• Lulis7

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Har jobbat i två veckor nu och oj, vad det tar på krafterna. Men man kommer kanske in i det så småningom?? 
    Har börjat känna små, svaga rörelser i magen Glad. Tänkte först att det är nog bara luft i tarmarna, men igår var jag helt säker på att det var bebisen som sprattlade. Vilken härlig upplevelse Hjärta! Vill bara känna bebisen hela tiden!
    På lördag ska vi åka till Köpenhamn och göra ett extra ultraljud. Inte för att jag känner mig särkilt orolig men vi ville unna oss det. Man ska tydligen få hela undersökningen på DVD. Gissa vad vi kommer att sitta och titta på varenda kväll sen?

Det verkar vara bra med de flesta här. Skönt! Läser allt ni skriver om barnvagnar, overaller, åkpåsar mm. men själv är jag inte riktigt där än...     

• Lulis7

Jag har aldrig tid att skriva nu när jag har börjat jobba. Inte en chans att gå in på FL på dagarna och på kvällarna är jag för trött... Sover inget vidare på nätterna. Men i eftermiddags när jag kom hem tog jag en lååång eftermiddags-tupplur så nu känner jag mig ganska pigg.Glad 

Tredjemaj: Skönt att RUL gick bra!

cattm: Visst är det en underbar känsla att få se bebisen i samband med KUB och att få en bra siffra. Det har varit så mycket lättare att slappna av efter KUB, tycker jag. Vi ska ta reda på kön. Ska göra ett privat UL i Köpenhamn imorgon och då får vi förmodligen veta. Spännande...

Strössel: Härligt att allt såg bra ut med din bebis! Är det du som är nästa på tur att föda här i tråden?

Aurora: Kul med bullbak! Större frys så att jag kan baka bullar och bröd är något jag verkligen ser fram emot när vi flyttar.       

Speck: Din Loke är helt underbart söt!!

Jis: Jag har också tänkt gå på gravidyoga. I vilken vecka är det lagom att börja? Har hittat någon kurs som startar ganska snart men vet inte om det är bättre att försöka hitta någon som börjar när jag har kommit längre i graviditeten? Utbudet verkar inte vara jättestort här så jag är rädd att jag inte hittar någon kurs sen.

Kelsson: Nu blev jag också klokare när det gällde järnvärdet. Tack! Jag hade nämligen 113 och min BM tyckte det var helt okej och att jag var trött hade knappast med det att göra. Jag hade också läst att man skulle ligga över 120 men då är det tydligen annat som gäller när man är gravid. Jag fick börja med tillskott ändå.        

• Lulis7

Tredjemaj: Nej, jag har ingen aning. Ibland får jag för mig att det är en pojke och ibland tror jag att det är en flicka. Min sambo drömde härom natten att det inte var en bebis, det var en kaviartub... (Han jobbar med fisk och fiskprodukter så det var väl därför han lyckades få till det så i sin dröm...) Vi skojar om det nu, att pojke eller flicka är lika välkommet bara det inte blir en kaviartub . Jag skriver också dagbok till bebisen, men i en vanlig skrivbok. Skriver ner lite tankar och känslor. Ritar och klistrar in bilder också.

• Lulis7

Jis: Jag är bara i vecka 16 så jag tänkte snarare att jag kanske har mer glädje av det längre fram. Får väl ringa och fråga. Finns kanske ingen kurs som startar om 7-8 veckor, så då kanske jag väljer att gå lite tidigare ändå. Man kan ju alltid fortsätta yoga hemma när kursen är slut.

• Lulis7

Tredjemaj: Vi berättade knappast för någon medan vi höll på med ivf. Efter KUB berättade vi för folk om graviditeten och då har vi varit ganska öppna med att det är en ivf-bebis. Berättar inte för alla men t ex på jobb vet de flesta. Jobbar på en ganska liten arbetsplats och känner flera av kollegorna väldigt väl och tycker mycket om dem. Därför kändes det naturligt. Vi har resonerat lite som Kelsson att det är bra att öka folks förståelse. Det är ju trots allt inte så ovanligt att vara ofrivilligt barnlös. Och jag har snarare tyckt att folk har blivit ännu gladare för vår skull när de har fått höra hur vi har kämpat. Men ingen av mina kollegor frågade utan jag berättade själv. Jag tycker att det är rätt oförskämt att fråga om en sådan sak. Det är man ju inte beredd på och då är risken stor att man svarar något som man sedan ångrar.
    När det gällde mammabyxor blev jag tvungen att köpa redan för några veckor sedan eftersom min mage svällde upp väldigt tidigt. Jag valde att köpa en storlek större för att inte riskera att behöva lägga pengar på nya om ett par månader. Det beror ju på vad man trivs i också. Jag tycker att det är skönt när de är lite pösiga. Och som sagt, nu köpte jag mina tidigt så jag får nog räkna med att bli lite större om baken...

Idag fick vi veta att det är en flicka jag har i magen Hjärta. Det var lika fantastiskt som förra gången att få se bebisen. Men hon var inte alls samarbetsvillig idag. Låg mest hopkurad med benen i skräddarställning och ville inte alls visa upp sig. Men till slut kunde läkaren se tydligt att det var en flicka och visade oss. Vi har inte tittat på vår DVD än men jag tror inte att den blev så bra med tanke på hur hon låg. Fast det gör inget. Det var bara så underbart att få se en gång till att allt var bra. Efteråt shoppade vi lite barnkläder och en gosedjursråtta (låter kanske inte så gulligt med en råtta men den var jättesöt). Gäller att passa på att shoppa när man är i Köpenhamn, där utbudet är lite roligare än i Malmö.

• Lulis7

Tack alla! Det känns jättekul med en flicka. Det finns 5 kusiner till vår bebis och alla är pojkar, så hon riskerar nog att bli bortskämd av mormor, farmor, mostrar och fastrar och alla andra släktingar som har längtat efter att få köpa flickkläder... 

Karmosin: Vad trist med er DVD... Vi tittade på vår igår kväll. Ca 20 minuter lång var den. Kvalitén är väl sådär. Läkaren hade svårt för att se könet (vilket inte berodde på henne utan på att bebisen låg med benen i kors) och vi betonade att det gjorde verkligen inget om hon inte kunde se det men hon körde runt med ultraljudsstaven i full fart för att komma i en bra vinkel. Man hade sett mer p DVD:n om hon hade hållt staven stilla lite mer. Men man såg ganska bra ändå. Det är helt klart roligt att ha.

Jag får inte heller något UL v. 32. 

• Lulis7

Vilka rysare både i den här tråden och i ursprungstråden Rynkar på näsan. Nu får det vara slut med blödningar! Jag har haft tur och inte sett en droppe blod under hela graviditeten, det måste vara fruktansvärt oroligt. Tänker på er och hoppas att det slutar bra!

• Lulis7

Najje: Jag förstår att det är oroligt på jobbet... Jag är så glad att jag blev gravid när jag blev så att jag var hemma på sommarlov förbi vecka 12. Har inga tunga lyft men har en mycket krävande klass och även nu när jag är längre in i graviditeten känns det inte helt bra med den stress som jobbet innebär. Har en pojke i klassen som är hyperaktiv, impulsiv och ständigt hamnar i konflikter och ordentliga slagsmål. När han sparkas och slåss måste jag ju ta honom. Han är aldrig våldsam mot vuxna men jag är orolig ibland att en spark hamnar fel av misstag... Är tack och lov lovad resurs till pojken. Det kan dock dröja några veckor till eftersom den personen som de vill anställa går på annat vikariat just nu. Men det känns ändå som en stor lättnad att veta att avlastning är på väg... Visst jobbar du på förskola? Går det inte att undvika tunga lyft ett tag? Jag vet inte hur pass stora risker det är med lyft men det är jobbigt att behöva gå och oroa sig.

• Lulis7

Najje: Jag har inte sagt något till eleverna än. Det har bara inte blivit av och jag är helt förundrad över att de inte undrar varför jag har blivit så tjock om magen Glad. Men jag ska berätta det snart. Jag tror att deras reaktion kommer att vara kluven. De kommer nog tycka att det är väldigt spännande men samtidigt tror jag att de kommer tycka att det är lite jobbigt eftersom det innebär att jag lämnar dem Gråter. Jag har ju haft dem sedan i förskoleklassen och nu går de i tvåan. Det har varit turbulenta år med en del personalbyten och ett par extremt oroliga barn i gruppen. Jag har funnits där hela tiden.

Angående foglossning fick jag också känningar av det väldigt tidigt, tror i vecka 9. Får ont bak på högra sidan av bäckenbenet och så strålar det ner på baksidan av låret. Men det kommer i stort sett bara vid vissa aktiviteter. T ex kan jag inte dammsuga, då får jag så ont att jag inte ens kan vända mig i sängen. Sambon tror nog att jag överdriver för att slippa dammsuga Flört men det gör vansinnigt ont. Promenader i backig terräng kan jag också få väldigt ont av. Tack och lov har det inte förvärrats och bara jag undviker de aktiviteter jag får ont av så går det bra.

• Lulis7

Anderska: Åh, vad underbart med semester. Jag är väldigt avundsjuk. Efter den här regniga sommaren hade jag verkligen behövt åka iväg till solen...

Kelsson: Spännande med mammakurs. Jag måste få tummarna loss och ringa MVC i den kommun vi flyttar till om ett par månader så att jag kan anmäla mig. Knipövningar informerade BM mig om redan vid hälsosamtalet men jag har skjutit det framför mig och tänkt att "jag behöver nog inte börja med den än". När ska man börja? Vet inte heller hur jag ska komma ihåg det...

Kasa: Det där med starkt immunförsvar stämmer nog. Jag är nästan aldrig sjuk nuförtiden.
    Jag har också väldigt ont om kläder. Det var till och med så att mina elever sa till mig i förra veckan när vi skulle fotograferas: "Är inte du finklädd idag? Du har ju alltid de kläderna". Obestämd 

Vickan: Vad jobbigt att du är så orolig. Allt är säkert jättebra men har man väl börjat oroa sig är det svårt att släppa de tankarna. Kram till dig!

Vårtur: Välkommen hit! Härligt med vecka 15. 

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011