• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Mamma gås
    Snösport - Jo, det går framåt. Har haft oturen att må väldigt dåligt, förutom det vanliga illamående å trötthet åkte jag på en rejäl infektion (får svar i morron om det var mykolplasma), men nu börjar jag se ljuset i tunneln :) Illamåendet har gått över å jag har känt mig pigg i skallen i en vecka nu :) Tjoho :)

Vi har inte gjort något KUB test, pga av att jag anser att det där testet är som en lotteridragning. Chansen/risken är lika stor att få ett barn med DS oavsett om du får ett lågt värde el ett högt. Dessutom anser jag att man måste vara medveten om vad man gör med resultatet man får, klara man av att göra en abort? Jag/vi känner att oavsett om barnet har DS el inte så är det vårt barn å jag är inte beredd på att göra abort.
    Skillnad är om det visar sig på vanliga UL i ca v 18 att något inte stämmer ex vattenskalle el annat, då är det risk för barnets liv men det är det inte med ett DS barn.

Det som oxå kan vara förvirrande med KUB testet är att får du ett lågt värde gör du antagligen ett fostervattensprov å i de flesta fall visar det ok. Men får du ett högt värde gör du inget fostervattensprov utan går å tänker att allt är frid å fröjd, men risken är lika stor att det barnet har DS som det med ett lågt värde. Jag pratade med BM om det å hon höll med.

Min tanke är att skulle jag vara beredd att ta bort fostret om det var något fel så skulle jag inte göra KUB utan fostervattensprov direkt, men det innebär en större risk för missfall än att det är något fel på barnet.

Man kan vrida å vända på det till dödagar, men vi har sagt att oavsett vad, så är det vårt barn å det skulle kännas sjukt galet att ta bort det nu, har ju kännt rörelser å allt.

Jag har även fundrat lite på moralen kring detta. Här i Sverige kollar de ju inte kromosomfel på äggen vid IVF pga att de inte vill ha något "elitsamhälle" men vi kan göra KUB test å annat för att då ta bort det. Vore det inte bättre att kolla redan vid embryostadiet om det fanns kromosomfel för då har det ju inte blivit ett foster..??!!

Jag håller tummarna att du snart är där jag är!! Jag hoppas att alla härinne ska vara där snart!! :)

Stor kram till alla kämpare!!
  • Zinfandel
    Mamma gås skrev 2011-04-26 14:10:28 följande
    Jag har även fundrat lite på moralen kring detta. Här i Sverige kollar de ju inte kromosomfel på äggen vid IVF pga att de inte vill ha något "elitsamhälle" men vi kan göra KUB test å annat för att då ta bort det. Vore det inte bättre att kolla redan vid embryostadiet om det fanns kromosomfel för då har det ju inte blivit ett foster..??!!

Exakt!! Dubbel-moral-Sverige liksom..... Tänk så mycket det hade sparat föräldrarna, sjukhusen, klinikerna, Försäkringskassan, arbetsgivare........
  • Boe

Kattenizze!

Super grattis, det ger ju hopp om att det går Skrattande

• kattenizze

Boe: Klart att det går!!

MammaGås: Du skriver väldigt klokt tycker jag. Vi funderar mycket kring det här med FVP men det är ju en missfallsrisk. Känns inte som det är värt att ta den i vår situation riktigt. Å andra sidan är det det enda säkra testet som finns ju. Jättesvårt. och sen veta vad man ska göra med resultatet...När jag väntade sonen resonerade vi också så att det spelar ingen roll, vi tar vad vi får. Men nu känner vi annorlunda, vi tror inte vi mäktar med ett handikappat barn. Näja denna diskussionen ska jag inte ta här, den passar bättre i en gravid-tråd. Hoppas ingen tar illa upp.

• kattenizze

Snösport: Ok, nya mantrat: jag är gravid och kommer få ett fantastiskt frisk barn!

• Snösport

MammaGås:  Japp förstår precis hur du tänker...men jag ska ta KUB när vi blir gravida..men det erbjuds inte här i Norrbotten utan FVP direkt...vilket jaginte vill ta i första taget utan vill för min ålder kolla läget lite. Då får jag åka till Umeå eller någon annanstans och göra KUB mm privat. Vi har sagt att det blir det barn det blir men som sagt är det mycket mycket avvikande så vill jag kunna fundera på den situationen. Mår väl inte bättre eller sämre av något och förstår och håller med alla som resonerar om det men själv skulle jag ta det. FVP vet jag en som hade ett friskt barn men som fick missfall pga detta dagen efter provet så det känns som det är sista jag vill göra för jag har ju inte chansen så lätt att bli gravid igen direkt om det skulle hända mej liksom.

Sol ute sol i sinnet= ut och gå nu!

• Mamma gås

Visst är det underbart med denna härliga sol Solig
    Varför gör dom inte testet där ni bor?

• kattenizze

Mamma Gås: Det är olika från olika landsting om de bekostar det. Jag bor i Västerbotten och här ingick det inte 09 när jag fick barn men nu ingår det. Man kan ju alltid betala privat om man vill.

• Mamma gås

Ok, trodde det var nåt dom gjorde i alla landsting. Då är det ju bra om man/Snösport kan åka till ett annat landsting å göra det Glad

• Spears
    Fjällsippan skrev 2011-04-26 11:00:57 följande:
    Ikväll har jag telefontid med min hemortsläkare. Vi ska planera sprutstarten, för mensen bör komma på fredag. När man är så van, som jag är, vid den långa metoden  så känns det otroligt skumt att börja med sprutorna huxflux. Skumt och spännande!
    Ja det är så bra med korta , jag mådde bra hela tiden:) Med långa blev jag sååå trött av sprayen och mådde dåligt, dessutom fler ägg med korta, fast de sa att jag troligen skulle få färre ägg :)
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?