• kattm

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Lulis, stort GRATTIS till att ni fått er efterlängtade dotter. {#emotions_dlg.flower} Elin är ett jättefint namn. Men jag beklagar verkligen att du fick en så hemsk och traumatisk förlossning. Jag såg också inslaget om cytotec igår på nyheterna och sa direkt till min man att vi ska skriva in det i förlossningsbrevet, att jag inte vill ha cytotec om det skulle bli igångsättning av någon anledning. Jag hoppas att du får hjälp att bearbeta förlossningen. Försök få komma till en Aurora-mottagning eller liknande, de hjälper ju även till efteråt om förlossningen var svår, vilket din ju helt klart var. Sprack du mycket? Jag hoppas att det läker fint utan några komplikationer.

• kattm

Jordgubbe, jag var också helt inne på Bugaboo Cameleon från början, men vi köpte en Brio Go i slutändan, den kändes mycket rejälare med bättre fjädring. Vi har ju inte hunnit använda den än, så jag kan inte lämna några omdömen, men än så länge känns det helt klart som rätt val för oss.

Om det blir fika i veckan kanske jag kan vara med den här gången. Än så länge verkar Sprattel trivas bra där inne i magen, och jag har inte känt av fogarna lika mycket den senaste veckan, så om det rör sig om just fika och inte någon tillhörande promenad så kan jag kanske vara med. Får se hur dagsformen är dock. Om man är välkommen utan bebis.

Kelsson, vad tråkigt att du har fått fogproblem så här efteråt. Hoppas att det ger med sig snart. Får du någon hjälp? Hjälper det med bälte?

Ego: Mina föräldrar var här i helgen. Mamma hade med sig ytterligare alster från symaskinen. Nu har hon sytt följande till oss: Två filtar med en sida flanell och en sida trikå, två filtar med en sida flanell och en sida fleece, ett täcke att lägga på golvet att leka eller gosa på, där ena sidan är i ett tyg som hon använde till mig när jag var nyfödd (vit bakgrund med illgröna katter, väldigt 70-tal och helt underbart ), ett babynest och en liten klänning till Sprattel. Så nu har vi allt vi behöver i filtväg, speciellt som jag har stickat en filt själv också. Hon ska även sy sängkläder till spjälsängen, jag måste bara mäta upp måtten på täcket och kuddarna vi har lånat av min syster.

Mamma och pappa hjälpte oss även att montera upp alla bokhyllor i arbetsrummet, så nu ska vi kunna börja sortera upp saker på hyllorna när vi bara får ork till det. Långt ifrån allt kommer att få plats därinne, så vi måste rensa ut en hel del. I vardagsrummet har vi en vägg med 13 flyttkartonger fyllda med saker som på något sätt måste gås igenom. Plus nästan 10 papperskassar fyllda med böcker och annat. Och så står det visst massor av mindre lådor i två av bokhyllorna redan... Håhå jaja.

• kattm

Jordgubbe: Mitt bälte är också stelt och grått. Men det har mjukat till sig lite grann efter hand. Om jag ska sitta längre stunder tar jag av mig bältet. Sedan brukar jag också sätta det rätt långt ner på blygdbenet men dra upp det i ryggen, så att det sitter mycket högre bak än fram. Men det beror ju på att det framförallt är i ländryggen jag vill ha extra stöd, jag tycker att det täcker in höfterna rätt bra då också.

Speck: vad trist med magsjuka. Skönt att du och Loke mår bättre nu. Hoppas att din make kryar på sig fort han också.

Vinterbebis, vårt babyskydd är sytt av min mamma. Om man googlar finns det flera bra beskrivningar på hur man syr ett eget, men då måste man så klart vilja sy själv, eller ha någon annan som tycker om att sy. Men vi har ju inte hunnit testa det i praktiken ännu.

• kattm

Skatten, menar du brun utan sol med bus? Tog ett bra tag innan jag kom på det... Jag har ingen aning om man får använda det eller inte, men det kan väl knappast vara farligt? Fråga på apoteket, de vet säkert.

Najje, jag har ju absolut noll erfarenhet än så länge, men jag har köpt purelan-salva till bröstvårtorna (det är ren lanolin som jag har förstått det och ska inte behöva torkas bort innan man ammar på nytt), sådana där koppar som ger bröstvårtorna luft att sätta i bh:n samt amningsnappar. Då har jag detta redo när det behövs, om det är så att jag skulle bli sårig. Jag har hellre köpt det i onödan än saknar det om jag skulle upptäcka mitt i natten att jag skulle behöva det. Jag har köpt amnings-t-shirtar på HM, och amnings-bh på twilfit. Och jag köpte också två MAM-flaskor på apoteket, en stor och en liten. Min syster och min svägerska har använt sådana och varit nöjda.

Hoppas att ni hade en trevlig promenad i dag, ni som träffades!

Lulis, vad skönt att ringmuskeln klarade sig åtminstone. Jag hoppas att resten läker fort utan några bestående men. Hoppas verkligen att du får stöd av vården att bearbeta allt du gick igenom.

Luella, starkt jobbat. Ett kilo i veckan är ju kanonbra!

Ego: Jag samlar på mig mer och mer vätska, och nu är händerna helt stela och värkande när jag vaknar på nätterna, så jag misstänker att jag håller på att få karpaltunnelsyndrom. Jag är otroligt trött och orkar knappt göra någonting här hemma. Idag tvättade jag en maskin tvätt med kläder vi lånat till Sprattel, och det var i stort sett allt jag åstadkom på hela dagen. Min stackars man som jobbade sent fick ta all kökstjänstgöring på egen hand när han kom hem. Mina svärföräldrar kommer upp på söndag för att hjälpa till lite, bland annat kommer vi nog be om hjälp att laga lite matlådor till frysen och kanske baka lite bullar också. Min mamma kommer att komma upp när vi åker till bb för att ta hand om våra katter, och då kommer hon nog att baka lite bröd åt oss. Förhoppningsvis städar hon lite också. Så skönt att ha mammor som vill skämma bort oss.

• kattm
    Najje79 skrev 2012-03-01 07:35:35 följande:
    Lulis, luella och kattm: Vart köper man sådana kupor? Alvedon var ju ett bra tips, tack!

Luella: Bra jobbat med viktnedgången! De sista kilona brukar ju alltid vara segast, men det kommer att gå jättebra nu är du ju inne i det.

Aurora: Jag får se hur det blir med amningsnapp, vill ju såklart att det ska funka utan. Tyckte de var bra för de passade även på flaskan.

kattm: Låter inget vidare med dina händer. Har du kollat med läkare? Vad skönt att få hjälp av svärföräldrarna, min pappa kommer m en vecka och ska hjälpa mig att fylla frysen med en massa godheter (han är suverän på att laga mat och det blir roligt att plocka fram något annat än köttfärssås och korvstroganoff under de första veckorna). Sen kommer mamma veckan efter det med alla barnkläder som jag ska få ärva från kusinernas barn (två fulla resväskor) och då får hon städa. Är lyckligt lottad!
    Jag har köpt mina på apoteket, de är av märket Medela och heter vårtskydd/breastshells.

Jag har inte pratat med någon läkare ännu. Hittills har det gått över under dagen, och händerna domnar inte som de kan göra om man får värre problem med karpaltunneln. Det är ju mindre än en vecka kvar till BF, så jag tror att detta är ett tillfälligt symptom pga ödem. Men om det håller i sig efter födseln får jag ta upp det med en läkare. Jag träffar barnmorskan på måndag, så jag kan ju kolla med henne då också. Vet att man kan använda handledsstöd för att minska problemen, så om det blir mycket värre skulle jag ju kunna prova det först också.

Kul att du också får hjälp att fylla frysen och att städa! Visst är det underbart med sådant stöd?
  • kattm

Jis, jag tror också att din man har full förståelse för att du behöver sova. Och det visade han ju uppenbarligen genom att laga frukost och ta hand om W och låta dig sova under tiden. Du får ge honom lite extra omtanke senare idag istället. Grattis till din man!

• kattm

Jag har ingen som helst aning, men det låter ju som att det skulle kunna vara slemproppen eller delar av den. Vad spännande! Tänk om det är på gång? Vilken vecka är du i nu?

• kattm
    Najje79 skrev 2012-03-01 15:22:05 följande:
    Jag är i v 32 (31+2). Jag har läst att delar av den kan gå och att det ändå kan dröja flera veckor innan det sätter igång. Jag hoppas att de kan stanna därinne lite längre....
    Hmm, ja, lite längre kan de nog må bra av att vara kvar. Jag har också hört att slemproppen kan gå långt innan det är dags för förlossningen.
  • kattm

Ego: Jag har stickat en tröja till Sprattel, som hon ska få ha på sig på väg hem från bb:

Det ska föreställa en uggla på en gren, om ni undrar...
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011