• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Hej,

Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?

Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.

• Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö
  • SuzR
    Smilla skrev 2011-02-17 13:08:56 följande:
    Jag tror att vår bebis har legat med huvudet neråt ett bra tag nu. Jag kan nämligen känns hans lilla rumpa på höger sida av magen, ganska nära revbenen. Han har haft den där i många veckor. Undrar om han någonsin legat med huvudet uppåt, känns inte så. Skumt.

Om man vill behålla full SGI till nästa barn måste man bli gravid igen innan barnet är 21 månader. Fast det kanske är lagom. Men sådant kanske man inte alltid kan planera, vem vet. Vi har väl i stort sett bestämt hur våra ledigheter skall se ut men vi har inte räknat på det än och sett hur långt dagarna räcker och hur mycket vi har kvar. Man vill ju inte göra slut på alla på en gång. Och sedan kan det ju vara bra att blanda högsta- och lägsta-nivådagar så att man inte sitter med enbart lägstanivådgar i slutet. Då kanske det kan bli lite fattigt.....
    men..man får väl ändå nya dagar när man får nytt barn? vill nog inte ha ett till barn så tätt..säg om vi vill ha nr 2 om 3 år, då får jag ju nya dagar och förhoppningsvis har jag en högre lön att basera sgi på. Eller har jag fattat fel? :)
  • Smilla

Visst får du nya dagar när du får ett barn till men din sjukpenningsgrundande inkomst kommer att sänkas om du inte hinner jobba upp den igen. Alltså spelar det ingen större roll om du fått högre lön eller liknande för du måste hinna jobba upp i heltid igen om det är det du haft tidigare och vill behålla den grunden. Det finns massor att läsa på som är viktigt att tänka på. Om du blir gravid efter 21 månader men inte hinner jobba upp din SGI sänks alltså din SGI.

• SuzR
    Smilla skrev 2011-02-17 13:25:09 följande:
    Visst får du nya dagar när du får ett barn till men din sjukpenningsgrundande inkomst kommer att sänkas om du inte hinner jobba upp den igen. Alltså spelar det ingen större roll om du fått högre lön eller liknande för du måste hinna jobba upp i heltid igen om det är det du haft tidigare och vill behålla den grunden. Det finns massor att läsa på som är viktigt att tänka på. Om du blir gravid efter 21 månader men inte hinner jobba upp din SGI sänks alltså din SGI.
    aha ok! men vad menas med 'jobba upp den igen?' Alltså om man går tillbaka heltid efter mamma ledigheten?
  • Smilla

Jag är inte helt säker på just hur lång tid man måste jobba för att få upp SGI till fullt igen men jag har för mig att det är 6 månader. Så om du blir gravid efter 21 månader så måste du hinna jobba 100% i 6 månader för att få minst samma SGI som du hade första gången (blir antagligen högre SGI mer pga löneförhöjning etc.)

• SuzR

ok nu fattar jag, FK utgår ifrån att man jobbar mindre än heltid när man kommer tillbaka , typ 80 % eller nåt...men då kan man ju börja med att jobba 100% i ett halvår och sen gå ner i tid eller tvärtom...

• Smilla

Fast jag vet inte riktigt om du kan gå ner i tid i slutet för då kommer din arbetstid ha ändrats till t.ex. 80% och då får du ju 77,6% av den80%-iga lönen i ersättning. Om du vill ha full SGIersättning tror jag dock att man kan gå ner i tid om man fyller ut tiden med föräldrapenning. Väldigt svårt det här. Det bästa är att kolla upp allt med FK så kan de förhoppningsvis svara. man får tydligen kolla flera gånger eftersom de inte riktigt alltid ger samma svar beroende på vem man pratar med  =) 

Imorn har jag 50 dagar kvar till BF! Tjohooo

• SuzR

ok. Det enklaste verkar ju att börja jobba 100% efter mammaledigheten i så fall och det är ju inget störra fel med det:)

• abbi

För mig har det alltid varit självklart att jobba 100 %, hur gör alla andra liksom?

• Smilla

För min/vår del känns det också självklart att jobba 100%. Jag har inga som helst planer på att gå ner i tid efteråt och ser inga problem med det. Det enda som man ska tänka på om man vill skaffa ett barn till är att man hinner jobba sina 100% i 6 månader om man inte blir gravid innan 1a barnet är 21 månader. Fast det får väl gå som det går. Inget att planera nu iaf  =)  Just nu räcker det gott och väl med bebisen i magen! Jag längtar....

Så skönt att det är helg nu! Äntligen! Dock känns det som om att varje helg i stort sett är uppbokad med något fram tills BF. Denna helgen blir relativt lugn men annars är allt uppbokat. Nästa helg flyger jag till Stockholm. Sista gången jag får flyga innan bolagen säger stopp så vi passar på att åka upp och hälsa på svärföräldrarna innan det är dags för bebis.  

• Hanna1983

Vi var på ultraljud i onsdags (v 32+2) och vår bebis uppskattas väga 17% mer än "normalt" och förväntas väga 4,2 kg vid födseln. Så h*n brås på sina föräldrar som också vägde över fyra kilo! Ingen annan som väntar en "tjockis"?! :)

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö