Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Jag har köpt två MAM-flaskor och kommer nog att använda dem. Det är extra svårt när de vägrar tala om vilka märken det rör, de kan ju vara bra också...
Jag har köpt två MAM-flaskor och kommer nog att använda dem. Det är extra svårt när de vägrar tala om vilka märken det rör, de kan ju vara bra också...
Aurora, vilken fin tavla! Förstår verkligen att ni är nöjda.
Eftersom jag jobbar med vattenanalyser ger jag mig in i diskussionen. Kommunalt dricksvatten i Sverige har riktigt bra kvalitet och går att värma till ättemperatur. Har man egen brunn tycker jag att man ska analysera sitt dricksvatten, både kemi och mikrobiologi. En del kommuner har speciella "barnpaket", där man analyserar de parametrar som är viktigast att titta på. Brunnsvatten skulle jag koka upp i fem minuter och sedan låta svalna, eftersom man inte har lika bra koll på kvaliteten, speciellt om det är en grävd och inte borrad brunn. Om man har analyserat sitt brunnsvatten flera år i rad och kvaliteten har varit stabil och det är tjänligt skulle jag värma det också till ättemperatur.
Skatten, vad bra ändå att du fick det där ultraljudet, så att ni kan följa bebisen framöver. Förstår att du är orolig, det skulle jag också vara, men det kommer nog att gå hur bra som helst i slutändan. Att bebisen är liten betyder ju inte att det är något fel, det kan ju bara vara just att den är liten. En kursare till mig berättade att alla var så oroliga när hon väntade sitt andra barn här i Sverige (hon kommer från Egypten), och det barnet vägde 2.5 kg när han föddes. Hennes första barn var lika litet, hon och alla hennes syskon var så små. Men det var absolut inget fel, de är bara små. Och så kan det vara i ditt fall också. Jag håller tummarna för att allt går bra.
Maria Liam, jag tror att du och Liam betyder jättemycket för både din man och hans familj (framförallt din man), men just för att din man inte trivs här och hans familj saknar honom, så fokuserar de på det de tycker är positivt just nu, att han har en chans att komma närmare dem och få ett bättre jobb. Det är ju ingen lätt situation att lösa, för jag förstår att din man vill ha mer än 25%. Och jag förstår att du ser det som du gör, men döm dem inte för fort, utan försök se det från deras synvinkel också. Kan ni diskutera detta, och kanske väga för- och nackdelar mot varandra? Går det att hitta en kompromiss som ni båda kan leva med? Han kanske ska testa det här jobbet medan du är mammaledig?
Maria Liam, vilken jobbig situation, som sagt. Knepigt med boendet, för även om du är mammaledig nu så har du ju kvar jobbet där ni bor nu men ingen bostad om du följer med din man... Jag håller tummarna för att ni hittar en lösning som båda kan vara ok med.
Ego: Det kanske kan vara något på gång nu. Inatt när jag fick sammandragningar kändes de även lite molande, så nu börjar det kanske närma sig förvärkar. Idag är det BF+7. Det kan ju dröja flera dagar till innan något händer, men det är ju något som är på gång i alla fall. Jag har inte sett röken av någon slempropp. Hur vanligt är det att man inte märker av den, är det någon av er som vet? Om den är kvar kanske det dröjer ett tag till. Vi har tid hos barnmorskan imorgon för kontroll, och har inget hänt då får vi en tid på Danderyd inbokad. Jag hoppas så att förlossningen startar av sig själv, för att kroppen känner att den är redo. Då är det nog störst chans att allt flyter på.
Sprattel har uppfört sig de senaste dagarna och rört på sig med jämna mellanrum. Blev jätterädd i lördags när hon inte rörde sig på en stor del av dagen, tills jag lyckades väcka henne med iskall Coca Cola och genom att buffa på magen tills hon buffade tillbaka.
Nu ska jag sätta mig och skriva instruktionsbrev till pappa som kommer hit och vaktar våra katter när vi åker in till Danderyd. Soprumskod, instruktioner för hur man ser på tv (vi tittar via en speciell dator, så det är inte bara att slå på den) osv kan nog vara bra för honom att ha om han ska bo här i några dygn. Det var mamma som skulle komma upp egentligen, men det har kört ihop sig på hennes jobb där de ska byta system och hon håller i ett antal testkörningar. Synd, för mamma hade nog passat på att baka och städa osv medan hon var här. Tror inte riktigt att min pappa gör det... Usch vad otacksamt det där lät, vi är ju jätteglada att en av dem kommer upp och tar hand om våra kattbebisar, såklart.
Vad roligt att läsa om alla syskonfunderingar. Vi lyckades ju få till en spontangraviditet på något sätt, så för oss finns ju förhoppningsvis chansen att få spontana syskon också. Vi har två halvdana embryon i frysen på CvL från vår tredje IVF som jag nog gärna för tillbaka också. Men vi börjar med Sprattel och ser hur vi klarar av föräldraskapet över huvud taget först... Men jag är rätt säker på att jag vill ha mer än ett barn, det är mer min man som inte vet ännu.
Söte, vad jobbigt att du inte blir frisk! Hoppas att det vänder nu och att du kan börja njuta av graviditeten istället.
Vinterbebis, läste att du hade en sovande katt i famnen (och inte skatt som det stod). Märks att jag fortfarande associerar mer till katter än bebisar, men det ändras väl förhoppningvis inom en snar framtid. Hoppas att du blir av med mjölkstockningen.
Ego: Förvärkar! Äntligen! Jag vaknade vid tretiden i natt av att det molade ordentligt. Jag hade nog en 5-6 stycken innan jag lyckades somna om. På morgonen och förmiddagen har jag haft några få, men nu verkar det ju äntligen som att det händer något. BF+9 idag.
Jag fyller 36 idag. Det verkar nog som att bästaste presenten tänker stanna i magen åtminstone något dygn till, men den present jag fått är bra den också - mamma har tagit ledigt från jobbet idag och kommit hit för att städa och baka åt oss.
Apropå katter, så har våra varit helt ointresserade av spjälsängen fram till i går kväll (den har stått färdigbäddad i flera veckor nu). Men igår kväll skulle helt plötsligt båda ner i den. Vi lyfte bort dem några gånger, men gav sedan upp, och sedan dess har de turats om att sova där. De kanske också märker att det är något på gång och passar på att muta in området?
Moderkakan lossade, urakut snitt. Ingrid var utan blod och syre länge, och vi vet inte om hon kommer att överleva. Vi mår riktigt jävla dåligt.