• Lulis7

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kelsson och Karmosin: Det blir ju lite tokigt när bm försöker övertala IVF:are att använda preventivmedel... Då är man nog inte så insatt i hur det är att vara ofrivilligt barnlös...

cattm: Som tur är blir man lite härdad efter några år som lärare. Man måste lära sig att stänga av annars orkar man inte. Det är så många barn som inte får det stöd de behöver och har rätt till. Jag brukar tänka att så länge jag gör allt jag kan för barnen och upplyser rektorn om när jag inte räcker till och verkligen står på mig när jag anser att någon behöver mer stöd, så har jag gjort vad jag kan. Då måste jag vara nöjd. Jag kan inte ta på mig att andra inte gör sitt jobb eller att det finns för lite pengar. Men som jag skrev till Najje har jag jobbat med de här barnen i 2,5 år och det är en mycket krävande klass så vi har kämpat hårt tillsammans. Då vill man att de ska fortsätta ha det bra.
    Angående sömnen så köpte jag en wellpur-bäddmadrass på Jysk för två veckor sedan (som tempur fast mycket billigare). Det är en sådan som formar sig efter kroppen. Har funderat på en sådan i flera år men inte prioriterat det. Jag hade så ont i kroppen och vände och vred på mig hela nätterna så jag bara bestämde att NU ska jag ha en sådan madrass. Jag ska inte påstå att jag sover som en prinsessa direkt men jag vaknar inte längre av att jag ligger obekvämt. Kan rekommenderas!

Inanna: Varmt välkommen hit! Jag är sååå glad för er skull! Förstår att det är oroligt men när det har gått bra så här långt är oddsen faktiskt riktigt bra.

• Lulis7

Grattis till flickan vinterbebis!

Oj, vad jag blir förvirrad av alla nya namn Obestämd.

Det skrivs massor här som vanligt. Jag har läst hela veckan men inte hunnit vara inne och skriva någon gång. Det har inte varit min vecka riktigt, om man säger så... Jag har inte mått dåligt utan bara haft otur med tågen (det har varit mycket förseningar) och varit lite klantig så jag har inte varit hemma så mycket. I måndags fick jag skjuts av sambon till jobb på morgonen. När jag skulle till tåget på eftermiddagen insåg jag att jag hade glömt mitt tågkort hemma. Jag hade ingen plånbok och alltså inget visa-kort med mig. Jag lånade kontanter på jobb men på den stationen finns ingen kontantautomat. Det slutade med att jag fick ringa mamma som bor en kapp mil bort. Hon fick komma med sitt visa-kort så att jag kunde låna pengar av henne. Under tiden hade en elkabel gått av utanför Helsingborg, vilket resulterade i förseningar. I torsdags var jag ännu klantigare. När jag steg av tåget där vi bor, och alltså nästan var hemma, insåg jag att jag hade glömt nycklarna på jobb. Jag hade alltså ingen husnyckel Rynkar på näsan. Min första reaktion var att sätta mig ner och gråta. Jag hade så himla ont i fötterna och bara längtade hem. Åka tillbaka till jobbet orkade jag inte eftersom det hade inneburit ytterligare två 15-minuters promenader. Jag fick ju inse att sätta sig och gråta inte var någon lösning. Efter några minuters funderade var det bästa jag kunde komma på att sätta mig på tåget söderut igen, åka de 40 minuterna till Malmö och ta mig till lägenheten som inte är såld än. (De nycklarna hade jag i fickan!) Där stannade jag i en dryg 1 timme tills min sambo kom hem så att jag kunde få hans nyckel och åka tillbaka till huset. Han skulle sova i lägenheten eftersom han började tidigt dagen efter. Så istället för att komma hem kl. 15.45 var jag hemma lite innan åtta. Jag var tvungen att åka hem eftersom jag har katter.

Jag har fått problem med karpaltunnelsyndrom. Är det någon mer som har eller har haft det? Händerna svullnar och domnar av på nätterna. På dagarna är de fortfarande svullna och stela, jag blir fumlig och har även värk emellanåt. Även fötterna har blivit jättesvullna (fast det beror inte på karpaltunnelsyndrom). Trodde jag skulle slippa stödstrumpor men får nog knata iväg och köpa det ändå. Det har kommit de senaste veckorna. Antagligen går och står jag alldeles för mycket nu när jag jobbar. Men det är bara två veckor kvar. Jag hoppas att jag fixar det.

Lindis: Hur är det med ditt järnvärde? Bm kollade inte mitt i förra veckan men jag har blivit mycket piggare och klarare i huvudet så jag misstänker att mitt har stigit. Hon ska kolla om 1,5 vecka igen.

Skatten: Min bebis har hela tiden hållit till mest på höger sida. Ibland är jag jättehård där, medan jag är mjuk på vänster sida av magen. Det kan alltså ha att göra med var bebisen ligger.

Som vanligt svårt att kommentera när man inte har varit inne på ett tag. Jag hoppas att jag har lite bättre tur med tåg och minne den här veckan så att jag kan titta in lite oftare...

• Lulis7

Aurora: Tack! Jis: Är det stödstrumpor i bomull man ska satsa på? Såg att det finns i nylon också. Bomull låter skönare. Som jag har skrivit tidigare har min barnmorska en så bra inställning till amning. Fungerar det inte så finns det bra ersättning. Ingenting att stressa upp sig över, tycker hon. Men jag förstår din känsla. Man vill ju så gärna att det ska gå. Du har som sagt kämpat hårt och när det då ändå inte fungerar tror jag du gör helt rätt!

• Lulis7

MrsC74: Skönt att blodvärdet har stigit och att du känner dig piggare. Det är först de senaste två veckorna jag har fått problem med händerna. Jag tog upp det med barnmorskan i veckan och hon sa att om det blir värre ska jag kontakta vårdcentralen och träffa en läkare, därefter få tid hos en arbetsterapeut för att prova ut skenor till handlederna. Jag har bara knappt 4 veckor kvar till bf så jag hinner ju knappt få skenorna innan dess. Har jag uppfattat det rätt, att problemen oftast upphör efter att barnet är fött? Vet du det? Blir det inte värre står jag nog ut i så fall.

• Lulis7

Glömde skriva om bebisens rörelser. Fortfarande så här långt fram i graviditeten kan det gå flera dagar då det är väldigt lite aktivitet. Sen kommer en eller ett par dagar då det är liv och rörelse hela tiden. Jag har slutat oroa mig eftersom det har varit så här hela graviditeten. Vet inte om bebisen är väldigt stilla vissa dagar eller om det beror på hur hon ligger.

• Lulis7
    MrsC74 skrev 2012-01-22 22:55:45 följande:
    Lulis: ja det försvinner oftast. Om du mäter omkretsen på handleden så kan jag skicka dig stöd. Är det på båda händerna ?
    MrsC74: Vad gullig du är Hjärta!
    Det har inte direkt blivit värre så jag avvaktar några dagar till och ser hur det utvecklar sig. Hoppas att ditt erbjudande kvarstår om det blir värre. Kram!
  • Lulis7

Najje: Underbar mage!

Enya: Jag har gett mamma i uppgift att sy ett babynest som vi kommer att ha i sängen den första tiden. Sen får vi försöka få plats med spjälsängen bredvid vår säng. Det kommer att bli trångt, men det får gå tills vi vill flytta in henne i eget rum.

Kelsson: Fy, vad jobbigt när mannen är sjuk och du måste fixa allt. Hoppas att du inte blir sämre också.

Nu har jag bara 6 dagar kvar att jobba. Känns både skönt och lite konstigt. Visst, jag är trött på kvällarna men samtidigt mår jag jättebra just nu. Och bebisen sprattlar i magen som aldrig förr. Från att ha känt förhållandevis lite under hela graviditeten är det nu liv och rörelse många, långa stunder varje dag. Imorgon är det 3 veckor kvar till bf. Vissa dagar är jag jättenervös men andra känner jag mig bara förväntansfull.

• Lulis7

Luella: Tråkigt med ett sådant bemötande av dagispersonalen. Det kanske inte är deras jobb att hämta din dotter men nog försöker man väl hjälpa till om man har tid. Och tid hade de ju onekligen eftersom de stod och pratade med en annan mamma.

Vickan I: Usch vad jobbigt med lägenheten. Jag förstår så väl hur ni har det. När man har ny bostad vill man bara bli av med den gamla. Vi sitter just nu med två boenden. När vi köpte huset var tanken att vi skulle hyra ut lägenheten i ett år till min bror för att slippa allt vad försäljningen innebär just nu. Tyvärr fick vi inte hyra ut så nu har vi hållit på varenda ledig stund i tre månader med att fixa, ha hem hantverkare, packa, städa osv samtidigt som vi har försökt komma i ordning i huset. Sambon har långa arbetsdagar men han har ändå fått ta det mesta för jag har inte orkat mycket... Nu är vi i stort sett färdiga och ska ta hem mäklare för värdering. Om vi kommer överens om ett pris utifrån värderingen kommer min bror troligtvis att köpa lägenheten. Det kan innebära att vi får ett lägre pris men samtidigt så är det skönt att bli av med lägenheten utan visningar och budgivning. Och köper min bror den blir vi av med den direkt. Annars kan det ju ta flera månader till.

I fredags jobbade jag min sista dag. Jätteskönt men samtidigt vemodigt. Det känns att säga hejdå till barn som man har jobbat med i två och ett halvt år... Och jag vet inte ens om jag kommer tillbaka till samma skola efter min föräldraledighet eftersom man just nu gör en massa omändringar pga de nya behörighetsreglerna. Jag trivs verkligen superbra där så sista veckan när jag har packat och röjt har känts rätt så tung. Men det går nog över när bebisen väl har kommit!

Nu har jag bara 10 dagar kvar till bf!! I torsdags när jag var hos bm var bebisen fortfarande rörlig. Tydligen ingen fara om den inte fixerar sig. Hur har det varit för er andra? Har era bebisar fixerat sig? Hur långt innan bf? Hon har i alla fall legat med huvudet neråt ett bra tag nu och det är ju skönt bara det. Hon sprattlar på som aldrig förr därinne. Ibland känns det som att hon trycker på så hårt åt höger så att hon är på väg ut genom magen. Hon har nog inte förstått var hon ska komma ut Glad. Det viktigaste är klart här hemma så hon får gärna komma när hon vill nu.

• Lulis7

Najje: Kul att få se tvillingarna igen. Vad bra att de växer så bra, trots att de är två! Skönt att det ser ut att kunna bli en vaginal förlossning.
    Att jobba har gått förvånansvärt bra. Det jobbiga har varit att ta sig till och från jobb, med promenader och tåg. Jag har varit väldigt svullen i fötterna och haft ont. Det är stor skillnad nu när jag har tagit det lugnt ett par dagar.

Vinterbebis12: Väskan är i stort sett färdigpackad. Vet inte om jag har allt men fick en lista av barnmorskan som jag går efter. Det är nog det mest nödvändiga i alla fall.

Kelsson: Det beror delvis på priset om min bror köper lägenheten. Men jag hoppas att vi ska kunna komma överens. Har kontaktat två olika mäklare för att få ett så "rätt" pris som möjligt.
    Känns väldigt märkligt att jag är hemma från jobbet för att vänta på att min bebis ska födas. Jag fattar det fortfarande inte Obestämd.
    Hoppas att lilla Jenni sover bättre inatt så att du också får sova Glad.

• Lulis7

vinterbebis: Tack för tips om morgonrock! Jag hittade en gosig på rea igår. 150 kr, som hittat! Den ska jag packa med!

orkidee80: Stort grattis till tvillingar! Kul när det kommer nya gravida till tråden!

kattm: Skönt med sjukintyg. Men jag förstår att det inte är lätt att få arbetsgivaren att betala taxi... Vilken vecka är du i? Jag har så dålig koll...

Najje: Hoppas att du blir nöjd med vagnen. Vi har fått hem vår begagnade Emmaljunga från min syster. Jag hade gärna velat köpa en ny och kunna välja vilken modell som helst. Men jag fick prata förstånd med mig själv och inse att jag inte kan lägga ca 10 000 kr på en vagn när jag kan få en gratis. Vi har en miljon utgifter nu med både bebis och nytt hus...
    Jag tror absolut att dina bebisar tycker om att höra när du sjunger! Jag har under hela graviditeten spelat en skiva med vaggvisor i instrumental version. Vår lilla tjej har själv valt ut sin favorit: Lasse liten! Hon kan ligga helt stilla när jag spelar skivan tills den sången kommer. Då blir hon helvild. Ännu mer sprattlar hon om hennes pappa sjunger till Glad. Han gillar att sjunga karaoke och i helgen när han sjöng några svängiga 60- och 70-talslåtar blev det också ett väldigt hålligång i magen Hjärta.

Aurora: Vilken fin bild! Ni är så söta båda två Glad!

Inanna: Hur går det för dig? Tänkte häromdagen att de var ett tag sedan du skrev. Vilken vecka är du i nu?

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011