tredjemaj, vad bra att det går att stänga av säkert på nyare bilar. Vi har en bil från 2008, och när vi köpte den blev vi informerade om att vi måste koppla ur airbagen helt om vi ville ha barn där, att det inte räckte att stänga av den med spärren. Men så börjar den ju bli gammal också (enligt min man iaf... ).
Lulis, din situation låter ju ännu värre. För min del är det ju inte levande människor som drabbas (inte direkt iaf). Fy tusan att de inte tar situationen på allvar, hur ska det gå för den eleven och resten av klassen om ni inte får det stöd som behövs? Upprörande! Jag hoppas att det löser sig och att du lyckas koppla av i god tid till förlossningen, så att du inte bär med dig den här stressen till dess.
För min del har det också dragit ut på att ersätta mig, men det borde bli klart i början på nästa vecka (skulle ha blivit det den här, men vår tilltänkta vikarie har varit hemma sjuk hela veckan). Det blir relativt kort tid för överlämning (jag jobbar till 17 februari), men hon kan redan mycket av det jag gör, och har bra koll på vår verksamhet överlag, så det känns tryggt med henne. Och jag har lovat finnas tillgänglig i mån av tid även under min mammaledighet om hon behöver stöd (inga projekt, men att svara på frågor och så).
Najje, vad skönt att du har fått en bra ersättare på jobbet. Vilka trista försäljare. Vi vet definitivt vilken affär vi ska tillbaka till, bara en där vi tycker att vi har fått riktigt bra service.
Enya, visst är det underbart när man får känna första sparkarna?
Kelsson, oj, nästan svimmade? Jag får dra ner på tempot så att jag inte hamnar där jag också. Det är väldigt obehagligt när man känner att man inte får luft på samma sätt som tidigare. Jag hade en del sammandragningar igår också, så då gick jag faktiskt hem tidigt från jobbet.
Ur ren trafiksäkerhetssynpunkt rekommenderas det nog att man alltid har barnet i baksätet, och stannar bilen om man måste göra något med babyn, t ex peta in en napp. Men då är det ju bara trafiksäkerheten som är i fokus, inte alls barnets och förälderns perspektiv. Vi kommer att ha stolen i baksätet, men det är ju för att vi inte får ha den i vårt framsäte, och att jag ytterst sällan kommer att köra på egen hand. Jag tycker att man ska göra det som känns bäst för en själv (även om jag misstänker att jag framstår som lite lätt rabiat om det här med baksätet från mina tidigare inlägg. ).
Vi har inte diskuterat syskonförsök ännu, men vi har två halvdana embryon i frysen på CvL som jag kommer vilja att föra tillbaka om min man bara går med på att vi ska ha ett barn till. Han tycker att hela processen har varit väldigt slitsam, och vill nog se hur vi fungerar som familj med ett barn innan vi försöker skaffa fler. Jag däremot vill gärna ha minst två barn som jag känner nu. Jag kommer inte vilja använda preventivmedel. Den här babyn blev ju till på naturlig väg, men det känns mer som ett lyckokast. Skulle jag bli gravid fort på naturlig väg igen får vi väl diskutera skydd då. Och i så fall är det kondom som gäller om jag får bestämma, jag vill varken äta p-piller eller sätta in spiral. Däremot är jag osäker på om vi orkar med fler färskförsök. Åldern kommer väl också att spela in. Jag är nästan 36 (kan nog hinna fylla innan denna bebis föds), och min man fyller 39 i år, och jag vill nog inte ha barn jättetätt.
Jag sov jättedåligt i natt, var uppe fyra gånger för att kissa, och väcktes av ena katten två gånger. Jag märker tydligt nu att jag inte blir utvilad på nätterna. I morse värkte hela kroppen när jag klev upp ur sängen. Gjorde ni andra något speciellt mot slutet av graviditeten för att få det bekvämare? Det känns som att kroppen inte får avlastning i sängen nu. Ska man skaffa en mjukare madrass? Palla upp med kuddar? Jag tar gärna emot tips om ni har några.