• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Förresten hör uretrit ihop med någon inflammatorisk eller immunologisk sjukdom? Har för mig att läst det någonstans men hittar inte igen det. För det misstänker man att jag har i alla fall.

• Skytten
    Zinfandel skrev 2011-10-24 15:11:10 följande:
    Fjällis: oj, gjorde ni också så många som 10 försök för första barnet..!? Wow! Hur många återföringar har ni nu gjort totalt?

Skytten: nu har jag läst lite mer. Reumatiska känningar beror på att en cell som heter Th1 och som är överaggressiv och visar sig just genom svullna eller värkande händer & fötter. Följden är spontana aborter eller implantation failures. I American Journal of Reproductive Immunology har man testat en grupp kvinnor med reumatisk factor. Efter behandling med 10 mg Prednisolon och 100 mg aspirin (acetylsalicylsyra) så uppnådde 32,7% graviditet vid IVF. Inga graviditetskomplikationer eller andra konsekvenser.

Han skriver också om klumpig mens i detta sammanhang, har du det? Hade inte du lång och mycket mens nu senast?

Överhuvudtaget visar A Beer på många studier där man satt in 100 mg aspirin och fått förbluffande resultat, både på kvinnor som haft fler MF och på dem som haft flera misslyckade iVF-försök. Han kallar 100 mg för low dose. 

Cathy: du undrade också över klumpig mens. En förhöjning av APAs, antiphospholipid antibodies gör att blodet levrar sig (är mensen klumpig kan man misstänka koagulationsdisorder) och därmed får inte  embryot blodtillförsel. Autoimmuna sjukdomar triggar APA. Det kan också bero på V Leiden, protein S och Protein C.
    Tack Zin! Du är verkligen en helt fantastisk kunskapskälla.
    Jag har försökt ta upp det här med olika gynekologer men tyvärr stött på ointresse. Deras svar blir alltid - men du har ju ett barn så det kan inte vara något fel på dig.
    Men grejen är den att jag tror att graviditeten faktiskt triggade igång mitt immunsystem. Det här med värken i fingrar och tår har kommit på senare år. 
    Ja, jag blöder mycket och det kommer stora svarta klumpar när jag har mens. Ibland har jag tänkt att det måste vara tidiga missfall pga klumparna. Så det är alltså också ett dåligt tecken.
    Men menar ni att man kan självmedicinera utan att reda ut det här? Och när ska man i så fall börja med aspirin?

Idag har jag i alla fall ringt akupunktören som jag blivit tipsad om så 7 nov sätter jag igång med det, lagom till FET förhoppningsvis.

Mamma Gås - vilket antiklimax och jag förstår din oro! Hoppas verkligen att det löser sig och blir bra i morgon.

Maryhe - samma tanke till dig, vad jobbigt när det inte blir som man tänkt. Jag får ju också vänta till nov och det känns som en evighet.

Såg ni Barn till varje pris ikväll? Alltså den där stackars kristna tjejen.... Hur mycket ska man orka gå igenom? Det är otroligt ändå att hon orkar kämpa vidare.
  • Skytten

Tack så mycket Maryhe! Jag antecknar allt ni skriver och ska ringa min husläkare och se om jag kan får göra provet. Är det ett vanligt blodprov som man kan göra på vårdcentralen? Så otroligt jobbigt att inte bli trodd, eller tagen på allvar. Japp, jag har precis som du med mensblödningen. Måste ta tag i det där inser jag. Vill ju inte slösa mina perfekta ägg om det finns en defekt i mig.

Jättetack Zin! Det är så härligt att du tar dig tid och att du faktiskt försöker göra skillnad. Jag har inboxat dig.
    Jag ska ta mig till läkaren och göra det här den rätta vägen.
    Hm, undrar hur det gått för tjejen från programmet. Man blev ju så ledsen för hennes skull igår.

Hur går det Mamma gås?

Fjällsippan, vad tråkigt! Vad händer nu? Håller tummarna! 

• Skytten

kattenizze och zin - vad bra att ni säger det. För jag är rätt övertygad om att något hände efter graviditeten. Jag ska ringa min husläkare direkt jag kommer hem efter min resa. Nu jäklar....!

• Skytten

Tack Maryhe för info om blodprov. Jag ska fixa det! Hoppas jag...om läkaren är villig att göra det.

Mamma Gås - så ledsen för din/er skull. Hoppas att ni kan ta hand om varandra och gå vidare.

• Skytten

Förresten Maryhe behandlades du med piller eller sprutor i magen? Jag pratade nämligen med min kompis som är läkare angående piller kontra sprutor i magen under graviditeten och hon sa att sprutor är mycket mer effektivt eftersom de påverkar "hela" blodet, inte bara blodplättarna som piller gör. Men det visste du säkert redan om.

• Skytten

Redan v. 31 kattenzze! Vad tiden går fort.
    Men vad har du för komplikationer? Förlåt, man hinner glömma vem som skriver vad. Eller så har jag missat att läsa.

Selmv - jag mådde lite illa ju längre sprutperioden gick och framför allt berodde det på att jag kände mig så uppblåst i magen. Det började strama allt mer långt ner i magen också. Väldigt vanligt. Hoppas det blir ÄP snart! 

Tjorven - hur upptäcktes den dolda chlamydian? Hade du inga symtom alls? 

• Skytten

Hej alla!

Är på resande fot och kikar bara in för att se hur det går för alla. Är just nu hos mina föräldrar och kan bara säga att det är fantastiskt hur jag går ner i varv hos dem. Läser, äter, sover 10 timmar per natt och har århundradets ÄL. Till ingen nytta då eftersom sambon inte är med. Apropå stressinläggen.
    (Och sent kom den, den här gången, dag 20! Nåja, ser fram emot november och mitt FET. )
    Intressant med stressdiskussionen i alla fall. Man kan ju se den från lite olika perspektiv. Bland det värsta jag vet är folk som säger till mig: men du är såååå stressad, slaaaappnaaa aaaav och då blir du gravid ska du se.
    Min son blev till under en enormt pressad period för mig, både privat och jobbmässigt. Och nu under tre år av syskonförsök har jag periodvis varit lååångledig, så jäääävla avslappnad och allt i harmoni men inte tusan blir jag gravid för det.
    Därför tycker jag att man alltid ska vara försiktig med att lägga stressansvar på oss stackars kvinnor. 
    Jag har inga horn i pannan nu Zin och jag tror också på ett visst samband mellan "inre" stress och utebliven mens och fertilitetsproblem plus att jag är ett levande bevis på att min IBS blir sämre av stress. 
    Men jag önskar att man slapp höra det från sk "vänner" som ska vara så jäkla viktiga och "hjälpsamma". Och jag tror inte att stressen är huvudproblemet. Det kan vara en bidragande faktor men sällan det enda skälet.
    Däremot tror jag att det är jättebra att ha koll på riktig fakta som du har Zin, då talar man utifrån reell forskning.

Inanna, extra kram till dig! Läste att du hade det jobbigt.

Nu tillbaka till soffan och kvällsfikat. (jag har en förmåga att bli 12 hemma hos mina föräldrar...hehe)

• Skytten

Nu är jag hemma efter resan "hemåt" och här har det hänt mycket som vanligt. Ska scrolla igenom allt ikväll. Hann se lite nu...

Supergrattis Enya till bra resultat!!! Måste vara en sån lättnad!

Myran, hur är läget?

Sushikatten, tack för ditt svar för länge sen. Jo, den här månaden ska jag minsann inte missa äl för FET eller äl för hemma försök.

Apropå det - får man göra hemmaförsök när man gör FET eller ska man helt låta bli?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?