• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Åh vad irriterande, mitt svar försvann....

Jaja, ungefär så här skrev jag:

Kalimero - grattis till befruktningen! Hurra!

Inanna - vad skönt att höra från dig och vad bra att du fick fem ägg! Jag förstår att det känns lite jämfört med tidigare men försöka att tänka positivt. Det är ändå fem ägg och jag hoppas att alla befruktas. Jag fick fyra befruktade av åtta och var jättenöjd med det. Men jag förstår dig, man utgår ju ifrån sig själv. Jag håller tummarna för att det ska gå bra! Men det är verkligen hemskt hur ekonomin dräneras och man dessutom ska leva med ångest. Tänker på dig. Kram

Kalimero och Fjällsippan - min akupunktör är verkligen bra och det är så skönt att kunna känna en skillnad i kroppen. Nu ska jag till gyn inför FET och det ska bli spännande att se om hans behandlingar gjort skillnad.

Tyvärr var jag till tandhygienisten idag och hade lite inflammerat tandkött. Blod och pina. Men det var väl bra att ha det gjort innan FET.... 

• Skytten

Grattis Inanna och Kalimero! Jag är så glad för er skull! Ska hålla tummarna nu. 

Själv undrar jag vad akupunkturen gör med min aptit. Jag äter som en mindre häst och har ett godissug som jag inte haft på år och dagar. Måste prata med honom om det. Frossar i choklad.  

• Skytten

Hurra och grattis Sushi!!! Vad härligt!

Apropå kaffe - jag dricker aldrig kaffe men däremot te och jag brukar försöka hålla mig till en kopp på morgonen och en koffeinfri på kvällen och ibland en liten kopp på dagen. Precis som du Maryhe reagerade min kropp på koffeinet när jag var gravid. Jag mådde så fruktansvärt illa bara jag kände doften av te. Hu.

På måndag börjar jag testa med äl-sticka inför FET och ska dessutom både till gyn och akupunktören. Nu börjar det dra ihop sig. Och det passar bra i tiden för jag har precis lämnat ifrån mig stora jobb och kan andas lite. 

• Skytten

Sushi - ja, det känns bra att det snart är FET. Äntligen, efter vånda och många tankar känns det bra. Hoppas mycket på min akupunktör.

Läste någon DN om äggnedfrysningen nu i veckan? Om det hade funnits för sex år sedan hade jag gjort det och kanske varit i en helt annan situation i dag. 

Ha en skön helg alla!

• Skytten

Söte - gud så hemskt att vara med om ett så allvarligt ÖS! Hoppas att du kan fokusera på att du är gravid så att det blir lite mindre hemskt. Kram och kämpa! Gick det fort att bli så dålig, eftersom du blev tvungen att ta ambulans?

• Skytten

Söte - kämpa på! Jag förstår att det måste vara jobbigt med alla oro och väntan. Hoppas att du snart får besked och som alla säger här så är ju din ÖS ett mycket gott tecken. 

Maryhe - tänk vad du gjorde mycket för din väninna. Man vet så lite. Jag var med om samma sak, när jag träffade en vän som jag inte sett på länge och började berätta om vår ivf, då började hon gråta och berätta att de kämpat i år (hemmaförsök) men inte lyckats. Och sen när de väl gick till gyn så sa han: Du har inte funderat på att byta man?
    Fattar ni? Man vill ju bara leta upp den där gynläkaren och slå honom i huvudet. Hur kan man vara så okänslig? 

Ego - jag var till akupunktören i morse och han är ett underverk. Har mycket mindre spänningar i nacke och axlar och hade lindrigare mens. Inte helt bra men bättre. Och sen en timme senare var jag hos gyn och en äggblåsa på höger sida är snart redo, 12 mm, och hon sa att slemhinnan såg jättefin ut! 12 mm på dag 11, det är bra! Förra månaden var ingen av äggblåsorna ens 10 mm samma tidpunkt. Jag tror verkligen på akupunkturen! Så om allt flyter på som det ska blir det FET i slutet av veckan eller början av nästa.

• Skytten

Zin, bra initiativ! Och så ger du mig lite dåligt samvete för att jag inte hinner ta itu med det....
    Jag skulle gärna men jag är så fullbokad med jobb och jag känner att jag vill göra det ordentligt om jag ska göra det och nu närmaste tiden är det omöjligt. Om du vill ha tips på journalister som du kan kontakta direkt kan jag inboxa dig. Uppdrag granskning är bra men de vill ofta ha ett bra "case" och en historia att dra storyn med. Men vi har väl gott om bra case här i tråden så ger man dem ett case kan det gå vägen.

• Skytten

Hej alla!

Jag har en fråga angående det här med att ta blodförtunnande och kortison... 
    Det är ju ändå mediciner och mediciner som inte är bra för fostret. Jag förstår att man i vissa fall kan vara tvungen att ta dem för att graviditeten överhuvudtaget ska "bli" men jag undrar om ni sedan står under någon kontroll - hur påverkas fostret? En del av er verkar självmedicinera med låga doser och jag har ju själv funderat på om jag borde det.... Men då kommer funderingarna om påverkan på fostret.

• Skytten
    sushikatten skrev 2011-11-22 17:35:49 följande:
    Hej! efter så många missfall 4 så har jag kommit dit att jag testar allt. Igår pratade med Calanderska och läkaren sa att det finns inte anledning till att fortsätta längre än till v 7. Tror inte att fostret tar skada. Har varit inne på vissa sidor och det har stått med de låga doserna som man tar av trombyl ex ger det inga skada snarare att man sett att missfallsrisken minskar. Jag tar bara för tillfället 75 mikrogram och predinisolon 10 och det kommer jag göra endast tre veckor till. Håller med att det är så mycket att ta hänsyn till. Dessutom så finns det olika skolor där med. Jag tjatade även på läkaren att jag skulle fortsätta med crinone tills vecka 12 och han sa att det inte fanns någon anledning, samtidigt läser man andra som har fortsatt. Puhhhh vad ska man göra? Det är massor av frågor ständigt. Gör det du känner är bra för dig. Jag har kört vissa gånger med fullmedicinering och andra nästan utan något! 
    Tack för ditt svar! Jag tycker att det blir ganska tydligt hur outforskat det här området är, eller kanske snarare att svenska läkare är för oinsatta i den forskning som finns. Det borde finnas tydliga riktlinjer för hur man ska agera och vilka mediciner man ska ordinera när det finns risk för missfall. Sedan är ju varje kvinna unik förstås och behöver en egen ordination. Men alla läkare borde känna till den här möjligheten och också ordinera den när det behövs. Och förstås informera om eventuella risker. Jag avskyr det här lotteriet, att det handlar om vilken läkare man kommer till och hur mycket man själv orkar och kan argumentera. Man måste vara "läkare" för att gå till läkaren typ. Håller tummarna för dig!
  • Skytten
    Zinfandel skrev 2011-11-22 18:16:09 följande:
    Ska också ta och svara dig! Bra att du tänker så! Man tar helt enkelt det onda med det goda. Ibland är Sverige och Läkemedelsverket övernitiskt, om något ordineras i stort sett resten av hela världen och länder med bättre fertilitetsvård så kan man känna sig trygg, anser jag. I en sluten tråd har jag kontakt med en tjej som är läkare och vi har diskuterat tex kortison. Nya svenska studier har visat att risken för fosterskador är minimal och de fosterskador som då kunnat påvisas är tillväxthämning, dvs att barnen är mindre vid födseln. Hyfsat ofarligt alltså.

När det gäller blodförtunnande så ska heller inte glömma att klinikerna missar (?!) att tex Gonal kan vara proppbildande, Trombyl och tom Fragmin kan därför vara nödvändigt om man dessutom har "proppgener". De blodförtunnande medicinerna har inga konsekvenser för fostret vad jag vet men du menar nog acetysalicylsyran i Trombyl, en dos som är väldigt ringa, 1 Barnalbyl motsvarar 3 Trombyl. Just acetylsalicylsyran har visat sig vara effektivt i immunologiska sammanhang och särskilt kombinationen med kortison. Däremot vet man att Trombyl & särskilt Fragmin kan öka blödningsrisken om man inte propproblem.

Slutligen så är inte långvarigt bruk av kortison bra för mamman, det kan ge långvariga konsekvenser men det är jag beredd att ta! Hoppas jag inte var för flummig nu Flört
    Tack Zin! As always. Vad intressant med den slutna tråden och era diskussioner. Vad skönt att höra att det inte påvisats "värre" fosterskador än så. Ja, det där med propprisk med Gonal (likadant med Puregon som jag tog) är ju faktiskt en skandal att läkarna inte tar på allvar. Det påminner mig om p-pillerdebatten som jag skrivit om många gånger och då pratat med framstående gynekologer som blir vansinniga för att vi journalister "skrämmer" tjejer/kvinnor så att de inte vågar ta p-piller och "det är ju mycket värre att bli gravid om man inte vill det". Det resonemanget är faktiskt så upprörande. Och att man försvarar det med att det är ju så få som har blodproppsrisk. Men hur ofta kollar man verkligen upp det? I stort sett aldrig. Man frågar bara om det finns i släkten och gör det inte det så nöjer man sig med det. Upprörande! En kvinna som jag känner med inga som helst propprisker i släkten fick missfall efter missfall och när de till slut kollade upp henne så hade hon ju en blodproppsrisk och behöver Fragmin. Och då halkar man ju snabbt in på den här debatten om att missfall inte utreds förrän efter tre.... Tror ni för en sekund att det hade varit så om det var MÄN som blev gravida? Det är likadant med kejsarsnitt. Tror ni att man hade blivit automatiskt sjukskriven i någon vecka om det var män som blivit uppskurna i sju lager i magen? Jaaa, förmodligen i veckor. Aaaaarg! Nu håller jag på att jobba upp ett högt blodtryck här, men det är så upprörande att vi måste vara våra egna läkare och orka slåss själva för att få vården vi behöver.
    Tack förresten Kattenizze också för ditt inlägg. Vi är ju inne på samma spår där!
    Jag håller helt med dig också om att det är illa att det inte gjorts långtidsstudier om hur kvinnor påverkas av hormonstimuleringen. Åter igen...hur tror ni det hade varit om det var männen som stack sig själva med sprutor i magen???
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?