• Lulis7

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Strössel: Fy, vilken hemsk upplevelse. Tur att det slutade väl.

Najje och Dealy: Jag tycker också att Försäkringskassan är en djungel. Tänk om de hade kontor och man fick sitta ner och prata med en handläggare. Så mycket enklare det hade varit....

Carlan: Stort grattis till din lilla Luna! Jättefint namn, tycker jag.

Vad jobbigt många av er har det med amningen. Jag har trott att det nästan går av sig själv för de allra flesta, men så enkelt är det tydligen inte många som har det... När jag var hos BM senast frågade hon mig om jag tänker amma. Hon frågade helt utan värderingar. Jag blev förvånad över frågan för jag hade nog förväntat mig att barnmorskor förespråkar amning. Jag svarade att jag gärna vill amma om det går. Då fick jag information om ett amningsteam på sjukhuset dit jag kan vända mig om det blir problem. BM tyckte de var väldigt bra där för de propagerar inte för amning till varje pris utan ser de att det inte fungerar eller att mamman mår väldigt dåligt av det så kan de föreslå att man slutar. "Det är ju faktiskt inte hela världen idag när det finns så bra ersättning.", sa BM. Jag tyckte hon hade en så bra och avslappnad inställning. Det ska jag komma ihåg om min amning inte fungerar.

Imorgon ska jag på föräldrautbildningens första träff (tyvärr får jag gå ensam för sambon kan inte ta ledigt på fm) och på em är det äntligen dags för TUL (då följer sambon med). Ska bli spännande att se bebisen igen. Jag är nyfiken både på hur stor hon är och hur hon ligger. BM trodde att hon låg med huvudet uppåt förra gången. Jag kan inte riktigt känna vilka kroppsdelar det är som putar ut här och var på magen.

Igår fick vi hem spjälsängen som vi har ärvt av mina systersöner. Vi var även och köpte täcke, kudde, lakan mm. Jag börjar bli lite stressad nu, på torsdag är det bara 6 veckor kvar. Vi kommer att bli tvungna att prioritera vad som ska fixas. Husköp och lägenhetsförsäljning har tagit myyycket tid och energi så vi har inte hunnit med allt kring bebisen. Hade varit kul att ha barnrummet klart men det är bara att inse att det blir det inte. Hon ska ändå sova hos oss i början, så det gör egentligen inget. Mamma håller på att sy ett Baby-nest där hon ska sova. Vi måste till IKEA en dag för att köpa skötbord mm. Behöver även komplettera med lite kläder samt amnings-bh till mig själv. Tiden går fortare och fortare för varje vecka...

• Lulis7

Eileen: Vad tufft det blev för er. Skönt att det gick bra till slut och grattis till lille Hector!

Kelsson: Du har helt rätt när det gäller saker till bebisen. Ska fundera ut vad som verkligen behövs innan BF och sen köpa resten allt eftersom när vi ser vad som behövs. När man går i affärer, ser reklam och läser här på FL får man lätt för sig att man behöver en miljon saker. Jag har bett min mamma sy ett babynest i alla fall, för ett sådant vill jag absolut ha. Hon gillar att sy och det blir billigt. Visst sydde din syster ett till dig? Gillar Jenni det? Kram tillbaks!

TUL gick bra men bebisen låg på + 16% . Helt normalt enligt bm men det ger mig lite ångest inför förlossningen Rynkar på näsan. Ni som redan har fått era bebisar, och gjorde TUL innan, hur väl stämde uppskattningen med den verkliga födelsevikten?

Massadillan: Välkommen hit! Det var ett tag sedan vi fick nytillskott till tråden. Trevligt med lite nya gravida!

Najje: Jag har också lite panik till och från. Det har kommit den senaste tiden. Det hör nog till... Klart att det kommer att gå bra! Tänk vad vi har gått igenom för att få våra små. Klart att vi löser resten också då, eller hur? Ang. föräldraledighet så kommer jag att vara hemma 10-11 månader och därefter sambon 7-8 månader. Vi tänker oss att hon börjar på dagis i augusti då hon är ca 18 månader. Vi har nyss flyttat så jag känner inte att vi har riktigt koll på hur få dagar i veckan vår ekonomi klarar. Hoppas att det går att klara sig på 4-5 dagar i veckan.

Anderska: Usch och fy för förkylning och magsjuka... Skönt att du mår bättre! Kram

• Lulis7

Jis: Skönt att höra att en något större bebis inte behöver innebära en svårare förlossning. Huvudet var 4 mm större än "normalt" och det lilla kan ju inte göra att man spricker mer, det har du ju helt rätt i. Spricker jag så är det i så fall av andra anledningar. Vår bebis var mest lite rund om magen och såg ut att ha tjocka, gosiga kinder Hjärta. Känner mig lite lugnad av ditt svar. Tack!

Kelsson: Jag ska försöka tänka extra noga på vad jag äter och dricker de sista veckorna...

Karmosin: Du har nog rätt i att man inte känner för att åka iväg och handla åtminstone den första veckan. Särskilt med tanke på att vi har flyttat till landet där det bara finns en liten Matöppet-butik... Tänker att jag ska se till att ha köpt allt som behövs den allra första tiden.

• Lulis7

Tredjemaj: Att det ska vara så svårt att komma ihåg att göra knipövningar... Var du flitig med det?

Dealiy: Jag försöker att inte oroa mig för mycket över förlossningen. Kvinnor överallt i världen klarar av att föda, och då får många inte alls den hjälpen som vi får. Det är klart att vi också klarar av det. Tror mycket på det Jis skriver, att ha ett bra samspel med barnmorskan och att tiden försöka följa hennes instruktioner.

Har ni andra också blivit fruktansvärt trötta de sista veckorna? Jag har 6 veckor kvar och känner mig halvdöd. Då har jag ändå jullov... Visst, jag packar upp och fixar lite i huset, lagar mat osv. men jag pausar ju hela tiden. Det är ingenting i jämförelse med att jobba. Förstår inte hur jag ska orka gå tillbaka till jobbet på måndag. Ska jobba i fyra veckor men ser inte hur jag ska orka en dag ens... Rynkar på näsan

• Lulis7

Jis och Aurora: Skönt att höra era erfarenheter av att föda lite större bebisar. Man sätter lätt ett samband mellan stor bebis och svår förlossning samt att spricka mycket. Men det är så klart mer andra faktorer som spelar in än bebisens storlek. Tack!

Cattm: Vilken bra hjälp du har fått med din förlossningsrädsla. Nu ska jag göra slag i saken och beställa "Att föda". Alla pratar om hur bra den är. Jag är för det mesta ganska lugn inför förlossningen men känner att jag gärna vill läsa på lite mer.

Kelsson: Ang. trötthet så rekommenderade min barnmorska också att jag skulle vara hemma 3 veckor innan bf. Det blir 2 veckor och det känns jättebra.

Viksan: Det är nog som du säger att man bara får stå ut med tröttheten de här sista veckorna. Tror att jag kommer att fixa att jobba men vara helt död när jag kommer hem. Har ju egentligen 10 timmars hemarbete i veckan också men jag får tillåta mig att mygla lite de här veckorna... Vilken otur ni har med alla sjukdomar. Hoppas att ni får må bra framöver.

Jis: Absolut beror behovet av vila på vilket jobb man har och hur man mår. Min mage är stooor och har varit det ganska länge och jag står/går hela dagarna plus att jag stressar och jag har väldigt sällan möjlighet att sätta mig och vila när jag behöver det.

Lindis: Jag har legat på 105 i järnvärde i flera veckor trots 3 Niferex om dagen. Tidigare kände jag inte av det mycket men den senaste månaden har jag känt det.

Dealy: Jag har samma problem som du. Gör nr 2 minst 3-4 gånger/dag. Ibland undrar jag var allt kommer ifrån Skäms... Jag tror att det är mina 3 Niferex som magen reagerar på. Många blir förstoppade men magen kan reagera på olika sätt. Föredrar helt klart detta framför förstoppning, men visst, jag kan hålla med om att det blir liiite jobbigt.

Najje: Hur går det på gymmet? Jag är imponerad av att du sätter igång och tränar! Jag har motionerat på tok för lite hela graviditeten. Skyller ibland på min astma och visst det gjorde väl inte det bättre men det är inte hela sanningen heller...

Jordgubbe: Grattis till lyckat RUL och en flicka! Jag tyckte att RUL var en bra milstolpe. Det kändes så lugnt och tryggt att få höra att allt såg bra ut.

Vickan: Tänk, 13 veckor redan! Din lille är verkligen jättesöt!

Aurora: Vilken bärsjal har du? Jag är inne på att beställa en för jag tycker att det verkar så himla mysigt att kunna gå omkring med bebisen intill sig.

Lustigt att ni började skriva om katter igår. Hade tänkt slänga in en fråga om hur det går för er som har katt eftersom jag också har två stycken. Våra har blivit lite förvirrade efter att vi har flyttat. De har liksom kommit ur alla rutiner. Den ena katten som alltid har varit rädd av sig är i det närmaste panikslagen fortfarande. Undrar verkligen hur det ska gå när det kommer en bebis om några veckor. Den andra katten som jag har haft i 11 år, redan innan jag träffade min sambo, är väldigt fäst vid mig och sambon är rädd att han blir väldigt svartsjuk. Men jag tror snarare att han kommer att gå omkring och sura i så fall.

Ego: Igår kände jag hur min mage hade sjunkit ner. Betyder det att bebisen har fixerat sig? Hur som helst var det en skön känsla att inte ha bebisen upptryckt i bröstkorgen längre. Lättare att andas och mindre halsbränna.

• Lulis7

Karmosin: Tack för tråd-tips! Hinner inte läsa idag men ska absolut göra det senare!

• Lulis7

Kelsson: Att jobba fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Men däremot orkar jag absolut ingenting när jag kommer hem. Och sambon sover antingen i lägenheten eller så är han inte hemma förrän vid 20.00 pga sina arbetstider så på något sätt måste jag fixa mat. Som tur är har jag köpt hem sådant som är lättlagat men ibland känns det övermäktigt bara att koka några potatisar och riva en morot Rynkar på näsan. Och jag kan inte slarva med maten. Bebisen behöver näring och jag får hemsk halsbränna om det blir för mycket mackor, fil eller liknande. Mår bäst av "riktig" mat.

Jis och Kelsson: Skönt att bebisarna växer som de ska! Tycker tiden går så fort. Det känns som om ni precis fick era bebisar...

Massadillan: Stort grattis!

Söte: Välkommen hit! Imponerande att orka med 10 IVF, samtidigt som jag vet hur svårt det är att ge upp. Tur att ni kämpade på!

Strössel och Aurora: Fina bilder på era söt små killar!

Cattm: Fy vad jobbigt med sådana stressiga dagar på jobbet. Det är lätt att köra på för fullt för man tycker inte att man har något val men sen i efterhand känner man att kroppen inte klarar av samma tempo som vanligt. Det måste vara extra svårt för dig som är gruppchef. Jag är lärare och vi blev av med vår resurs (till en pojke med ADHD) under jullovet. Börjar blir ganska irriterad för jag inser att det prioriteras inte att hitta någon ny. Jag har 5 veckor kvar till bf. Hur tror de att jag ska orka? När jag slutar om 3 veckor går en kollega in och vikarierar för mig. De har ännu inte hittat någon ersättare för henne, det stressar mig också. Det är ju i och för sig inte mitt problem men det känns ju bättre att gå på föräldraledighet när man vet att det blir bra för barn och kolleger. De har väl haft åtminstone 4 månader på sig att hitta en vikarie...

• Lulis7
    Enya70 skrev 2012-01-12 17:56:22 följande:
    Är förresten i vecka 22+1 idag och den senaste veckan har magen plötsligt blivit jättestor, kul!
    Och jag känner mer tydliga sparkar. Häromkvällen kunde till och med min man känna sparkarna från utsidan av magen. Mysigt och han blev såååå glad!
    Åh, vad härligt!!
  • Lulis7
    vinterbebis12 skrev 2012-01-12 20:24:54 följande:
    Spännande med syskonförsök. Förstår att det efter ivf-karusellen inte är lätt att tänka "blir det så blir det" som man gärna vill tänka. Jag vet inte hur vi ska göra med syskon. Vi har aldrig fått plus utan ivf så risken/chansen  för en bebis utan ivf känns minimal och därför känns det onödigt att skydda sig. VIll helst inte ha barn tätare än två år men skulle det bli skulle vi  såklart bli överlyckliga. Kanske gör några ivf till för att få syskon men vi har också adoptionsplaner så det gäller att tajma det hela pga väntetiderna för adoption (vi står redan i kö). Men första året med bebis ska vi försöka att bara flyta med och försöka att inte tänka för mycket på nästa steg. 
    Vi har också tänkt låta det gå ett år med bebisen. Sen har vi 3 i frysen som vi kommer att försöka med. Vi har inte bestämt än om det blir fler IVF om det inte blir något av de i frysen. Kanske nöjer vi oss med ett barn. Vi kan inte bli gravida på egen hand pga manlig faktor.
  • Lulis7
    Najje79 skrev 2012-01-12 22:11:12 följande:
    Såg du på nyheterna i morse? Där tog de upp just ADHD och att barn måste få bättre stöd i skolan.... men hur sjutton ska det gå till när de aldrig satsar pengarna på det! Blir så upprörd när jag tänker på att man som höggravid ska behöva ta den delen och oroa sig etc. Vi har samma på mitt jobb, jag har haft jätteångest över hur det ska gå för barnen och särskilt dem med särskilda behov som man har lagt ner väldigt mycket tid och energi på. Som tur är har vi fått in en jättebra tjej efter mig, vilket gör att jag kan slappna av och släppa jobbet.
    Nej, jag missade det på nyheterna. Många säger till mig att jag ska strunta i att det inte är löst med vikarie, det är inte mitt problem. Men när man har haft barnen i 2,5 år och som du säger lagt ner jättemycket tid och energi på dem så känner man ju så himla mycket för dem. Jag märker nu att det är många som tycker att det är jobbigt att jag ska sluta. Väldigt mycket kramar och de kommer och vill prata hela tiden. Det hade känts mycket bättre att kunna tala om för dem hur det blir när jag slutar. De två pedagogerna som är kvar är kanonbra, men som det ser ut nu saknas det både fritidspedagog och en resurs och det verkar svårt att hitta någon...
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011