• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe - Apropå kaliumtabletterna - märker du någon skillnad i kroppen när du tar dem?
    Jag har slutat med mina nu eftersom värdet blev bättre efter att jag ätit dem i tre veckor. Men när jag slutade blev jag så otroligt trött. Men det kanske hängde ihop med förkylningen som var på gång... 

• Skytten

Tack Maryhe! Jag ska prata med min klinik om mina värden. Det låter ju vettigt att inte överaktivera immunförsvaret, men det kanske inte gäller mig.

Apropå värden - nu fick jag mejl från gyn och han skrev med stora bokstäver att alla värden var normala och att jag inte ska äta Levaxin. Jahapp. Han skrev dock inte vad värdena var, det kommer hem med posten. Spännande väntan då. När vi träffades ville han att jag skulle ner under 2 (från 2,4) men nu när han sett mina T3, T4 och TPO vill han inte längre det. Jag ooooorkar inte bli "expert" på det här också, så jag hoppas att han har rätt. Gud, snart kan man skola om sig eftersom man jämt hänger vid datorn och söker info om allt. 

• Skytten

Nu fick jag gyn att mejla svaren till mig så om någon kan tolka svaret vore jag glad. Mitt TSH hade sjunkit!
    TSH: 1,8 (mot tidigare 2,4 för en månad sedan, hur är det möjligt att det pendlar så?)
    T4: 9 (Zin du nämnde att värdet ska vara 16-22 så vad innebär mitt resultat?)
    AMH: 2,2 (tidigare 2,6)
    Antikroppsproverna var helt normala skriver han. 

• Skytten

Finns det någon som kan hjälpa mig att tolka svaren på mina blodprover?

TSH: 1,8 (mot tidigare 2,4 för en månad sedan, hur är det möjligt att det pendlar så?)
    T4: 9 (Zin du nämnde att värdet ska vara 16-22 så vad innebär mitt resultat?)
    AMH: 2,2 (tidigare 2,6)
    Antikroppsproverna var helt normala skriver gyn. Och han säger att jag inte behöver levaxin.

En annan sak. För ett par veckor sedan kom kallelsen till första mammografin. Jösses, då kände jag mig verkligen gammal! Men jag undrar - kan man göra mammografi trots att man inte vet om man är gravid? Jag menar håller man inte på med hemmaförsök så är det ivf. Och nu ska jag dit på dag 26... Borde jag boka om till mensveckan?  

• Skytten

Tack Myran! Vad skönt att du säger det, att mina värden är bra. Ska bli intressant att höra vad CvL säger.
    Hmmm...jag ska nog ringa och boka om mammografitiden då.  

• Skytten

Zin - apropå journalister som kan vara intresserade av ivf-frågan. Kontakta Kaliber på P1. De verkar vara väldigt på just nu. I veckan avslöjade de felaktiga ultraljud och i morgon ska det handla om de vidriga abortpillren som man får vid MA. 

• Skytten

Tack för ditt svar Fröken Juli! Jag vet inte vilka symtom man ska för att må dåligt av ett lågt T4 men jag är inte frusen, har legat på stadig vikt i säkert 15 år minst, är snarare lös än trög i magen, jobbar på som vanligt med samma skärpta hjärna men däremot är jag ofta väldigt trött. Ibland snudd på koma-trött mitt på dagen. Det är det enda som stämmer in på mig. Jag äter inte levaxin eftersom jag nyss börjat utreda det här på allvar efter ett misslyckat ET och ett misslyckat FET trots toppresultat på ägget. Men får man levaxin om TSH är okej och T4 inte är det? Min gyn menade att jag inte behöver det. Måste prata med CvL också.

• Skytten

Fröken Juli - några andra symtom som jag har som är jobbiga: låg grundtemp 36,6, lågt blodtryck, får väldigt lätt blodsockerfall, händerna skakar ofta om jag inte ätit bra, blir hungrig fort - måste äta ofta, men går som sagt inte upp i vikt. Är det några symtom som stämmer?

• Skytten

Bengalen - är det sant? Oj! Jag trodde att jag låg alldeles för lågt för att det ska vara nyttigt. De flesta jag känner har e grundtemp på 36,8-37. Men så bra! 

Tuvalina - absolut värt att testa. Ta kontakt  med dem.
    sverigesradio.se/sida/default.aspx

• Skytten

Soligor  - tusen tack för din analys! Jag är så tacksam för att ni tar er tid att svara. Jag har försökt läsa in mig på det som sägs om TSH och T4 och det finns ju vissa skiftningar i referensvärden, som ni också säger. Jag hoppas att du har rätt och att jag slipper Levaxin! Och som du säger Fröken Juli som ska man vara allmänt "trög" vid en T4-brist och jag är allt annat än det och är rädd för att Levaxin skulle spä det uppspeedade. Jag har en extrem förbränning - äter och blir hungrig nästan direkt (och jag äter STORA portioner, som min man som väger nästan dubbelt så mycket som jag), snabba blodsockerfall osv....som jag tidigare nämnde. Det ska i alla fall bli väldigt intressant att prata med CvL om det här. Jag har ju som sagt fått olika svar av läkare, gyn och akupunktörer också vad gäller Levaxin eller inte.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?