• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Zinfandel
    Hoppas03 skrev 2013-01-14 19:35:10 följande:
    Hej!'

Kan någon av er hjälpa mig. Har någon av er fått avbryta ett planerat Fet pga förhöjt TSH?. Min husläkare ringde för ett par timmar sedan och meddelade att mitt TSH var 3.2. Jag som hade 1.25 i början av november. Vi har ju planerat ett återförande på torsdag och nu vet jag inte om jag får eller vill fullfölja.... blir så stressad av detta!! Någon som vet något eller som kan ge mig något råd. Ska naturligtvis ringa till kliniken i morgon. Kan Pergo störa värdet. Skulle uppskatta om någon hörde av sig,  
    God idé av läkaren, det gläder mig att någon tar det på allvar! Det stämmer att östrogen höjer värdet så jag höjer min Levaxindos ca 2 veckor före behandlingsstart. Kortison kan däremot dämpa det men troligtvis inte på så kort tid.
  • Hoppas03

Hej  Zjmfandel!

Nu förstod jag inte riktigt. Menar du att pergo kan vara orsaken till mitt förhöjda värde? Jag har tidigare gått hos en jätte kunnig doktor i internmedicin. Men hon slutade tvärt och då ringde jag själv till husläkarn och bad att få provsvaren innan återförandet   och fick då detta värde. under amningen hade jag ett tsh på 0.3 och då tyckte dom på IVF kliniken där jag går att jag skulle återgå till 50 mg som jag åt innan grav. Tog nya prover efter 1.5 vecka och hade då ett värde på 1.25 vilket kändes helt ok. Jag gjorde efter det ett FET som misslyckades och har som sagt ett inbokat FET nu på torsdag . Jag tycker det är konstigt att värdet ökat så mycket. Jag bestämde i samråd med husläkaren att jag ska öka dosen till 75 mg igen med start i morgon. Men frågan är om det räcker eller måste jag avbryta tror du? Jätte tacksam för svar

• MissBoring
    Zinfandel skrev 2013-01-14 22:13:45 följande:
    God idé av läkaren, det gläder mig att någon tar det på allvar! Det stämmer att östrogen höjer värdet så jag höjer min Levaxindos ca 2 veckor före behandlingsstart. Kortison kan däremot dämpa det men troligtvis inte på så kort tid.

Aj då, detta visste inte jag... så jag kanske också skulle höjt nu då.. konstigt ingen läkare berätar sånt här =\
  • Zinfandel

Tyvärr tänker man ofta inte så i Sverige och är därför inte uppmärksamma på det. Den verksamma substansen i Pergo är Klomifen. Den gör att hjärnan producerar mer fsh som stimluerar äggstockarna att producera mer östrogen. När östrogennivån i kroppen stiger, stiger ofta också andra endokrina värden, tex sköldkörtelhormon. Mitt tsh stiger med ca 1,0 när östrogennivån stiger. En del reagerar även mot Gonadotropiner. Ett värde över 2,5 ökar risken för infertilitet & MF. Det finns massor med kvinnor som är helt omedvetna om det och föder massor med friska barn men i vår situation, vår ålder + svårigheter att bli gravid, så hade jag personligen inväntat ett lägre och mer fördelaktigt värde för att öka chanserna och slippa lägga pengar, oro, energi & känslor på galna värden. Men klart att det kan gå ändå!

• Hoppas03

Hej igen!

Tack för ditt svar. Jag läste också på nätet igår ungefär som du skriver. Jag vet ju att det är viktigt med ett bra TSH-värde och att det ska ligga under 2 särskilt då jag haft 4 missfall innan vår son kom. Men jag tycker ändå att det känns som att man måste hålla koll på detta själv. Om jag inte själv ringt till husläkarn och bett om en koll hade jag ju inte vetat att det var förhöjt.  Värdet kanske var förhöjt redan vid vårt första fet som blev negativt nu i december. Hur som helst har jag ringt till ´kliniken och frågat. Dem återkommer under dagen och ssk jag pratade med trodde inte att pergotime kunde påerka. Visst vill jag ha så optimala förutsättningar som möjligt mwn det känns ändå tungt om jag skulle behöva avbryta..

• Zinfandel

Visst är det så. Jag själv siktar mot att undanröja alla eventuella hinder för att optimera chanserna. Hoppas du får positivt besked men lita mest på din egen magkänsla! Innana här i tråden är ett bra exempel på nån som lyckats efter mååånga misslyckanden när hon fick ett perfekt tsh-värde.

• mba12

En dum fråga.
    Är det ok att bada (både pol och saltvatten) innan och efter ÄL, medan man försöker själv?Skäms

• Hoppas03

-Hej igen Zinfandel.

En ökning på 1.0 i samband med behandling är mycket. Det skulle innebära att jag kan ha haft ett värde över 2 vid samtliga av mina  3 behandlingar.

Har du ökat dosen på eget bevåg eller har du gjort det i samråd med någon läkare?. Hur mycket och när. började du och när återgick du till dosen du haft innan?. Jag har aldrig kollat mina värden mitt i en behandling förut.  

• Hoppas03

Hej mba  12.

Jag har ine badat bubbelpol när jag försökt eller varit gravid. Då jag har läst att det kan öka både pulsen och kroppstemperaturen och för vissa är det inte bra, kan orsaka missfall. Jag avstod helt för att vara på den säkra sidan. 

• Hoppas03

Hej igen mba 12.

Ser att det gick lite fort då jag läste ditt inlägg. Vanliga poler tror jag inte är någon fara. Det kan iofs finnas mycket bakterier om man har lätt att få urinvägsinfektion. Själv har jag simmat mycket i bassäng och det har inte lett till några komplikationer för min del.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?