• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Hej,

Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?

Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.

• Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö
  • Smilla

Jag ska testa min bikini men det borde ju inte vara några problem att ha den. Den passar ju fortfarande jättebra. Känns det inte bra ska jag nog kolla på Ellos vad de har.

Min man känner på magen flera gånger om dagen  =)  Han började känna sparkarna utanpå magen redan för ca 2 månader sedan och nu brukar han skratta när han ser hur magen rör på sig. Det ser ofta ut som om jag har en alien i magen som försöker bryta sig ut. Lillen ligger alltid på höger sida så magen är mycket högre på den sidan än den vänstra. Igår kväll lade sig lillen ordentligt på höger sida, uppe vid revbenen också och hela magen förflyttades till sidan. Det såg riktigt roligt ut  =)  Vi undrar vad han håller på med därinne.....

• Smilla

Jag börjar bli irriterad på folk som har åsikter om graviditeten och hur man skall bete sig och må. Har ni stött på mycket sådant?

Jag mår alldeles utmärkt. Har inga problem alls. Ingen foglossning, ingen halsbränna, inget svullet m.m. Och nu i snart v28 har jag gått upp mindre än 5 kg. Men alla runt omkring mig frågar hela tiden: Åh, nu har du väl det jättetungt och jobbigt eller nu måste du väl ha en riktigt rälig halsbränna eller en massa andra saker. Men jag svarar bara nej, allt känns jättebra. Då blir de helt överraskade och sedan skrattar de och säger, lugn det kommer. Va? Varför skulle det göra det? Alla måste inte må skit, alla måste inte gå upp 15 kg och alla måste inte ha foglossning. Tror de att jag skulle gå upp 10 kg till under de sista 10 veckorna eller? Min mamma mådde också alldeles utmärkt genom alla sina graviditeter och gick aldrig upp mer än 7-9 kg. Man brukar ju kunna jämföra sig med sin mamma så då gissar jag att det inte blir så mycket mer än så här.

Men jag blir bara så irriterad på alla som ska säga åt mig hur jag ska må och hur de har mått och att då blir det likadant för mig. Nej, skulle inte tro att det måste bli så. Åh vad jag retar mig på dem! Jag antar att det är samma för alla. Antingen får man höra Åh, vilken stor mage du har, bär du på 2 eller? Eller så får man höra att man har en alldeles för liten mage och så undrar de om man äter ordentligt. Jag får oftast höra att min mage är liten och så undrar de om jag är rädd för att gå upp i vikt och om jag verkligen äter ordentligt och att jag absolut inte får "hålla igen". Men gud! Min mage är precis som den ska på kurvan. När ska folk sluta kommentera allt om alla gravida......

• Miss Olsen

Smilla: Jag håller med, alldeles för mkt åsikter om både det ena och det andra! Har inte fått höra så mkt men det blir väldigt enformigt att höra samma sak hela tiden med. Som att jag har stor mage. Men jag har en spegel hemma så jag kan själv se hur den ser ut! Den växer rätt ut och inget på sidorna så visst kan det se roligt ut. Men min mage syntes tidigt och har därför upplevts lite större hela tiden men måtten är normala. En tanke är fine men man behöver ju inte överdriva eller upprepa samma kommentar varje gång man ses.
    Jag stänger bara öronen nu så slipper jag störa mig! Tungan ute

• Peecock

Änn så länge har jag inte hört några kommentarer om magen annat än bra. De skulle bara våga säga ngt annat ! Om de nu tycker att jag ser stor ut får de gärna behålla det för sig själva !
    Jag njuter inte direkt av att bli större och större eftersom jag redan innan var + modell. Så det blir lite jobbigt när det är foto-dags för mig. Men så länge inga kameror förevigar mig tycker jag att jag är fin :)

Vad gäller andra krämpor har det lugnat sig, jag vet inte om det var foglossning jag fick för med träning blev det mkt bättre !! Vikten vet jag inte ngt om, har inte vägt mig sen inskrivningen så det blir upp till bevis på onsdag förmiddag då det är dags för mitt 2:a bm besök.

Jag tror inte ngn vågar kommentera till mig hur jag "ska" vara/må/känna...de får bara massa mothugg tillbaks. Om det är ngt jag lärt mig är det att skita i vad alla andra tycker om mig...

• SuzR

nej jag har inte heller hört mycket, kanske mest för att jag har så få vänner som har barn så dom vet ju inte hur det är att vara gravid ändå! Jag har bara fått höra fina saker som att jag har fin mage osv:)

var på ikea i helgen och köpte plastbalja, uppblåstbart skötbord och smågrejer..inte så mycket men det var kul! Allt står på vinden än så länge, och vagnen med som vi fick förra veckan gratis:)

Annars mår jag super, har lite ont i svanken men jag lägger mig på spikmattan och det hjälper jättemycket!!

• Smilla

Jag förstår bara inte varför man helt plötsligt blir någon slags "lovligt byte" att kommentera så fort folk vet om att man är gravid eller att det syns. För de skulle ju inte få för sig att kommentera någon som inte var gravid och säga något om vikten där. Typ: Ska du verkligen äta det där? Helt plötsligt vet alla andra bäst om just min hälsa och vad jag borde och inte borde äta. Jag fick en "tillsägelse" av en helt främmande person när jag var och åt julbord strax innan jul om att jag verkligen inte skulle äta den där laxen. Eeeeh...mind your own business...

Någon annan som tyckte det kändes alldeles för hårt och taskigt att behöva jobba fulldagsvecka nu? Det var definitivt jobbigt att stiga upp ur sängen idag  =)  Varför kan man inte alltid få ha 3-dagarsvecka...  Jag får trösta mig med att det "bara" är 11 veckor kvar att jobba innan mammaledighet.

• SuzR
    Smilla skrev 2011-01-10 10:40:26 följande:
    Jag förstår bara inte varför man helt plötsligt blir någon slags "lovligt byte" att kommentera så fort folk vet om att man är gravid eller att det syns. För de skulle ju inte få för sig att kommentera någon som inte var gravid och säga något om vikten där. Typ: Ska du verkligen äta det där? Helt plötsligt vet alla andra bäst om just min hälsa och vad jag borde och inte borde äta. Jag fick en "tillsägelse" av en helt främmande person när jag var och åt julbord strax innan jul om att jag verkligen inte skulle äta den där laxen. Eeeeh...mind your own business...

Någon annan som tyckte det kändes alldeles för hårt och taskigt att behöva jobba fulldagsvecka nu? Det var definitivt jobbigt att stiga upp ur sängen idag  =)  Varför kan man inte alltid få ha 3-dagarsvecka...  Jag får trösta mig med att det "bara" är 11 veckor kvar att jobba innan mammaledighet.
    ja herregud,,,låter jobbigt!
    en rolig fråga var om jag kunde tänka mig att lämna bort min då 3 månaders bebis för att gå på Iron Maiden konsert i sommar....haha tack men nej tack. jag sa att förhoppningsvis ammar jag då
     - ja men du kan väl pumpa!

nja..neej..då behöver jag ju mjölk för två dagar! Och jag hatar Iron Maiden!!

ja nu börjar nedräkningen...15 veckor till bf, 13 till total ledighet!
  • Smilla

Vi fick också en sådan liknande fråga. I början av juni ska min mans bror gifta sig (i Uppsala) och min man ska vara bestman. Precis som på vårt bröllop i somras så ville de ha ett barnfritt bröllop och det förstår jag. Men vi har inte möjligheten att lämna bort vår lilla bebis som inte ens kommer vara 2 månader då. Så då sa jag att antingen så får jag helt enkelt stanna hemma och strunta i bröllopet eller så får lillen följa med och så gör jag det bästa möjliga av situationen och går iväg om han skulle "störa". Brudparets fråga var däremot om mina föräldrar kunde tänka sig att följa med upp till Uppsala den helgen och bo på hotell och där passa lillen. Njae. En 2-månaders baby behöver kanske ammas oftare än vad jag hinner åka fram och tillbaka till hotellet. Dessutom är de redan uppbokade den helgen. Men i vilket fall som helst hade det ju inte varit någon vidare idé att lämna över honom riktigt så tidigt. 

Jag vill absolut vänja vårt barn vid att passas av t.ex. mina föräldrar så mycket som möjligt men en hel helg då de bara är 2 månader kanske är lite väl magstarkt. Han får helt enkelt följa med på bröllopet.  

• SuzR
    Smilla skrev 2011-01-10 12:41:55 följande:
    Vi fick också en sådan liknande fråga. I början av juni ska min mans bror gifta sig (i Uppsala) och min man ska vara bestman. Precis som på vårt bröllop i somras så ville de ha ett barnfritt bröllop och det förstår jag. Men vi har inte möjligheten att lämna bort vår lilla bebis som inte ens kommer vara 2 månader då. Så då sa jag att antingen så får jag helt enkelt stanna hemma och strunta i bröllopet eller så får lillen följa med och så gör jag det bästa möjliga av situationen och går iväg om han skulle "störa". Brudparets fråga var däremot om mina föräldrar kunde tänka sig att följa med upp till Uppsala den helgen och bo på hotell och där passa lillen. Njae. En 2-månaders baby behöver kanske ammas oftare än vad jag hinner åka fram och tillbaka till hotellet. Dessutom är de redan uppbokade den helgen. Men i vilket fall som helst hade det ju inte varit någon vidare idé att lämna över honom riktigt så tidigt. 

Jag vill absolut vänja vårt barn vid att passas av t.ex. mina föräldrar så mycket som möjligt men en hel helg då de bara är 2 månader kanske är lite väl magstarkt. Han får helt enkelt följa med på bröllopet.  
    ja vi ska också på barnfritt bröllop (fast innan bf) och de sa också barnfritt (tycker jag är skönt å andra sidan) med undantag för ammande kvinnor så det låter ju helt ok och jag kan tänka mig att göra samma. Men när det blir allt eller inget, (helt barnfritt eller inte) så blir det inte lika lätt! Jag hade också tagit med mig bebisen till bröllopet. Fast jag hade övervägt om jag hade gått, fast det är klart, det beror ju också på vem det är. I ditt fall är det ju en nära släkting!
Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö