Zinfandel skrev 2011-11-22 18:16:09 följande:
Ska också ta och svara dig! Bra att du tänker så! Man tar helt enkelt det onda med det goda. Ibland är Sverige och Läkemedelsverket övernitiskt, om något ordineras i stort sett resten av hela världen och länder med bättre fertilitetsvård så kan man känna sig trygg, anser jag. I en sluten tråd har jag kontakt med en tjej som är läkare och vi har diskuterat tex kortison. Nya svenska studier har visat att risken för fosterskador är minimal och de fosterskador som då kunnat påvisas är tillväxthämning, dvs att barnen är mindre vid födseln. Hyfsat ofarligt alltså.
När det gäller blodförtunnande så ska heller inte glömma att klinikerna missar (?!) att tex Gonal kan vara proppbildande, Trombyl och tom Fragmin kan därför vara nödvändigt om man dessutom har "proppgener". De blodförtunnande medicinerna har inga konsekvenser för fostret vad jag vet men du menar nog acetysalicylsyran i Trombyl, en dos som är väldigt ringa, 1 Barnalbyl motsvarar 3 Trombyl. Just acetylsalicylsyran har visat sig vara effektivt i immunologiska sammanhang och särskilt kombinationen med kortison. Däremot vet man att Trombyl & särskilt Fragmin kan öka blödningsrisken om man inte propproblem.
Slutligen så är inte långvarigt bruk av kortison bra för mamman, det kan ge långvariga konsekvenser men det är jag beredd att ta! Hoppas jag inte var för flummig nu
Tack Zin!
As always. Vad intressant med den slutna tråden och era diskussioner. Vad skönt att höra att det inte påvisats "värre" fosterskador än så. Ja, det där med propprisk med Gonal (likadant med Puregon som jag tog) är ju faktiskt en skandal att läkarna inte tar på allvar. Det påminner mig om p-pillerdebatten som jag skrivit om många gånger och då pratat med framstående gynekologer som blir vansinniga för att vi journalister "skrämmer" tjejer/kvinnor så att de inte vågar ta p-piller och "det är ju mycket värre att bli gravid om man inte vill det". Det resonemanget är faktiskt så upprörande. Och att man försvarar det med att det är ju så få som har blodproppsrisk. Men hur ofta kollar man verkligen upp det? I stort sett aldrig. Man frågar bara om det finns i släkten och gör det inte det så nöjer man sig med det. Upprörande! En kvinna som jag känner med inga som helst propprisker i släkten fick missfall efter missfall och när de till slut kollade upp henne så hade hon ju en blodproppsrisk och behöver Fragmin. Och då halkar man ju snabbt in på den här debatten om att missfall inte utreds förrän efter tre.... Tror ni för en sekund att det hade varit så om det var MÄN som blev gravida? Det är likadant med kejsarsnitt. Tror ni att man hade blivit automatiskt sjukskriven i någon vecka om det var män som blivit uppskurna i sju lager i magen? Jaaa, förmodligen i veckor. Aaaaarg! Nu håller jag på att jobba upp ett högt blodtryck här, men det är så upprörande att vi måste vara våra egna läkare och orka slåss själva för att få vården vi behöver.
Tack förresten Kattenizze också för ditt inlägg. Vi är ju inne på samma spår där!
Jag håller helt med dig också om att det är illa att det inte gjorts långtidsstudier om hur kvinnor påverkas av hormonstimuleringen. Åter igen...hur tror ni det hade varit om det var männen som stack sig själva med sprutor i magen???