Snösport - Jo, det går framåt. Har haft oturen att må väldigt dåligt, förutom det vanliga illamående å trötthet åkte jag på en rejäl infektion (får svar i morron om det var mykolplasma), men nu börjar jag se ljuset i tunneln :) Illamåendet har gått över å jag har känt mig pigg i skallen i en vecka nu :) Tjoho :)
Vi har inte gjort något KUB test, pga av att jag anser att det där testet är som en lotteridragning. Chansen/risken är lika stor att få ett barn med DS oavsett om du får ett lågt värde el ett högt. Dessutom anser jag att man måste vara medveten om vad man gör med resultatet man får, klara man av att göra en abort? Jag/vi känner att oavsett om barnet har DS el inte så är det vårt barn å jag är inte beredd på att göra abort.
Skillnad är om det visar sig på vanliga UL i ca v 18 att något inte stämmer ex vattenskalle el annat, då är det risk för barnets liv men det är det inte med ett DS barn.
Det som oxå kan vara förvirrande med KUB testet är att får du ett lågt värde gör du antagligen ett fostervattensprov å i de flesta fall visar det ok. Men får du ett högt värde gör du inget fostervattensprov utan går å tänker att allt är frid å fröjd, men risken är lika stor att det barnet har DS som det med ett lågt värde. Jag pratade med BM om det å hon höll med.
Min tanke är att skulle jag vara beredd att ta bort fostret om det var något fel så skulle jag inte göra KUB utan fostervattensprov direkt, men det innebär en större risk för missfall än att det är något fel på barnet.
Man kan vrida å vända på det till dödagar, men vi har sagt att oavsett vad, så är det vårt barn å det skulle kännas sjukt galet att ta bort det nu, har ju kännt rörelser å allt.
Jag har även fundrat lite på moralen kring detta. Här i Sverige kollar de ju inte kromosomfel på äggen vid IVF pga att de inte vill ha något "elitsamhälle" men vi kan göra KUB test å annat för att då ta bort det. Vore det inte bättre att kolla redan vid embryostadiet om det fanns kromosomfel för då har det ju inte blivit ett foster..??!!
Jag håller tummarna att du snart är där jag är!! Jag hoppas att alla härinne ska vara där snart!! :)
Stor kram till alla kämpare!!