• Lulis7

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Hej! Nu vågar jag nog smyga över hit från ursprungstråden, där jag har varit med i några månader. Vet inte om alla här tittar in i ursprungstråden fortfarande. För er som inte känner mig kan jag berätta att jag är gravid efter vår 5:e ICSI (4 ET, vilka har gett 2 minus, ett plus som slutade i tidigt missfall och nu plus igen). Tror att jag går in i v. 8 idag. När jag räknar utifrån ÄP är jag i v 7+1 idag, men på vul i måndags satte läkaren datum efter storleken på hinnsäcken och i så fall tror jag att det blir 7+0 idag Obestämd. Hur som helst är det härligt att äntligen vara i den här tråden, ett steg närmare målet...

• Lulis7

Tack, snälla ni för välkomnandet!
    Kelsson:  Jag har haft mycket symptom innan: mycket känningar i magen, extrem trötthet, yrsel, svullna och ömma bröst, ofta kissnödig och lite illamående då och då. Idag känner jag bara av de ömma och svullna brösten och inget annat. Men jag har bestämt mig för att inte vara nojjig. Antar att symptomen kan komma och gå. Allt såg ju bra ut på vul i måndags!

• Lulis7

En liten fråga till er som har kommit lite längre in i graviditeten. Jag har väntat med att ringa mvc till efter VUL eftersom jag ville veta att jag verkligen var gravid. I Malmö råder världens babyboom så jag fick tid för hälsosamtal den 22/8!! "Det blir i v. 14" sa hon som jag pratade med. När jag sedan räknade efter såg jag att det är i slutet av v. 15. Är inte det väldigt sent? Sen sa hon att eftersom jag är över 33 erbjuds jag fostervattendiagnostik och jag fick ett nummer som jag kunde ringa för att boka tid om jag ville. Men det jag undrar över är: Man gör väl KUB först och utifrån det resultatet bestämmer man om man gör fostervattendiagnostik? Vad jag kan se görs KUB i v. 11-14. Gör man KUB hos sin barnmorska? I så fall kan jag ju inte skivas in i slutet av. v. 15... Jag var medveten om att det skulle vara svårt att få tid på mvc men så här svårt trodde jag inte att det skulle vara. Inte lönt att försöka med privat heller för de har minst lika mycket att göra. Försöker ringa mvc för att få lite klara besked men nu har det inte ens tid att svara i telefon...

• Lulis7

Tack för era svar! Det är så mycket man måste ha koll på själv känns det som...
    Kom äntligen fram till mvc efter att ha ringt hela förmiddagen. I Malmö fungerar det ju så att man går på den mvc som är knuten till vårdcentralen där man är listad. Undersköterskan jag pratade med var nog semestervikarie för hon sa själv att hon inte var insatt i KUB och fostervattensprov osv. Hon kunde inte svara säkert på var jag gör KUB (så tack Lillstintis för att du kunde svara på det Glad). Hur som helst så förklarade jag att jag har gjort flera IVF och haft missfall och då kastar man sig vanligtvis inte på telefonen och bokar tid hos mvc så fort man har fått plus på stickan. Jag sa också att jag inte alls tycker det känns bra att behöva vänta så länge på inskrivning. Och tänka sig, helt plötsligt var det inte så strikt med att gå till den mvc som man tillhör. Så nu fick jag tid redan den 22/7! Jag kunde t o m välja tid för där var tomt hela dagen Obestämd. Känns mycket bättre!!

• Lulis7

Lillstintis: Jag ringde också barnmorska direkt (333300) men där var bara en röst som bad mig knappa vidare till den mvc jag ville prata med. Konstigt... Får du prata med någon när du ringer det numret? Jag ska alltså inte gå privat utan till Region Skånes mödravård. Jag fick besked om att jag "tillhör" en särskild mvc utifrån vårdcentralen där jag är listad, men nu fick jag byta och ska jag gå till mvc på Rosengård.

• Lulis7
    strössel skrev 2011-07-01 11:44:45 följande:
    Lulis: Vad skönt att det löste sig och att du fick en tid tidigare.
    Ja, det känns jätteskönt. En sak jag har lärt mig i och med ivf är att det ofta är värt att ifrågasätta de svar man får. När jag gjorde det var det helt plötsligt inte alls omöjligt att byta mvc.
  • Lulis7

Tredjemaj: Du har inte varit ute för mycket i solen då? Det kan man också få frossa och dålig mage av. Kan ju mycket väl vara något du har ätit också. Hur mår du nu? Förstår din oro man blir ju nervös för allting. Jag tycker absolut att du ska ringa sjukvården om du är orolig. Kram!

• Lulis7

Efter att jag äntligen vågade mig över till gravidtråden har min tid och ork inte riktigt räckt till för att skriva... Men jag läser allt ni skriver och det är roligt att följa vad som väntar längre fram i graviditeten.

Är i vecka 9 nu. Förutom att jag är helt sjukt trött så mår jag bra. Har molvärk i magen till och från. Mådde ordentligt illa ett par dagar och tänkte att nu är det min tur, men det har gett med sig igen. Jag åt indiskt vid ett par tillfällen förra helgen och tror att det var alla starka kryddor som magen reagerade på. Får väl vara lite försiktig med kryddorna ett tag.

Har läst om era hus-/radhusdrömmar. Idag har vi skrivit kontrakt på en bostadsrättsvilla i en by mitt ute på den skånska landsbygden. Så i november lämnar vi Malmö. Vi tycker att det ska bli skönt, men det blir ju helt klart en omställning när man är van vid att ha allt på nära avstånd. En stor fördel är att priserna ligger på en helt annan nivå än den ni beskriver i Stockholmstrakten!

Imorgon åker vi ut på landet i en vecka. När jag kommer tillbaka ska jag bli bättre på att kommentera det ni skriver. Jag lovar! Ha en bra vecka! Kram

• Lulis7

Nu är jag tillbaka hemma efter stugsemestern i skogen, helt bortkopplad från omvärlden. Ingen TV och Internet fungerade inte på mobilen. Lite läskigt men samtidigt skönt med en paus från all teknik...

Grattis till er som har gjort rul!

Kelsson: Grattis till flickan! Innan IVF har jag alltid sagt att jag absolut inte vill veta i förväg. Jag har inte kunnat förstå att man väljer att ta reda på könet. Men av någon anledning tänker jag annorlunda nu. Sambon är lite tveksam men jag tror att jag kan övertyga honom tills vi har kommer så långt Flört.

Det är roligt att läsa era tankar om namn. Vi pratar lite namn ibland men när man jobbar med barn och har gjort det i flera år är det svårt, tycker jag. Många namn är "upptagna" för mig. Många elever jag har haft finns liksom kvar och namnet blir så starkt förknippat med just det barnet. Vissa namn t ex är riktiga "busunge-namn" och funkar absolut inte. Jaja, vi har massor av tid på oss att fundera över namn.

Är halvvägs in i vecka 10 nu. Tycker inte att jag känner mig särskilt gravid längre... Missförstå mig inte, jag är INTE avundsjuk på er som mår illa och kräks! Men det är lite läskigt att inte känna något särskilt.

Magen är dock uppsvälld som en ballong. Den senaste veckan har jag inte kunnat knäppa byxorna Rynkar på näsan.

Anderska: Du frågade om tips mot förstoppning. Jag har inte haft förstoppning men däremot haft ont i magen och varit väldigt uppsvälld. Har ett recept på en supergod indisk dhal (linsgryta) som alltid sätter fart på min mage! God är den också. Jag skickar gärna receptet till dig om du vill Glad.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011