Skytten skrev 2011-11-22 09:29:57 följande:
Hej alla!
Jag har en fråga angående det här med att ta blodförtunnande och kortison...
Det är ju ändå mediciner och mediciner som inte är bra för fostret. Jag förstår att man i vissa fall kan vara tvungen att ta dem för att graviditeten överhuvudtaget ska "bli" men jag undrar om ni sedan står under någon kontroll - hur påverkas fostret? En del av er verkar självmedicinera med låga doser och jag har ju själv funderat på om jag borde det.... Men då kommer funderingarna om påverkan på fostret.
Ska också ta och svara dig! Bra att du tänker så! Man tar helt enkelt det onda med det goda. Ibland är Sverige och Läkemedelsverket övernitiskt, om något ordineras i stort sett resten av hela världen och länder med bättre fertilitetsvård så kan man känna sig trygg, anser jag. I en sluten tråd har jag kontakt med en tjej som är läkare och vi har diskuterat tex kortison. Nya svenska studier har visat att risken för fosterskador är minimal och de fosterskador som då kunnat påvisas är tillväxthämning, dvs att barnen är mindre vid födseln. Hyfsat ofarligt alltså.
När det gäller blodförtunnande så ska heller inte glömma att klinikerna missar (?!) att tex Gonal kan vara proppbildande, Trombyl och tom Fragmin kan därför vara nödvändigt om man dessutom har "proppgener". De blodförtunnande medicinerna har inga konsekvenser för fostret vad jag vet men du menar nog acetysalicylsyran i Trombyl, en dos som är väldigt ringa, 1 Barnalbyl motsvarar 3 Trombyl. Just acetylsalicylsyran har visat sig vara effektivt i immunologiska sammanhang och särskilt kombinationen med kortison. Däremot vet man att Trombyl & särskilt Fragmin kan öka blödningsrisken om man inte propproblem.
Slutligen så är inte långvarigt bruk av kortison bra för
mamman, det kan ge långvariga konsekvenser men det är jag beredd att ta! Hoppas jag inte var för flummig nu