• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zin - tack så mycket! D-vitamin ska jag absolut fortsätta med. Träffade en dietist som sa samma sak, man ska nästan överdosera D-vitamin den här tiden på året.  
    Och jättetack för TSH-svaret! Mina prover är skickade till Karolinska Solna så de har antagligen refvärdet 8-14 då och anser att det är normalt. Jag tycker att det känns svårt att fatta beslutet själv så jag hoppas att läkarna på CvL ska säga något vettigt plus att jag ska kontakta sköldkörtelexperten igen. Jag tänker på det du skriver att vi är kring 40 och inte i refgruppen. Då tänker jag att jag inte är som en 40-åring annars i kroppen   . Min äggproduktion är mycket över det normala, mina befruktade ägg får resultat som hos en 25-åring (på utsidan...jaja, men nu tänker jag positivt ) och jag ser ut att vara under 30 år. Och en annan viktig aspekt är att jag alltid överreagerar på all medicin som ges i vuxendos. Jag måste alltid påminna läkarna om jag är "liten" och att min kropp dessutom inte kan hantera vuxendoser. Så det gör också att jag oroar mig för att Levaxin kommer att slå till med dunderklubban. Kanske. Jag har ju ingen aning egentligen men min spontana känsla är den i alla fall. Men tack för din analys! Jag ska använda den när jag pratar med experterna.

• Skytten

Åh Maryhe vad jag känner igen mig i det där att man måste och så funkar det inte alltid. Jag tror verkligen inte att det är nyttigt i längden att hålla på med hemmaförsök. Så känns det för oss iaf. Ivf kom som en skön andningspaus.

Skruttefia - vilken lyx med egen provtagare! Tack för tipset!

Zin - lycka till med ditt på onsdag! Och tack för allt vettigt sagt kring TSH.

Soligor - tack för dina TSH-råd! Jag gillar verkligen att ha läkare i tråden.

Tuvalina - håller tummarna för dig.

Ego - jag avbokade mammografin men jag har redan lite menskänningar så jag skulle nog ha kunnat gjort det men det är nog bäst så. Sitter nu med almanacka och försöker få till alla datum för Flagyl, Diflucan och FET.
    Fråga - tar man Flagyl först och Diflucan sen? Alltså min gyn pratade i 180 så jag minns inte. En skulle jag ta före mens och en efter....tror jag? 

• Skytten

Jag tror jag är kär i min gynekolog nu som visar sig tagit ha en massa prover. Så åter igen mina kloka analysvänner. Vad säger ni om det här:

S-TPO-ak <5.0
    S-TRAK <0.3
    S-AMH 2,2 (när det testades 20/2 och 2,6 när det testades 16/2)
    S-Prolaktin 18
    S-THS (Dxl) 1.8
    S-T4 fritt (Dxl) 9 (ref 8-14)

• Skytten

Maryhe - låter helt underbart med vädret! Känner igen det där med äl-dagarna, man får liksom lura in myset och inte säga för mycket. Fast ibland blir jag så sur på det, själv ska man räkna dagar och greja och sen låtsas som att man är så "på" fast man egentligen går efter klockan.

Vi4 - visst är det jobbigt att vara så yrslig, och blodsockerkänslig? Jag måste alltid tänka på att ha en frukt eller godis i väskan. Jag förstår också ditt grubbel om månad. Och förlorade månader känns hemska när åren går. Varför tänkte ni inte köra i mars? Vill du vila lite sen det förra försöket? Vi hoppade över januari och februari för att jag ville få alla prover kollade och nu inväntas mens och sen ska vi köra på ett FET i slutet av mars men det är inte optimalt för jag ska ut på en längre jobbresa och skulle ju helst legat stilla hemma efter FET....

Tack Tuvalina! Då startar jag med Flagyl. Men ska man ta det före, under eller efter mens. Jag måste ju hinna med Diflucan också innan FET och Flagyl skulle tas i en vecka. Diflucan är ju bara en dos men hur länge verkar den?

• Skytten

Zin - jag tänker på dig och hoppas att det har gått jättebra i dag! Och tack för ditt svar angående mina värden. Jag försöker vara precis det nu - lugn och nöjd.  

Linköping - vad tråkigt att det blev som det blev. Lider verkligen med dig.

Tjorven - vad tråkigt med alla tråkigheter. Som om det inte var nog redan. Tänker på dig.

Sunseed - vilken vändning! Vad roligt! Håller tummarna för dig!

Vi4 - vad synd att det inte blir i mars men det kanske är lika bra att vänta tills det känns lugnare?

EGO - drömde i natt att CvL övertalade mig att göra en ny ivf-vända. Laddar visst för samtalet med dem i morgon. Känner mig lite människoskygg just nu för "alla" verkar bli gravida eller har nyss fött barn. Försöker säga grattis med ett leende som inte stelnar i käkarna.

• Skytten

Zin - vilken himla otur! Men i dag går det bättre. Tänker på dig!

Myran - håller med Fjällsippan - håll i väskan. En väninna till mig blev också rånad, satt på ett fik och vips var väskan borta.

• Skytten

Tjorven - visst är det tufft med alla graviditeter och bebisar som man ska orka vara glad för. Jag missunnar inte heller någon lyckan att få barn men jag orkar inte alltid höra om det. Och det värsta är när folk ska trycka upp UL-bilder i ansiktet på en....
    MEN - när någon av tjejerna här i vår tråd blir gravid känner jag aldrig att det är jobbigt att säga grattis! Tvärtom! Här är det bara ren och skär lycka för att man vet att alla kämpar och vill det så mycket.

• Skytten

Nu har jag pratat med läkaren på kliniken och han tycker inte att mitt TSH ska pressas ned (1.8) för att det är bra i sig och i kombination med bra T4, inga antikroppar osv så finns det ingen anledning att göra det. Jag är nöjd med det.
    Vårt fokus ligger nu på min korta lutealfas (allt från 10 till 14 dagar) som verkligen blev tydlig i första FET då jag fick mina pre-menskänningar nästan direkt efter insättandet och fick spottings redan på RD 6 och började blöda RD11. Så jag ska få progesteron, även innan FET. Jag minns att någon här gjort så, fått progesteron innan. Hur funkar det och vad ska man tänka på? Det viktiga är väl att man verkligen haft ÄL innan man sätter prog....eller? 
    Är det fler som har problem med kort lutealfas och vad gör ni? Jag har ju långa cykler 30-33 dagar men äl brukar komma så sent, ofta kring dag 19-21.

• Skytten

Tack Inanna och Tuvalina! Vilken typ av progesteron tog ni och hur länge? Jag fick ju sån sveda av crinone men när jag läser biverkningarna på Lutinus blir jag lite orolig. Finns det studier på vilken av dem som funkar bäst? Inanna - med stöd av vad sa din läkare att det inte spelade någon roll om man tar prog? Min läkare sa att att syftet var att ge extra gulkroppshormonstöd i 12 veckor tills moderkakan tar över.

Har någon hört av Zin? Hoppas att allt gått bra! Kram!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?