IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Victoria, jag inboxar dig.
Victoria, jag inboxar dig.
fertilitetsguiden.nu finns....men det kanske inte gör något?
www.fertilitetsguiden.nu/index.asp
Fertilitetsguiden.nu är faktagranskad av flera av fertilitetsläkarna på klinikerna som många av oss går på. Det var väldigt intressant att läsa deras stycke om immunitet.
immunförsvaret
Hej alla!
Jag har varit borta en tid av olika skäl och har nu försökt läsa ikapp en del.
Maryhe och Sunseed - så otroligt tråkigt. Hoppas att ni orkar se framåt snart.
Enya - så jobbigt med sjukdomarna i familjen. Det tar mycket energi....
Zin - Hoppas att det går bra med hemsidan!
Ego: Nu har jag fått alla blodprovssvar och nej, det finns inga uppenbara fel. Antifosfolipidprovet var också bra. I morgon väntar gyn. Och i mars ska jag ha samtal med CvL om mitt hur vi ska gå vidare. Jag nämnde sköldkörtelvärdet på 2,4 men sköterskan sa att man måste se det i samband med övriga värden. Vi får se. Någonstans känns det som om jag är på väg mot slutet på den här ivf-resan. Två FET kvar om de klarar upptiningen, sen är det över. Sen gör jag inget mer. Och på ett sätt är det en lättnad att ha bestämt sig. Jag måste säga att jag känner mig lugnare och gladare, bearbetningen har visst redan börjat, acceptera att det är så. OM det nu blir så att vi misslyckas. Jag har börjat på en mindfulness-kurs....märks det?
Maryhe - jag blev intresserad av det här du skrev:
Jag fick också bannor för att jag inte berättat om min spondylos eller fibromyalgi. Hade de vetat det hade de kunnat skriva ut högre dos kortison och potassium (som jag tror är kalium) eller något annat för att sänka immunförsvaret.
Jag har ju fått veta att jag har en kaliumbrist och undrar hur/om det kan inverka på fertiliteten och nu när jag ser att du ska få i dig extra kalium undrar jag om du fick veta mer om det?
Vad jobbigt förresten med kosttillskotten.... Men bra att du fått klara besked nu om vad du ska äta och inte. D-vitamin är superviktigt!
Jag var till akupunktören igår (japansk akupunktur med pulsdiagnostik) och det var inte så kul för han sa rakt ut att min kropp inte var i skick att bli gravid. Han var tveksam till att jag ska göra FET i mars. Jag har för mycket lagrad stress i kroppen och dessutom är min mage för orolig och fungerar inte som den ska. Så nu måste jag skärpa mig. I säng 22.30 och äta bättre.
Sunseed - gillar din blogg jättemycket!
Nu ni! Ibland tror man inte hur lätt det kan gå hos gyn. Innan jag knappt hann börja prata om BV så sa han: jag tycker absolut du och din man ska behandlas med Flagyl och Diflucan. Men det blev så mkt prat om annat så jag missade vilket jag skulle ta först. Fjällsippan - visst har du kuren som alla kör? När i cykeln tar man Flagyl och när svampmedicin? Och det här var minsann ingen gyn som snackade ålder - istället berömde han mina många äggblåsor. Tyvärr slutade besöket trist ändå - han ville ta fler hormonprover på mig och jag skulle lämna fyra rör blod men sjuksköterskan var usel och stack fel så det gjorde superont och hon fick bara ut tre rör. När hon sa det började jag storlipa. Så nu måste jag dit i morgon igen och ta ett rör till. Hatar blodprov!
Tack Zin! Ska kolla det!
Tack Tuvalina och Miss Boring!
Sköldkörtelproffs! Nu behöver jag era råd. Jag sitter i en situation där "alla" tycker olika.
Mitt sköldkörtelvärde är 2,4. (nu har de tagit kompletterande T3, T4 och nåt till TPO...nånting så vi får väl se vad de säger då).
I alla fall:
CvL säger: jag pratade med en sjuksköterska som sa att 2,4 inte behöver vara ett problem. Det beror på de andra värdena. Läkaren ska ringa mig om en vecka.
Gyn som jag remitterats till via husläkaren säger: Du borde komma ner under 2.
Akupunktören säger: Onödigt att börja mixtra med kroppen för en sådan liten diff.
Annan läkare säger: jag skulle inte medicinera dig eftersom det aldrig är bra att laborera med kroppen när alla andra värden ser så bra ut.
Och så viktigast, en sköldkörteldoktor (vet inte exakt titel) säger: om du hade haft över 4 hade jag medicinerat och fått dig ner under 2 men när du ligger på 2,4 skulle jag inte medicinera.
Vem tusan ska jag lyssna på???? Hjälp!