IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Hej!
Jag undrar om jag får ställa en fråga här hos er istället för rakt ut i forumet.
Jag är 39 år och mamma till en sexåring. Han blev till utan problem, efter tre månaders försök. Så när vi väl bestämde oss för att försöka få ett barn till blev vi ganska förvånade över hur svårt det var. Nu har det gått mer än två år...
Vi är undersökta och har toppvärden båda två så rent fysiskt finns inga fel. Därför rekommenderar kliniken oss att göra ivf men jag tvekar av flera olika skäl. Jag är väldigt känslig, alltså min kropp reagerar kraftigt på alla typer av mediciner (jag tar aldrig mer än en alvedon, måste ta barndos av till exempel Postafen osv) och jag är rädd för hur jag skulle må av en ivf-behandling. Både fysiskt och psykiskt. Så nu undrar jag, även fast jag vet att det förstås är individuellt:
1. Vilken metod mår man minst dåligt av? Är den korta med nässpray att rekommendera?
2. Om man mår dåligt, handlar det mest om fysiska saker som illamående eller drabbas man också av psykiska besvär?
3. Vad tycker ni är värst med ivf? Bäst? Skulle ni rekommendera en "hyperkänslig" person som jag att gå igenom det, rent mediciniskt sett?
Tacksam för svar.
Lycka till med era ivf! Kanske jag återkommer här om jag vågar ge mig på ivf.