• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-05-25 14:41:51 följande:
    Fantastiskt bra Inanna! Nu håller vi tummarna för fin befruktning.
    Nu får du vila och ta det lugnt resten av dagen Hjärta
    Tack min vän! Hoppas dina små-Enyor har boat in sig nu Hjärta!
  • Veronica1
    Zinfandel skrev 2011-05-25 14:19:17 följande:
    Veronica: ursäkta att jag är surkärring nu Oskyldig men lita inte bara på att dina värden är bra för att läkaren säger det, be att få dem så att du kan jämföra själv. En del säger tex att TSH på 3,5 är bra men det är det definitivt inte. 
    Ingen fara... Mitt TSH var på 1,71 & jag tyckte att han sa att prolaktinet var på 5, var lite rörigt runt mig just då. Han pratade nåt om att det var bra för jag var ju inte under behandling.
  • Zinfandel
    kattenizze skrev 2011-05-25 14:27:18 följande:
    Hej Veronica! Hoppas det tar sig nu för dig.Hörru Zinfandel, du verkar ha så bra koll på vad man ska gluffa eller inte, vad ska definitivt undvika som gravid? Curry har jag nu slutat med iaf! Ikväll tror jag det blir en fruktsallad, gud vad jag fått cravings på äpple.
    Mia: 13 ägg du också, o inget ÖS! Bra jobbat.
    Vet inte om jag ska svara, folk brukar bli som galna...

Det beror lite på vad man vill undvika, om det är listeria, toxoplasma eller vad och risken är mycket liten. Min fulla övertygelse är att äta allt med måtta, det är snarare kvantitet det handlar om. Färska råvaror såklart men det borde ju gälla även när man inte är gravid... Jag äter i stort sett aldrig transfetter, det och socker tror jag är en stor fälla för många. De stackars opastöriserade ostarna (förutom tex Parmesan!) är alltid i hetluften men vill man vara extra säker så kan man tex gratinera dem. Dessutom är det viktigt med hygien, skölja frukt & grönsaker väl osv.

Jag tror snarare att man ska fokusera på vad man bör äta, det blir ju mycket roligare då! Äta regelbundet, sunt, varierat och vällagat. Ät det du tycker om. Överdriv inget. Var inte hård mot dig själv. Lyssna på din kropp. Så tänker jag!
  • Enya70
    Mia69 skrev 2011-05-25 12:34:06 följande:
    Hej på Er!
    Har inte varit inne på tråden på ett tag och skall försöka läsa ikapp.

Inanna: Är också hemkommen från äggplock!!! och vi måste ju ha varit där samtidigt ser jag nu (eller?). Tänkte att det kunde vara du som var där för jag visste att du hade äggplock idag men var osäker på vilken tid du hade. Det kändes lite "privat" att sticka in huvudet bakom draperiet och fråga om du möjligen var Inanna. Det kunde ju ha varit någon annan... FörvånadMan mår ju inte så jättebra efter ett äggplock (i alla fall inte jag).

STORT grattis till ditt äggplock idag. Jag visste att dina glansdagar inte var över! Skrattande

Denna gammelhönan på 42 år och 3 månader lyckades också värpa ut 13 ägg och jag är INTE överstimulerad denna gången. Jobbigt äggplock var det idag tyvärr, men nu är det gjort.
    Men oj, du också. Grattis vilket toppenresutlat. Vilka prakthönor ni är Flört
  • Enya70
    Inanna Li skrev 2011-05-25 14:43:06 följande:
    Tack min vän! Hoppas dina små-Enyor har boat in sig nu Hjärta!
    Jag hoppas det men man nojar ju hela tiden för att man känner för lite el känner för mycket. Skrattande
  • Veronica1
    kattenizze skrev 2011-05-25 14:27:18 följande:
    Hej Veronica! Hoppas det tar sig nu för dig.
    Tack Glad! Ja det får man verkligen hoppas! Börjar känna en viss oro nu... Mår du bra?

Min dotter som är 14 vill så gärna följa med oss till Umeå nu när vi ska dit, hon vill veta hur det går till & vad dom gör med hennes mamma. Vi stannar alltid i Umeå & tar det som en mini semester, så det skulle vara mysigt om hon kunde följa med. Någon som vet om dom på kliniken skulle ha något emot det? Jag tror hon kommer att föra tur med sig, hon får vara våran lilla maskot Glad.
  • Mia69
    Inanna Li skrev 2011-05-25 13:44:41 följande:
    Men Mia var du där samtidigt! Oh my god! Kom du före oss då? Vi var ju där redan kl 8 på morgonen. Vet ju att  det låg en tjej i "båset" bredvid men hade inte en tanke på att det kunde vara du. Jag hörde (svårt att inte "tjuvlyssna" när man ligger så nära) att du i så fall skulle göra återföring på måndag och blastocystodla.

Vad skönt att det gick bra för dig också! Och vad underbart att du inte blev ÖS den här gången! Grattis till 13 ägg du också. Lustigt att det blev exakt samma antal ! Nu ska vi göra så nr 13 blir världens tursiffra eller hur?

Mina glansdagar verkar inte vara över än även om jag har oroat mig för det. Så det känns skönt. Men ännu vet jag inget om kvalitén på äggen så det är bara att hoppas på det bästa tills på fredag! Vågar nästan inte hoppas på nåt till frysen. Ser det bara som bonus numera efter förra misslyckade behandlingen. Men om det blir så är det ju alldeles underbart. Som en bal på slottet Solig ...
    Nu har jag sovit "ruset" av mig lite men är vråltrött.

Ja, då var vi där samtidigt för jag var där 7.30 för ÄP kl. 8.00!!! Jag hade så dåligt samvete för min ÄP drog ut på tiden så. De kom igång lite sent och sen var min äggplock inget vidare idag.  Efter halva fick de plötsligt till min stora förskräckelse sätta kateter och tömma urinblåsan. Det kändes som hela äggplocket tog mer än en halvtimma men det vet du säkert bättre än jag...Flört. Konstigt att förra ÄP gick så lätt när det var dubbelt så många äggblåsor.
    Min man kunde inte vara med idag så jag kände mig lite ensam. Jag kanske skulle kikat in till dig och sagt hej mellan gardinerna...Glad

De ringer till mig imorgon så får jag reda på hur många som befruktats. Jag är rädd för att det kan vara en del omogna för det var så många "lite för små" blåsor i måndags, men vi får se hur det går. Om det är över 5 befruktade blir det långtidsodling och då blir det ET (jippi!) på måndag, annars ses vi kanske på fredag.

Nu får jag ringa och be min man stanna och köpa ananas på vägen hem...
  • Mia69

Tack alla för gratulationer till äggskörden. Det känns bra idag........Solig  förutom i magen förstås....

• Rowanda

Sitter utanför kliniken. Av mina 12 ägg blev bara ynka ett befruktat!!! Vilken besvikelse! Trodde i min enfald att pigga äggstockar inte innebär kassa ägg!! Ska nu på ET och får sätta min tro till ananasen jag åt i söndags Grattis till fina äggskördar!!

• Enya70
    Rowanda skrev 2011-05-25 15:48:30 följande:
    Sitter utanför kliniken. Av mina 12 ägg blev bara ynka ett befruktat!!! Vilken besvikelse! Trodde i min enfald att pigga äggstockar inte innebär kassa ägg!! Ska nu på ET och får sätta min tro till ananasen jag åt i söndags Grattis till fina äggskördar!!
    Åh, jag förstår att du är besviken. Men nu håller vi tummarna för det enda ägg som verkar starkt och piggt. Lycka till med ET!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?