• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Jaha, sitter Pregnylen i så länge, det visste jag inte. Så länge mensen är borta så är det bra!

• Zinfandel

Vi hade ju det här med befruktningsgrad uppe för ett tag sedan när det gällde mina små rackare. Ni räknar alla som blir befruktade..? De flesta av våra ägg blir befruktade men många är ändå inget att ha så varför räkna dem..? Jag har bara räknat med dem som lett till insättning och som helst överlevt upptining. Eller känns det bara bättre att många befruktas..? Att frysa in mindre bra som antagligen inte överlever upptining är ju ganska meningslöst. Vi har tex haft få "perfekta" embryon men å andra sidan 100% upptiningsgrad. Varför är befruktningsgraden så viktigt, det måste väl vara antal användbara embryon som är det viktiga och det är inte alltid sak samma...? Fast det kanske bara är på mig det är så, klart det är optimalt om alla befruktas och är perfekta att användas FlörtSolig

• Zinfandel

Jag har nog inte ens skrivit in hur många som egentligen blev befruktade, bara hur många som kunnat användas Glad! Ja, jag fick Folacin av kliniken direkt. Det finns flera studier som visar att Folacin inte bara minskar risk för ryggmärgsbråck utan även kan hjälpa till att stötta implantering så jag har tagit 1 st/dag sedan dess utan uppehåll!

• Zinfandel

Nädå, jag har blivit ordinerad dem så eftersom regelbunden användning ökar chansen. Folacin är 5 mg folsyra.

• Zinfandel
    Det finns ingen känd risk för överdosering av folsyra på grund av dess vattenlöslighet. Doser över 1 mg/dag kan dock dölja en vitamin B12 brist.
  • Zinfandel

Härligt Skytten & Slemmis!

Nu har jag fördjupat mig i folsyra Skrattande 

Folsyra behövs i kroppen för flera viktiga processer i cellerna. Många kemiska processer är helt beroende av folsyra för att fungera korrekt. Däribland finns bland annat normal celldelning, syntesen till DNA, RNA och tillväxten av röda blodkroppar. Folsyra är en otroligt viktig vitamin för kvinnor som planerar eller tror att dom kan komma att bli gravida. I sånt fall bör man inte chansa, utan de kvinnor som tror att de kan komma att bli gravida inom den närmaste tiden bör vara helt säkra på att de har tillräckligt med folsyra i kroppen. Om modern har för lite folsyra i kroppen, kan fostret få allvarliga skador, t ex hål i ryggraden eller att fostrets hjärna växer vid sidan av huvudet. 

Det finns mycket forskning som både visar och dementerar ett samband mellan cancer och folsyra. Bland annat påstår framstående professor Young-In Kim från Torontos universitet att man kan se ett samband mellan tiden då man började berika mat med folsyra och en ökning av cancer i tjocktarmen.

I behandling av cancer används ofta anti-folat som används för att stoppa illartad cancer som till exempel leukemi.

Forskningen visar dock också i flera, bland annat svenska studier, att vid tester har det inte kunnat påvisas en ökning av cancer i och med användning av folsyra. Man har även sett studier som påvisar motsattsen, t ex rapporterade Dagens nyheter om att folsyra motverkar bröstcancer..... I andra undersökningar har man visat att kvinnor tvärt om lider en ökad risk för bröstcancer.

Forskningen har en tendens att ändra sig, särskilt när det inte finns några helt solklara samband.

Man kan dock konstatera att det är svårt att hitta någon studie eller forskning som visar på att ett naturligt intag av folsyra via baljväxter och annan föda där folsyra förekommer naturligt inte är på något sätt farligt. I Sverige berikas inte mat med folsyra eftersom vi har goda möjligheter att få i oss tillräckligt i vår naturliga kost.

Gällande tillskott råder det som alltid att försöka hitta en gyllene medelväg. Det är viktigt att varken överkonsumera eller helt avstå!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?