• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Söte, hur mår du idag...?

• Zinfandel

Söte: men vi konstaterade ju att medicinerna inte är så farliga!! Och att risken för fosterskador är betydligt mindre än vad många tror!

Att jag anser att klinikerna behöver ruskas om är för att jag inte vill att alla tjejer som kommer efter oss ska behöva ha det likadant som vi har haft det, om man kan påverka så ska man åtminstone försöka. Om ingen säger ifrån så tror alla att det är bra. Om alla säger ifrån så kan man möjligtvis försöka få till en förändring. Tänk på att alla vi tillsammans är med och bekostar en stor del av detta, alla landstingsfinansierade försök samt alla subventionerade mediciner - det är skattepengar. Då vill man att de hanteras rätt och att paren får den vård de har rätt till.

Du & Linköping kanske ska ta och slå er vackra, kloka huvuden ihop för att starta en fond...!? När vi fantiserade över Drömfabriken här i våras så kom en faslig massa kompetens fram här (ni som är nya, om ni visste vilka utbildningar & befattningar som döljer sig bakom alla alias här...!!), så det finns säkert flera i tråden som ställer upp med kunskap.

Tjorven: lycka till vännen!!!

• Zinfandel
    Skytten skrev 2011-11-24 10:08:58 följande:
    Zin du är inboxad nu. På dem bara!
    Tack, mailar dig senare ikväll ;) Nu jäklar!!

Tack Tjorven, du är go du. Vi ska lyckas tillsammans, only  the best......

Maryhe: hahaha, vilken bitterf****a Flört När jag hör talas om sådana brukar jag tänka att inte undra på att det är krig i världen..... Ja du, stäng du dörren för henne en gång för alla!!
  • Zinfandel
    oceanney skrev 2011-11-24 21:53:13 följande:
    Tråkigt med "väninnan". Skönt att du fick veta vad det var för sorts vän så att du slipper slösa tid och energi på henne.

{#emotions_dlg.djavulsk}

Sist jag kollade TSH hade jag 2.7 vilket i Frankrike ligger inom referensvärdet, jag tror att 4 är gränsen. Jag kollade TSH därför jag av och till har en svullen sköldkörtel. I början av min IVF-graviditet hade jag rätt så ont men det gick bra ändå.

Jag vet att det ofta skrivs på FL att TSH ska ligga under 1 men jag vet ärligt talat inte hur vetenskapligt det påståendet är eller om det är en FL-sanning. Så jag tror faktiskt inte du behöver känna dig stressad utan kan lita på läkaren som tycker ditt TSH-värde är OK.

Det endokrina systemet är ett komplext samspel och ju mindre man håller på och mixtrar med hormoner desto bättre. Jag tror inte man kan stirra sig blind på enskilda värden utan ska titta på helhetsbilden. 
    Inte bara en "FL-sanning" utan även en reproduktionsimmunologisk bla Alan Beer-sanning... Flört (inte tvunget under 1 men runt 1!)
  • Zinfandel

Tjorven; åhhh vad bra!! Strålande Solig Det låter verkligen klokt, kör du på det!!

Slemmis: duktig!  {#emotions_dlg.flower}

• Zinfandel
    callimero skrev 2011-11-26 15:45:47 följande:
    Intressant detta med att ICSIn kan ställla till det med kvaliteten på embryona. Jag tror mycket hänger på skickligheten hos embryologen och standarden i labbet. Vi fick de sista två försöken väldigt dåligt resultat med 8-celler på dag 2 resp endast 2-celliga som stannade av, även problem med multinuklerära.
    Cathy & jag pratade om just detta igår och hon hade hittat på Shers sida att de inte gör ICSI om det inte är absolut nödvändigt just eftersom det kan skada mer än göra nytta. Vi pratade vidare om labbens kompetens när det inte blir så många befruktade ägg och då fann hon en studie som visar hur olika vätskor man använder på labbet genererar olika bra embryon! Så beroende på vad vätskan innehåller, utvecklas embryon i olika takt och blir olika kvalitetsmässigt. Se där...!

Bloggen är vansinnigt bra
    www.ivfauthority.com/

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?