• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Hej,

Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?

Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.

• Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö
  • Miss Olsen
    Smilla skrev 2010-11-19 14:28:55 följande:
    @ Paulamaula: Jag är beräknad till den 9 april. Enligt hemsidan bör man börja kursen mellan v 28-32 för att få ut så mycket som möjligt av den. Jag kommer vara i v29 när jag påbörjar kursen så det känns alldeles perfekt =)

På söndag går jag in i v 21. Tjohooo

Idag har magen varit spänd från och till nästan hela dagen. Och det börjar kännas när man böjer sig fram för att typ ta på sig strumpor eller skor. Det känns att det tar emot lite nu. Annars är allt jättebra. Konstigt nog har jag bara gått upp ca 2 kg men jag har blivit smalare på resten av kroppen för jag har verkligen en rejäl mage nu. Det känns väldigt konstigt och roligt när magen blir stenhård som en kanonkula.

På profylaxkurserna lär man sig att andas på ett bra sätt samt att andas sig "ut ur" smärtan. Man lär sig även använda målbilder och olika fokuseringspunkter att ha under förlossningen. En övning som man kan få göra där är att ens partner ska nypa en riktigt hårt på insidan av låret och denna smärtan ska man "andas bort". Min man kommer få en stor käftsmäll om han funderar på att testa det på mig..... =)
    Okej så det är mest andningen man fokuserar på. Går dom inte igenom det lite på föräldrarkurserna med eller är det bara jag som snurrat till det? Har bokat in mig på GravidYoga där jag antar att dom har en del andning så tänkte att det kanske räcker... Men man är ju ny i det här så vill ju gärna ha tips från erfarna/insatta! = )  Haha, ja den övningen lät ju inte supertrevlig...
  • Peecock
    mammaE2011 skrev 2010-11-22 11:37:27 följande:
    Läste en artikel i förra veckan att det enda dem kurserna är bra för är de förlossningsrädda männen :D Enligt undersökning så visade sig att det inte gjorde någon skillnad på kvinnorna om de gått kursen eller ej. Däremot hade männen mer kontroll över vad som hände osv när det var dags att föda... Jag ska börja på vattengympa för gravida efter jul ungefär och där ingår lite profylax med ;)
    Jasså där ser man, jag tyckte mest det hade varit skoj med lite avslappnings övningar . Men man kanske läsa en bok istället. Jag har också funderat på vattenjympa men jag vet inte riktigt när jag ska börja. Jag planerar att träna min vanliga träning så långt tid det bara går!  Vet inte i vilken vecka man ska börja med vattenjympa..jättesvårt att veta nu vad jag kommer att klara av senare. Min första ju :)
  • abbi

Jag tänkte nog jobba till iaf mitten av Mars! BF 10 april! ;) jobbar som transportledare på kontor! Då har jag iaf ett par veckor på mig!

Idag ska jag till BM och hoppas jag får lyssna på hjärtljud! Har ni fått göra det?

• SuzR

Jag tänkte kanske jobba till 9 april (BF 24) men en kompis till mig skulle ha jobbat nu en vecka till för BF den 5 dec men vattnet gick igår! Så det kan ju komma när som!

• abbi

Japp det är verkligen så ju! Vi får se helt enkelt! :) jag siktar in mig på mitten av Mars iaf! ;)

• Smilla

Jag kommer antagligen gå hem i mitten av mars jag också då BF är den 9 april. Jag har dock ett ganska lugnt kontorsjobb också så det är möjligt att jag väntar en vecka till med att gå hem för att slippa tristessen.

• SuzR

ja jag sitter nog hellre på jobbet än att gå hemma hela dagarna när alla andra ändå jobbar....

• Paulamaula

Jag hade gärna jobbat längre men det känns helt enkelt inte säkert på jobbet... Jag får väl underhålla mig själv med att "boa" och pyssla tills att bebisen kommer! ;)

• Miss Olsen

Jag kommer också att gå tidigt, jobbar på en akutavdelning med ett högt tempo och många tunga patienter. Jobbar i danmark och där får man full betalning + OB, tiden innan förlossning så det är ju i så fall tristessen som är det negativa. Men jag ska nog sysselsätta mig! Skrattande

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö