Hej alla!

Jag har en fråga angående det här med att ta blodförtunnande och kortison... 
    Det är ju ändå mediciner och mediciner som inte är bra för fostret. Jag förstår att man i vissa fall kan vara tvungen att ta dem för att graviditeten överhuvudtaget ska "bli" men jag undrar om ni sedan står under någon kontroll - hur påverkas fostret? En del av er verkar självmedicinera med låga doser och jag har ju själv funderat på om jag borde det.... Men då kommer funderingarna om påverkan på fostret.
    Ska också ta och svara dig! Bra att du tänker så! Man tar helt enkelt det onda med det goda. Ibland är Sverige och Läkemedelsverket övernitiskt, om något ordineras i stort sett resten av hela världen och länder med bättre fertilitetsvård så kan man känna sig trygg, anser jag. I en sluten tråd har jag kontakt med en tjej som är läkare och vi har diskuterat tex kortison. Nya svenska studier har visat att risken för fosterskador är minimal och de fosterskador som då kunnat påvisas är tillväxthämning, dvs att barnen är mindre vid födseln. Hyfsat ofarligt alltså.

När det gäller blodförtunnande så ska heller inte glömma att klinikerna missar (?!) att tex Gonal kan vara proppbildande, Trombyl och tom Fragmin kan därför vara nödvändigt om man dessutom har "proppgener". De blodförtunnande medicinerna har inga konsekvenser för fostret vad jag vet men du menar nog acetysalicylsyran i Trombyl, en dos som är väldigt ringa, 1 Barnalbyl motsvarar 3 Trombyl. Just acetylsalicylsyran har visat sig vara effektivt i immunologiska sammanhang och särskilt kombinationen med kortison. Däremot vet man att Trombyl & särskilt Fragmin kan öka blödningsrisken om man inte propproblem.

Slutligen så är inte långvarigt bruk av kortison bra för mamman, det kan ge långvariga konsekvenser men det är jag beredd att ta! Hoppas jag inte var för flummig nu Flört
  • Zinfandel

Katte: suck ja, du har så rätt så...... Ja visst är det helt uppåt väggarna att man inte studerar konsekvenserna av detta kraftiga och oftast upprepade hormonintag hos alla oss som pysslar med IVF. Alla kan ju vittna om allt från störda cykler och annorlunda mens till depressioner, hormonsvängningar, utslag, trötthet osv osv...... Hade man varit mer intresserad av just proppar och koagulation så hade man framförallt kunnat hindra otaliga MF. Hade man sedan brytt sig mer om bakterier så hade ytterligare MF kunnat förhindras. Och hade man slutligen gjort lite kromomosanalyser och kanske tom immunterapier så hade vi knappt haft några MF kvar... Vem hade inte själv pröjsat dessa utredningar om man kunnat. Hepp!!

• Zinfandel

Grattis Linköping till 2 bra gyn!! Håll hårt i dem FlörtSkrattande Bara en sån sak kan ju få en att pusta ut, ett besvär mindre att tampas med!! 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?