• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-04-27 06:55:58 följande:
    Hur gick det? Korta metoden låter onekligen lockande, om man har upplevt nedregleringen med spray ett par gånger. Hoppas nu att din mens inte krånglar och dyker upp på fredag som planerad. Så hinner du nästan spruta ikapp mig. Kul!
    Jo, det gick bra. Nu är det bara att invänta mensen och så blir det sprutstarten (maxdos Puregon) på mensdag 2, första VUL/E2 på sprutdag 5. ÄP planerad till v 19/20. Vad spännande med ditt VUL på fredag. Hur blev det till slut; kommer du att ta E2-värdet och göra VUL på samma dag?

Inanna: visst har du möte imorgon. I så fall, lycka till! Går du själv eller följer sambon med?

Enya: usch ja, pollen och spray är ingen rolig kombination. Det verkar som om att pollen liksom fastnar i de torra slemhinnorna i näsan, för jag får alltid förvärrad allergi under de gånger jag har sprayat på våren. Förstår att du längtar till sprutorna, men snart är det dags!

underverket: Lite brunt och lite blödningar är ju så otroligt vanligt vid IVF-graviditeter. Hårt hållna tummar till dig!
  • Mia69

Försökt läsa i kapp efter långt, härligt och mycket soligt påsklov (helt utan tillgång till dator, hm ganska skönt faktiskt).

Spears: stort grattis till mycket lovande resultat! Hoppas det blir flera fina blastisar på lördag!!!
    Underverket: Håller tummarna för dig! Undrar också när du har testdag?
    Chichisita: Tänker på dig och hoppas att det går bra!!!

Själv väntar jag ägglossning efter IVF. Skulle haft ägglossning igår men stickan är helt vit bredvid kontrollstrecket så det lär nog dröja några dagar (veckor?)  till. Brukar det bli fördröjt direkt efter IVF? Känns lite som vaccum när man bara går och väntar och inget händer...

Inanna: Lycka till på ditt läkaråterbesök i veckan. Hoppas att du mår bra.

• Inanna Li

Fjällsippan och Mia - Tack! Jag ska på möte imorgon så får vi se vad som händer!
    Jag mår inte så bra just nu av flera skäl och jag hoppas IVF.en blir av. Kram på er och alla andra Solig

• Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-04-27 10:07:19 följande:
    Själv väntar jag ägglossning efter IVF. Skulle haft ägglossning igår men stickan är helt vit bredvid kontrollstrecket så det lär nog dröja några dagar (veckor?)  till. Brukar det bli fördröjt direkt efter IVF? Känns lite som vaccum när man bara går och väntar och inget händer...
    Förstår hur du känner. Jag är på CD 21 och vet inte om jag haft ÄL eller ej. Hela min kropp känns jättekonstig. Jag har lite molvärk i ena äggstocken sen flera dar men inget ÄL-sekret. Jag har inte testat med stickor då jag ändå inväntar nästa mens för nästa försök men allt känns knäppt. Jag blödde i 10 dagar efter förra försöket så ÄL kan ju dröja men så länge? Kanske det blir min första månad utan ÄL? Jag brukar alltid ha tydligt sekret. Jag är så fruktansvärt uppstressad och deprimerad nu så det kan ju hända att kroppen reagerar med utebliven ÄL.
  • Snösport

Mia: när jag har gjort långa metoden har jag inte alltid haft ÄL direkt efter misslyckad IVF, men månaden efter funkade kroppen som den ska igen...alltid! Korta metoden funkade även ÄL direkt skönt men som sagt kroppen har varit med om en hel del och hormoner hit och dit så det kan hända helt enkelt. Inget som du ska bli panikslagen av för avvakta tills nästa gång och är den inte tillbaka då heller så är det ju dags att kolla lite mer annars är det normalt att kroppen stretar vid första cykeln efter IVF.  
    Hoppas kroppen kommer igång igen och hormonerna blir i balans....som sagt stress utsöndrar en hel del så det hjälper oftast inte kroppens balans...lätt att säga mindre lätt att applicera kanske men försök. Kram kram!

• Inanna Li

Efter mitt senaste inlägg tror jag att min ÄL kommit. Jag har äntligen fått sekret och det känns som ett ljus i det svarta mörker jag just nu befinner mig i Glad!

• Mia69

Tack för info snösport!

Inanna: Hoppas att det är ägglossning på G. Tror att det blir skönt för dig att få läkarbesöket avklarat imorgon. Kan inte tänka mig att de inte låter dig göra nytt IVf försök. Kanske vore det bra med nytt AMH trots allt (för att förmodligen bli av med helt onödig stress samt få till bra dosering på nästa IVF).
    Är på CD 18 och brukar ha ägglossning CD 16-17, men det verkar som sagt dröja eller utebli och det är väl IVF-obalans. Man är ju lite otålig och vill komma igång...
    Frågade förresten ssk på kliniken varför jag fick Puregon och inte Gonal-F och det var bara slumpen vilket av dessa 2 man fick (man vill gynna bägge läkemedelsföretagen lika).
    Hoppas du mår lite bättre nu om ägglossningen kommer och kroppen blir mer i balans!

• Snösport

Innan: jag får ju göra IVF jag har ju alltid haft mycket färre ägg så säg till läkaren att du är beredd att chansa om de tycker det är för få äggblåsor mm...så sa jag när de inte ville plocka mej den 2:a gången...läkaren sa efteråt att värdena var bra men få äggblåsor och ägg...dock har jag hög befruktningsstatistik.   Vilket fall 1-6 ägg har jag haft, inte mer och får göra IVF....är dock också lite spänd på hur det ska gå men det är väl alla och går det inte så försökte du iaf, så tänker jag.

Kryp upp ur det mörka hålet nu och förbered dej, ta inte ut förlust mot läkarna i förskott utan jobba med dem och förklara hur du resonerar, för mej så funkar det toppen och har fått en väldigt bra diskussion/relation till min IVF-läkare efter att ha munhuggits där en gång..diskussion tyckte han när jag bad om ursäkt för jag var så envis och arg den gången så han var nog van vid mycket värre som han sa
    .  
    De är människor också så skriv ner vad du tänkt säga om de säger helt nej, eller vad du har för frågor då så du behåller lugnet och fokus på ämnet att du vill så fokuset inte blir ålder, få ägg mm.
    Varför vill de inte?  Fokusera inte bara på antalet utan vad är det för dåliga värden som gör att du inte får komma till ÄP ET mm....lite så.  
    Men är det helt kört så vill man ju ha en bra, mycket bra förklaring för du är kunden som blir nekad att köpa liksom.  Vid något tillfälle klanske man får acceptera men sm sagt en bra förklaring krävs.
    Kom igen, håller tummarna för dej.  

• Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-04-27 09:57:02 följande:
    Jo, det gick bra. Nu är det bara att invänta mensen och så blir det sprutstarten (maxdos Puregon) på mensdag 2, första VUL/E2 på sprutdag 5. ÄP planerad till v 19/20. Vad spännande med ditt VUL på fredag. Hur blev det till slut; kommer du att ta E2-värdet och göra VUL på samma dag?

Inanna: visst har du möte imorgon. I så fall, lycka till! Går du själv eller följer sambon med?

Enya: usch ja, pollen och spray är ingen rolig kombination. Det verkar som om att pollen liksom fastnar i de torra slemhinnorna i näsan, för jag får alltid förvärrad allergi under de gånger jag har sprayat på våren. Förstår att du längtar till sprutorna, men snart är det dags!

underverket: Lite brunt och lite blödningar är ju så otroligt vanligt vid IVF-graviditeter. Hårt hållna tummar till dig!
    Skönt att du är på G så snart Glad.

Så du har också märkt av värre allergi under sprayningen. Trodde det var jag som var knäpp. För två år sedan sprayade jag också på våren mitt under björkpollenexplosionen och fick åka in och ventilera mig två gånger. Har aldrig hänt förut. Men på RPC på Ackis sa de att det kunde absolut inte bero på sprayen...
    Och nu känner jag värre allergi igen men inte så illa som förra gången. Men nu har det faktiskt lagt sig lite och jag räknar ner dagarna till på tisdag Solig. Man blir som värsta sprutnarkomanen, längtar efter sin sil... ha ha
  • Enya70
    Inanna Li skrev 2011-04-27 10:38:36 följande:
    Efter mitt senaste inlägg tror jag att min ÄL kommit. Jag har äntligen fått sekret och det känns som ett ljus i det svarta mörker jag just nu befinner mig i Glad!
    Bra! Tror att det är bra att du ska ha möte med din läkare nu så ni får diskutera igenom allting. Håller med snösport och de andra. Stå på dig och lägg fram relevanta argument så får du säkert köra ett försök till. Kram
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?