• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • underverket 06

Turlid70: Utredningen visade på oförklarlig barnlöshet eller det kanske man inte kallar det när man bliivit gravid o fått missfall? Det konstaterades dock inga fel på någon av oss. Utredning av missfallen har vi inte gjort. Två missfall på rad räknas som otur, är väl först vid tre missfall som de gör utredning. Nu har vi ju ändå fått ett barn, men man kanske skulle försöka få en utredning på missfallen? ÄL har jag vad jag vet, kollar nästan varje månad med Clearblues stickor. Läkaren på CvL sade också att har man regelbunden mens så har man ÄL, men jag undrar om det verkligen är så. Vet att ägglossningstickor inte är helt tillförlitliga. De visar bara på att att hormonerna stiger, men inte om sedan om en ÄL verkligen sker. Det har jag läst i en jättebra bok om svårigheter att få barn. Men pergotime borde man ju kunna få utskrivet. Vet dock inte vart man vänder sig. Har ingen gynekolog som jag går regelbundet till.

Ni andra som fått flera missfall, om det nu är någon i tråden som fått det, har ni fått göra utredning på det? Någon som fått pergotime utskrivet pga dålig ÄL? En till fråga, ingick kromosontest i er utredning? Vi glömde ta det provet o sedan blev det aldrig av? Undrar dock om barnlöshet kan beror på kromosonfel om man ändå lyckats få ett barn?

Fahlvik:  Va tråkigt! Man blir så ledsen när det inte blir bra resultat:  Men var det första ultraljudet? När jag gjorde första var det bara 3 ägblåsor, men på andra 7 stycken. På ÄP blev det sedan 5 ägg, men tyvärr bara ett befruktat. Hur många ägg fick du ut den gången du blev gravid o fick ett barn? Är det åldern för dig också som gör det dåliga resultatet? För min del tror jag det är åldern tyvärr. Hur gammal är du?

• Fylgja
    Fahlvik skrev 2010-10-21 20:55:14 följande:
    Var på ultraljud för att kolla antal ägg, gick sådär... Det fanns bara 2 ägg vilket ju är mindre än när jag kollade vid ett annat ultraljud (utan hormonpåverkan) för 1 år sedan! Hon frågade om jag vill genomföra det ändå då det är ganska liten chans att något av dem blir befruktat och dessutom fäster...

Blev ledsen förstås men ville genomföra IFV ändå vilket läkaren tyckte var bra. Alternativet hade varit att låta naturen ha sin gång men jag vet ju inte ens om mina äggledare är hela så då kulle jag aldrig veta om vi sumpat vår enda chans ( och naturen har fått sina). Får alltså se nästa vecka om det blir nå´t att sätta in ens. Tråkigt...
    Så tråkigt, förstår att det måste kännas oerhört motigt! Men jag tycker du gör helt rätt som kör på ändå. 2 ägg är ändå 2 ägg - och ett (eller båda) av dem kan ju ha en stark vilja att leva vidare och då räcker det ju!

Underverket: Jag har oregelbunden ÄL, eller rättare sagt utebliven ÄL, med lite olika intervall. Åren vi testade på egen hand var det ofta svåruppmätt och varannan eller var tredje månad fick jag inget utslag alls. När vi nu gjorde FET hade jag två månader på raken när ÄL kom av sig och försöken därför fick ställas in. Jag har trots detta haft mens varje månad, däremot känns den inte alltid på samma sätt och det kan ju bero på att det inte varit någon ÄL. Så korta svaret: jo man kan ha mens, eller iallafall en blödning, trots att man inte haft ÄL.

Jag har fått pröva Pergotime som stöd vid ett FET i naturlig cykel och det fungerade bra för mig. Rimligtvis borde en gyn kunna skriva ut det till dig.

Jag visste inte att ÄL-stickorna kan ge utslag utan att det verkligen skett en ägglossning, men det förklarar ju att kliniken velat göra ett extra VUL vid några tillfällen för att kolla. Sist bedömde de det dock inte som  nödvändigt.
  • turlid70
    Var på ultraljud för att kolla antal ägg, gick sådär... Det fanns bara 2 ägg vilket ju är mindre än när jag kollade vid ett annat ultraljud (utan hormonpåverkan) för 1 år sedan! Hon frågade om jag vill genomföra det ändå då det är ganska liten chans att något av dem blir befruktat och dessutom fäster...

Blev ledsen förstås men ville genomföra IFV ändå vilket läkaren tyckte var bra. Alternativet hade varit att låta naturen ha sin gång men jag vet ju inte ens om mina äggledare är hela så då kulle jag aldrig veta om vi sumpat vår enda chans ( och naturen har fått sina). Får alltså se nästa vecka om det blir nå´t att sätta in ens. Tråkigt...
    Oh, vännen, vad jobbigt, skickar en styrkekram till dig.

Hur stora var blåsorna, sa läkaren det? Håller tummarna att de du har blir stora, starka och friska till ÄP.   
  • turlid70
    underverket 06 skrev 2010-10-22 09:52:08 följande:
    Turlid70: Utredningen visade på oförklarlig barnlöshet eller det kanske man inte kallar det när man bliivit gravid o fått missfall? Det konstaterades dock inga fel på någon av oss. Utredning av missfallen har vi inte gjort. Två missfall på rad räknas som otur, är väl först vid tre missfall som de gör utredning. Nu har vi ju ändå fått ett barn, men man kanske skulle försöka få en utredning på missfallen? ÄL har jag vad jag vet, kollar nästan varje månad med Clearblues stickor. Läkaren på CvL sade också att har man regelbunden mens så har man ÄL, men jag undrar om det verkligen är så. Vet att ägglossningstickor inte är helt tillförlitliga. De visar bara på att att hormonerna stiger, men inte om sedan om en ÄL verkligen sker. Det har jag läst i en jättebra bok om svårigheter att få barn. Men pergotime borde man ju kunna få utskrivet. Vet dock inte vart man vänder sig. Har ingen gynekolog som jag går regelbundet till.
    Underverket, ni måste försöka naturligt, ni har chans att lyckas tycker jag. Det är jobbigt att vänta på ÄL och sexa just då, när man inte har någon lust osv. Jag tycker att rosenrot hjälper mig att normalisera och få ÄL. Jag börjar ta den på första mensdagen fram till ÄL eller en dag innan beräknade ÄL och så dricker jag grapafruktjuice också under samma tid, fast det tror jag inte har så stor effekt, men jag drack den just den gången jag blev gravid och darför vill jag tro att den är bra. Ja just det, jag käkade även Apiforse den månad jag blev gravid, jag tror att den hjälpte faktiskt på traven.
  • Fjällsippan

Förstår att det känns tungt, men jag tycker att det låter som ett bra beslut att fortsätta behandlingen. Jag har hört om behandlingsmetoder där läkaren faktiskt bara vill ha fram ett fåtal blåsor, har en väninna som gjorde en sådan behandling och lyckades och hennes lilla tjej var på oss på barnkalas i helgen. 
  • Fahlvik
    turlid70 skrev 2010-10-22 13:28:00 följande:
    Oh, vännen, vad jobbigt, skickar en styrkekram till dig.

Hur stora var blåsorna, sa läkaren det? Håller tummarna att de du har blir stora, starka och friska till ÄP.   
    De var 16 och 14 mm. Det fanns en till på 10 mm men den kunde lika gärna vara tom...

Fjällsippan: Tack för din berättelse, hoppas på en lika fin historia ;o)
  • Skruttefia06

Fahlvik- det kan ju gott räcka med de 2,,håller tummarna.
    *kram*

• turlid70
    Fahlvik skrev 2010-10-22 17:50:45 följande:
    De var 16 och 14 mm. Det fanns en till på 10 mm men den kunde lika gärna vara tom...

Fjällsippan: Tack för din berättelse, hoppas på en lika fin historia ;o)
    Du ska på ÄP nästa vecka, spännande! Vilken dag är det förresten? Jag tycker du gör rätt att du fortsätter, det låter lovande med dina blåsor, de är ju skapligt stora och det finns säkerligen friska ägg i dem. Håller tummar och tår, armar och tassar, det kommer gå bra!
  • turlid70

Igår har jag varit med om något ovanligt. Gick förbi Green house och träffade en kinesisk "läkare" och köpte massa kinesiska örter för en liten förmögenhet. Läkaren gav mig rådgivning, gratis tack och lov annars skulle jag känna mig fulständigt ruinerad, och skrev ut massa örter på recept mot mina bekymmer. IVF visste hon vad det var, men FET var det svårare att förklara, hon kunde bara kinesiska, men hade en tjej som pratade engelska, jag själv då är dålig på engelska så att det gick väl så där, men hon frågade även om sönmproblem och trötthet, stress och depressioner. Allt detta lider jag av sa jag till henne och då fick jag flera örter till mot det, attans glömde nämna att jag har även eksem  :)).

Sen har alla örter, 14-15 sorter, vägts upp enligt receptet och lagts i påsar per dag för 2 veckor. Strax innan FET slutar jag med dessa sa läkaren. Det var spännande att se och följa doseringen av örterna, ingen noggrannhet där inte, men roligt var det. Tror inte att det är något vetenskapligt, men skadar nog inte om jag börjar sova lite bättre, tänkte jag. Har inte kokat örterna än, men gör det under dagen. Maken skrattar åt mig, ja ja vi får väl se. Han köpte lönnsirap som jag gnällde var för dyr, då fick jag höra om mina örter istället :))

• underverket 06

Turlid70: Jo, vi försöker själva. Det gör väl alla mellan IVF o FET försök. Någon gång borde väl ett bra ägg lossna, för jag tror det är äggen som år dåliga när man är äldre. Tack för tipsen om rosenrot o annat. Vad är apiforce? Ska köpa på mig rosenrot o grafefruit på mån. Köper du allt i hälsobutik? Ska köpa multivitaminertabletter också. Det är bara att kämpa på. Har en granne som blir 43 nästa år o som ska ha barn i feb. Det barnet bara blev. Hon har en son på 2 o honom tog det lång tid att få till, men nu vid 42 när de hade bestämt att inte ha fler barn så blev hon bara gravid sådär. Träffade en mamma på ÖF som fått tvillingar vid 43 års ålder. De hade en son som hon fått vid 37 o sedan hade de försökt tills hon var 40 men det hade inte gått, dock hade hon blivit gravid men fått missfall flera ggr. Vid 40 slutade de försöka o t.o.m började skydda sig o sedan vid 42 blev hon gravid trots skydd. Så det finns ju folk som lyckasm så varför skulle inte vi i tråden kunna lyckas? Undrar om det är psykiskt eftersom pressen verkar sluta när man bestämt sig för att sluta försöka?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?