• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

MissBoring skrev 2011-12-02 20:57:51 följande:
    En fråga? ökar risken med fosterskador på ett FET än ett ET? eller missuppfattade jag?
    Nope.
  • Zinfandel

Kalimero: JAG är iaf myyyycket hoppfull nu!!! Wow!! DrömmerSkrattandeSolig Kommer logga på det första jag gör imorrn bitti Hjärta

• Zinfandel
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-12-04 09:33:28 följande:
    Hörrni... ni som lyckats bli gravida..har ni haft några känningar och symptom från insättningen av embryo och fram till testdag eller har det bara "blivit" ett plus?? Man är ju lite nyfiken
    Det varierar tyvärr lika mycket som det finns människor i världen... Och tyvärr åt andra hållet också, jag har alla symptom man kan tänka sig men inte blir det nåt för det Oskyldig Så försök att koppla av och vänta ut tiden.......
  • Zinfandel

Slemmis: det är det inte någon av oss som är men det finns inget val..... Kalimero: så förbannat ledsen för din skull, önskar så jag kunde trollat eller gjort nåt för dig. Det ör så beklagligt, så grymt. Förstår precis hur du känner & tänker, varför varför varför. Önskar jag kunde krama dig nu. Tänker på dig vännen.

• Zinfandel

Nej men Sushi, inte fler hemska nyheter Gråter Men skit också, varför blir det så  här..?!? Vi som kämpar så och gör "allt rätt", kan inte vi bara....?! Om man väl lyckas efter allt detta så kan man väl få behålla det..?! Fasen också, stor kram till dig Hjärta

Jag har hälsningar till er alla från Inanna som inte testat än men som lovar att återkomma så fort hon har något besked att ge! Så länge skickar vi alla all energi & kärlek vi har till henne Hjärta

• Zinfandel
    Snölängtan skrev 2011-12-04 22:02:20 följande:

Först en KRAM till er alla i detta nu, dvs både i glädje och sorg.

Jag har förstått av alla era kommentarer och diskussioner att ni alla tillsammans har en fantastisk erfarenhet och kunskap när det gäller det mesta inom IVF. Jag (verkligen en novis när det gäller IVF, med endast ett försök i bagaget) skulle vilja ställa en fråga till er i den här tråden som har underfunktion i sköldkörteln och därtill lägger fokus på att få till en lyckad IVF, och den frågan är: Har er IVF-klinik medverkat till att ni fått möjlighet att ta ett nytt TSH-värde strax innan ÄP för att undvika att ett färskt embryo sätts in i en kropp som inte har "förmågan" att behålla embryot? Mao att om tveksam TSH-nivå råder ha möjligheten att välja att istället frysa in "färskingen"... 

(Min make och jag förde detta på tal strax innan ÄP, men läkaren bara skakade på huvudet och sa att "ni kommer inte att få reda på vad du har för TSH-värde idag". OM vi hade fått lämna ett prov hade vi kunnat spara ett embryo - för nu visade det sig att under IVF:ens veckor gick mitt TSH upp från 0,4 till 6,2. Ska nu kontakta kliniken för att diskutera hur vi gör med FET framöver eftersom vi iaf har tre embryon kvar i frysen.)

Nej, de bryr sig inte nämnvärt (läs: inte alls) Demon Tips: höj själv Levaxindos.
  • Zinfandel

Syskon Ett! Det viktiga vid frysning är att undvika isbildning i cellerna eftersom iskristaller spränger sönder cellbeståndsdelarna som allvarligt påverkar cellernas livskraft. Före frysförfarandet placeras därför embryona i en lösning som driver ut vattnet ur cellerna och därigenom minimerar iskristallbildningen. Själva nedfrysningen går sedan långsamt och tar ca två till tre timmar. I slutskedet flyttas embryona till förvaring i flytande kväve vid -196°. Vätskan kring embryot bildar ett skyddande lager som förhindrar iskristallbildningen. Vid sk "vitrifiering" förbereds blastocysten genom att man med hjälp av laser gör ett litet hål i äggskalet så att man lättare kan skydda cellerna vid nedfrysningen. Nedfrysningen sker då ultrasnabbt vilket minimerar risken för iskristallbildning. En liten droppe av ”frostskyddsmedel” som innehåller embryot läggs i en mikroskopisk ögla och hålls på plats av ytspänningen och fryses sedan.

För att tina embryon utförs motsatt process mot, d v s man låter dem passera lösningar med mer och mer utspädda frysprotektanter, vilket gör att frysprotektanten inuti cellerna ersätts av vatten. Processen tar ett par timmar sedan får embryot ligga i lösning till det är dags för återföring, ofta börjar det då dela sig på nytt. Det har visat sig i omfattande studier att återföring 3-5 tim efter upptining ger högst graviditetsfrekvens!

Enda sättet att veta hur tsh ligger är att mäta, mäta, mäta, det kan dessutom svaja från fm till em så därför är det särskilt viktigt att mäta det när man tar hormoner. På mig stiger det kraftigast när jag tar östrogen.

Vi4: nej, man kan inte skynda på ÄL genom sex.

• Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-12-05 11:41:08 följande:
    Herregud, tänk att han inte ens kan förmå sig att svara! Jag har funderat på hur det fungerar exempelvis med Patientnämnden (gäller förmodligen inte privat vård) och relationen till klinikerna och patienterna. Var ska vi rikta våra klagomål? Att avfärda morfinchock med att påstå att det är influensa är kanske inte livshotande; men ska vi som patient behöva "stå ut" med den här nonchalansen och attityden från klinikernas sida? 

Och nu någon annat; vilka deppiga siffror det är för en 43-årings möjlighet att lyckas med hemmaförsöken (men det är kanske inte din läkarens fel ) - jag hade förträngt att det bara är 0 - 1 % chans att lyckas. Bläääärk! 
    Jag har funderat på vem som står bakom kliniken, vem äger den..?! Vet ni som går privat vem som äger kliniken..?! Att inte besvara klagomål är bara ytterligare ett tecken på att man inte ser sig som ett kundföretag och vad spelar det för roll, det kommer ju ständigt nya.....,.

Skytten: håll ut, håll ut..... 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?