• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-04-28 15:37:46 följande:
    Meddelandet ovan var till dig Inanna, såklart. Solig
    Jag förstod det! Kram Solig!
  • Snösport

Mia:
     då kasnke vi drar igång ungefär samtidigt?? hmm jag har 24-28 dgr cykel men den var 24 denna gången 27 innan i år.

FRÅGA:  Mamma peppade mej med mail nu att hon forskat lite och kom fram till att hon var tydligen 47-48 år när hennes mens försvann och innan och efter det hade hon inga övergångsproblem alls med strulig mens eller vallningar mer än vanligt då både hon och jag svettas mycket.
    JO, om jag ärvt detta (kasnke inte då jag som sagt hade mens nästan på heltid i 5 år i tonåren) men i så fall kan man typ ha ganska fina ägg till den åldern eller har man bara dåliga ägg i slutet men ändå mens?

Hon tror ju helt klart det här kommer funka någongång om inte nu så snart...härligt, inser jag fått mycket av mitt humör både heta och positiva av henne!   Klart hon vill bli mormor också!

• Mamma gås

Snösport - Jag tänker att man säkert kan ha både och, och då olika fr ÄL till ÄL. Varför mina tankar går så är för att jag de två första gångerna jag gjorde IVF hade kassa ägg, men vid tredje hade jättefina.. Varför är det så tänker jag?? Vad är det som påverkar att vissa är bra å andra inte? Är det bara medicinerna vi trycker i oss som avgör det..

Superhärligt med positiva kickar från mammi :)

• Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-04-28 18:44:11 följande:
    Undrar så hur det har gått för dig Chichisita...Hjärta
    Jag undrar också. {#emotions_dlg.flower}
  • Inanna Li

Snösport och Mamma gås - Jag tror också att kvalitén på äggen kan skifta från gång till gång när man blir "äldre". Första gången jag gjorde IVF blev ju 100 % mogna ägg befruktade och andra gången bara 50 % av äggen. Det kan ju också bero på spermierna men mycket kan ligga i att äggkvalitén varierar. När man är över 40 är det oftast bara 1 ägg av 5 som är OK då 80 % av äggen sägs ha kromosomfel. Men det kan ju komma 5 (i alla fall ytligt sett) bra ägg en ÄL och 5 dåliga nästa ÄL. Inget är ju helt förutsägbart. De bästa äggen "värps" när man är ung och tyvärr är det de sämsta äggen som blir kvar till slut (enligt det "naturliga urvalet") men visst kan det finnas bra ägg kvar även i slutet av ens fertila karriär. Det är ju de berömda guldäggen som de flesta av oss letar efter och några av oss härinne redan lyckats värpa fram Solig!

• Mamma gås

Hmm, tanken slog mig nu när vi pratar om att de bästa äggen värps i unga år.. Jag har en kompis som inte har haft ägglossning någon gång, hon är nu 33 å har fått ner värdena till det normala å väntar på mens. Men min tanke är då; eftersom hon inte haft ägglossning, har hon kvar de "bra" äggen?

• Zinfandel
    Mamma gås skrev 2011-04-28 19:34:08 följande:

Hmm, tanken slog mig nu när vi pratar om att de bästa äggen värps i unga år.. Jag har en kompis som inte har haft ägglossning någon gång, hon är nu 33 å har fått ner värdena till det normala å väntar på mens. Men min tanke är då; eftersom hon inte haft ägglossning, har hon kvar de "bra" äggen?

Intressant tanke men det måste väl bero på anledningen till utebliven ÄL...? (vikt, hormonstörmning, sjukdom, pco..) Vet du anledningen?
  • Mamma gås

Ja, hon har haft skyhöga värden i hypofysen (kommer inte ihåg vad det heter men det är hormonellt för hennes kropp tror hon är gravid konstant).

• Zinfandel
    Mamma gås skrev 2011-04-28 20:31:01 följande:
    Ja, hon har haft skyhöga värden i hypofysen (kommer inte ihåg vad det heter men det är hormonellt för hennes kropp tror hon är gravid konstant).
    Uj, halleluja vad jobbigt. Men undrar om inte äggen också tagit skada/försämrats då..?! Meddela gärna när du vet, det var intressant.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?